הגעת לארכיון החומרים החינוכיים של האגודה לזכויות האזרח.
לאתר הסדנא החדש לחצו כאן >>

היתר לקורת גג? על הזכות לדיור ועל הפרתה

פורסם בתאריך 28 במרץ 2010

הערכה החינוכית שלפניכם עוסקת באחת הזכויות הבסיסיות ביותר – היא הזכות לדיור. בית הוא מקום של אינטימיות, של ביטחון, של פרטיות, ומהווה מרחב לצמיחה וליצירה. הצורך האנושי במקום מוגן ובטוח הוא אולי מן הצרכים היסודיים ביותר. לפיכך, מפתיע לגלות שבשונה מזכויות אחרות, שחשיבותן כמעט מובנת מאליה, הביטוי "הזכות לדיור" גורם לעתים להרמת גבה. מדוע קל יותר לקבל את הרעיון שלכל אדם זכות להתהלך חופשי או זכות להפגין, וקשה לקבל שיש לו או לה זכות לדיור? מדוע קל להבין שבריאות היא זכות אדם ולא מצרך, ולכן חובה להבטיח טיפול רפואי ותרופות גם למי שהפרוטה אינה מצויה בכיסו/ה, אך קשה יותר להבין שגם דיור הוא זכות אדם – ולא רק נדל"ן – ולכן יש להבטיח קורת גג נאותה גם למי שאין ידו/ה משגת?

הערכה המוצעת כוללת מערכי פעילות ושיעורים הקשורים למימוש הזכות לדיור ולחשיבותה. תשומת לב מיוחדת מופנית לפגיעה בזכות לדיור של הערבים אזרחי ישראל – פגיעה המתרחשת על רקע לאומי, בין שמדובר בבדואים בכפרים הבלתי מוכרים בנגב, בין שמדובר בערביי ירושלים המזרחית ובין שמדובר בתושבי הגליל. הפגיעה בזכות לדיור של אזרחי ישראל הערבים מעלה במלוא חומרתה את השאלה של איזון המתח בין מדינת ישראל כמדינה יהודית לבין היותה של ישראל דמוקרטיה האמונה על ערכי הצדק והשוויון. לדעתנו, לאחר שהכירו בחשיבותה הגדולה של הזכות לדיור, חשוב מאוד שהתלמידים יתעמתו עם השאלות הקשות העולות בהקשר זה.

הערכה שלפניכם כוללת מבואות, פעילויות חינוכיות ונספחים. המבואות מגדירים את הזכות לדיור, ומפרטים את הפגיעה בה בקרב האזרחים הערבים בישראל. הפעילויות החינוכיות ניתנות להעברה בכיתה או מול קבוצת נוער. כמו כן מצורפים הסרט התיעודי "רישיון לחיות בכבוד" בבימויו של יוסי יעקב, מצגת שעשויה לסייע במהלך השיעור או הפעילות ומספר מאמרים שגם בהם ניתן להשתמש כחומר קריאה במהלך הפעילות. במיוחד ראוי לציין את המאמר "היום שבו הערבים מתפרעים" מאת חגי אלעד, מנכ"ל האגודה לזכויות האזרח, המקשר בין האפליה במימוש הזכות לדיור לגילויי המחאה של האזרחים הערבים ודיכויים. את הסרט ואת המצגת אפשר לקבל גם בתקליטור.

אנו סבורים שהדיון באפליית המיעוט הערבי בישראל הוא חשוב ביותר ומכריע עבור עתידנו המשותף. על אף שהוא קשה, ולתלמידים צעירים בייחוד, יש לקדם את ההתלבטות בשאלות אלו של זכויות אדם, רגשות לאומיים, אפליה ועוד, כך שצעד אחר צעד נגיע לחברה צודקת ושוויונית יותר.

אנו מקווים שתמצאו את התכנים בערכה חינוכית זו מעמיקים, מאתגרים ומגרים למחשבה, ועם זאת נוחים להוראה והדרכה.

לשאלות, התלבטויות ולקבלת תקליטור ובו הסרט והמצגת פנו ליונתן יקיר, רכז חינוך עברי, בדוא"ל yonatan@acri.org.il.

 

הערכה:

כאן ניתן להוריד את הערכה המלאה כקובץ PDF, יחד עם המבואות והנספחים.

בסרטונים תוכלו לצפות כאן:

חלק 1:

חלק 2:

לשיתוף והדפסה:
  • Print
  • Facebook
  • Twitter
  • email

תגיות:, ,

קטגוריות: מערכי פעילות

הוספת תגובה

עליך להיות מחובר למערכת כדי להגיב.