הגעת לארכיון החומרים החינוכיים של האגודה לזכויות האזרח.
לאתר הסדנא החדש לחצו כאן >>

הקדמה דידקטית – זכויות אדם – "לא רק על הנייר"

פורסם בתאריך 4 בינואר 2010

תכניה של תכנית ההעמקה שלפניכם מבוססים על הנושאים הנלמדים במסגרת תכנית הלימודים באזרחות לכיתה ט', ומבחינת אופני הלמידה היא מחויבת לקידום אסטרטגיות חשיבה.

לגישתנו, פיתוח החשיבה הוא מטרה אזרחית בפני עצמה. בעוד במקצועות אחרים אפשר אולי להגיע להישגים בלי להפעיל כישורי חשיבה מתקדמים (ועל כך אנו מצרים), במקצוע האזרחות הדבר אינו בר ביצוע, משום שיכולת חשיבה מורכבת היא עצמה המטרה, והיא גם התנאי להצלחה. כאזרחים לעתיד אנו מצפים מהתלמידים כי "יאמנו" כישורים אלה, שמן הראוי שיהיו נחלתו/ה של כל אזרח/ית בוגר/ת במשטר דמוקרטי: רציונליזציה, הפעלת ביקורת, חשיבה מעמיקה וקבלת החלטות מושכלת.

השיעורים המוצעים בערכה שלפניכם חושפים את התלמידים למגוון טכניקות ואסטרטגיות, ובהן: זיהוי בעיות, מתן פרשנות מנקודות מבט מגוונות, חילוץ טענות ותובנות מסוגים שונים של טקסט, ביסוס ידע, הסקת מסקנות והבעת דעה. כל שיעור כולל משימות המקדמות חשיבה בצד שאלות "פתוחות" שיש להן כמה תשובות אפשריות, או שהמענה עליהן מחייב התמודדות מחשבתית עם תנאי אי ודאות.

הנושאים הנלמדים בתכנית ההעמקה וחופפים את תכנית הלימודים הפורמלית הם אלו: זכויות האדם ככלל; חופש הביטוי; הזכות לכבוד; הזכות לדיור; הזכות להפגין; הזכות לשוויון (ובכללה אפליה פסולה והעדפה מתקנת); וזכויות המיעוטים בישראל. כן נדונות בתכנית גם הזכויות החברתיות – הזכות לקיום בכבוד והזכות לחינוך (לחצו כאן למערכי השיעור).

אף שסוגיית בג"ץ מופיעה בתכנית הפורמלית רק כנושא בחירה, אנו ממליצים מאוד ללמד אותה בטרם מתחילים בהוראת תכנית ההעמקה. מאחר שרבות מזכויות האדם בישראל מובאות עד פתחו של בג"ץ, וסוגיות ערכיות ואזרחיות מוכרעות על ידי שופטי בית המשפט העליון, אנו סבורים שידע בסיסי על תפקידו של בג"ץ הוא חיוני ללמידה של זכויות האדם.

בצד מערכי הפעילות אנו גם ממליצים על שימוש חינוכי בסרטי קולנוע. כאן תוכלו למצוא מבחר המלצות לסרטים המתאימים לנוער ועוסקים בזכויות האדם: "רואים זכויות: סרטים ופעילויות בנושא זכויות אדם".

אנו מקווים שתמצאו את קובץ המערכים מעמיק, שימושי ומעורר מחשבה לכם ולתלמידיכם.

לשיתוף והדפסה:
  • Print
  • Facebook
  • Twitter
  • email

קטגוריות: מערכי פעילות

הוספת תגובה

עליך להיות מחובר למערכת כדי להגיב.