הגעת לארכיון החומרים החינוכיים של האגודה לזכויות האזרח.
לאתר הסדנא החדש לחצו כאן >>

כיצד להעריך את עבודת התלמיד/ה?

פורסם בתאריך 4 בינואר 2010

הצעה למטלה מסכמת: "זכויות אדם – לא רק על הנייר"

דרך ההערכה שאנו ממליצים עליה תואמת את השקפתנו בדבר רמת המודעות החברתית הרצויה של האזרח/ית הבוגר/ת. לפיכך אנו מבקשים לבחון את יכולתו/ה של התלמיד/ה לתפוס אירוע חברתי מסוים, ולהמשיג אותו במונחים של זכויות האדם. בשלב הבא, נבקש מהתלמיד/ה להביע עמדה מנומקת המבוססת אמפירית על המצב המתואר, ולהציע דרכים לשנותו או לשמרו בהתאם להשקפת עולמו/ה האזרחית.

למעשה, מה שת/יתבקש התלמיד/ה לעשות, הוא בדיוק מה שמצופה מכל אחד ואחת מאתנו כאשר אנו צופים בחדשות, קוראים בעיתון או משוחחים עם אזרחים אחרים על נושאים הקשורים לתנאי חייהם ולזכויותיהם – תפיסה, הבנה, שיפוט והבעת עמדה.

כיצד תופיע מטרה זו בהערכת התלמיד/ה? בהתאם לעזרים הוויזואליים והטכניים שברשות בית הספר, ת/יתבקש התלמיד/ה להפיק תוצר. להלן נציע מודל עקרוני שיכול גם להפוך למטלה כתובה, ואפשר, כמובן, להרחיבה או לשנותה מבחינת אופן ההגשה.

הנחיות לתלמידים:

תוצר מבוקש: עבודה מודפסת בהיקף של עד אלף מילים או מצגת ממוחשבת המכילה כשלושים שקופיות.
לוח זמנים: המטלה תתבצע בשבוע האחרון להוראת תכנית ההעמקה.

  • בחירת האירוע – עליכם לבחור אירוע אחד שהתפרסם בתקשורת בשבוע האחרון, או אירוע שהתרחש בבית הספר או באזור מגוריכם, שאתם סבורים כי יש לו קשר לנושא זכויות האדם.
  • תיאור האירוע – עליכם לתאר בפירוט את השתלשלות האירוע בציון העובדות. מי המשתתפים בו? היכן הוא מתרחש?
  • תיאור הבעיה – כיצד מתקשר האירוע לנושא זכויות האדם? האם יש בו זכות אדם שמופרת, או יותר מאחת?
  • הבעת עמדה אישית – פרטו את השקפתכם האישית על הבעיה. עמדו על המתח בין הראוי, לדעתכם, למצוי, ותנו דעתכם על בעיות נוספות שעמדתכם האישית יוצרת או שאינה נותנת להן מענה.
  • כיצד לשנות? – כתבו מה, לדעתכם, אפשר לעשות כדי לשנות את המצב; פרטו מהם הכלים הדמוקרטיים שבהם יכול האדם שזכויותיו נפגעו להשתמש כדי לשנות את מצבו.
  • אפשרות נוספת: לבקש מהתלמידים להכין מצגת ממוחשבת או סרטון אנימציה ממוחשב במקום עבודה מודפסת.

    אנו ממליצים מאוד להקדיש את השיעור האחרון בתכנית להצגה בכיתה של העבודות האישיות (או של העבודות הנבחרות).

    קריטריונים להערכה:

  • הצגה נאמנה ויסודית של הרקע העובדתי לאירוע.
  • זיהוי נכון של זכויות האדם הקשורות לאירוע.
  • עמדה רהוטה, מבוססת על העובדות ומנוסחת בשפת זכויות האדם.
  • מקוריות ויצירתיות בהצעות לשינוי.
  • לשיתוף והדפסה:
    • Print
    • Facebook
    • Twitter
    • email

    קטגוריות: מערכי פעילות

    הוספת תגובה

    עליך להיות מחובר למערכת כדי להגיב.