הגעת לארכיון החומרים החינוכיים של האגודה לזכויות האזרח.
לאתר הסדנא החדש לחצו כאן >>

הכל בגלל כוכב ירוק… – פעילות לציון היום למען המאבק בגזענות

פורסם בתאריך 15 במרץ 2011

פעילות לרגל היום הבינלאומי למען ביטול האפליה הגזעית- 21/3

ב- 21/3 מציינים ברחבי העולם את היום הבינלאומי למען ביטול האפליה הגזעית. בתאריך הזה בשנת 1960 אירע "טבח שרפוויל" בדרום אפריקה. בעיירה, ששמה שרפוויל, נאספו אלפי מתנגדים שחורים למצעד מחאה נגד "חוקי המעבר" (pass laws) שהגבילו מאוד את חופש התנועה והעבודה לכל האזרחים הלא-לבנים. דרום-אפריקה כולה הייתה נתונה באותה התקופה תחת משטר האפרטהייד הגזעני שהבדיל בין סוגים שונים של אזרחים על פי צבע עורם ומוצאם, שלל זכויות יסודיות מבני הגזעים ה"נמוכים" והעניק זכויות-יתר לבני הגזע הלבן. בעקבות מחאות מבית ומחוץ נגד המשטר הגזעני והאלים, הוא בוטל בסופו של דבר בשנת 1990. בשנת 1966 הכריזה העצרת הכללית של האו"ם על ציון היום הבינלאומי למען ביטול האפליה הגזעית שמצוין מאז ב-21/3 בכל שנה.

הטבח בעיירה שארפוויל

הצעת הפעילות שלפניכם היא הזמנה. אנו מזמינים אתכם להיענות לאתגר, ולהיאבק בצורה חינוכית בגזענות שפושה בישראל. זו האחריות של כל מחנך ומחנכת לעשות מעשה חינוכי ואפילו הקטן ביותר. יש לזכור שחינוך נגד גזענות ולמען ערכי זכויות אדם לא מופיע רק בשיעורי החינוך אלא  גם בטיפול בהערות גזעניות ובהדגשת ערכים דמוקרטיים במקצועות השונים. במילים אחרות, זו הזמנה לפעילות שעשויה להמשיך בחיי בית הספר דרך החינוך החברתי, תכנית הלימודים הרשמית, לוח השנה הבית-ספרי והטקסים השונים, בטיולים ובחינוך הלא פורמאלי.

הכל בגלל כוכב ירוק…

הפעילות מבוססת על הסיפור The Sneeches מאת דר' סוס. הסיפור מופיע בעברית בשני תרגומים תחת השם "החשטפים/אז ממה פחדתי?" (תרגום: אבירמה גולן; הוצאת דביר) ו"הסניצ'ים וסיפורים אחרים"(תרגום: לאה נאור; הוצאת כתר), ומוצגת סיטואציה דמיונית של גזענות, אפליה ומתן זכויות יתר, ומעלה בהומור שאלות נוקבות בנושא.

מטרות:
• התלמידים יחוו לזמן קצר אפליה כלפיהם, ויפתחו תחושות של צדק ושוויון כלפי האחר.

• פיתוח יכולת אישית לזהות דרכי פעולה לא הוגנות, מפלות וגזעניות כלפי האחר או כלפי עצמי.

• חשיבה על פתרונות אפשריים להתמודדות עם רגשות גזעניים.

מהלך הפעילות

1. יש להקריא את הסיפור לתלמידים או להקרין את הסרטון המצויר המבוסס על הסיפור:

http://www.youtube.com/watch?v=qPhOZzsi_6Q

הסרטון הוא אומנם באנגלית אך התלמידים מורגלים בצפיית אנימציה ללא תרגום או דיבוב, ובכל מקרה עלילת הסיפור מובנת גם ללא ידיעת השפה. יותר מכך, מלאכת התרגום עצמה על ידי התלמידים היא כבר ניסיון להבין את התופעות המוצגות בסרט ולתת להן שמות.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=qPhOZzsi_6Q[/youtube]

2. "הפעלת התנסות" במהלכה יתנסו הילדים בהשתייכות לקבוצה בעלת זכויות היתר או לקבוצה הסובלת מהדרה ואפליה. להכין רשימה על הלוח בשיתוף התלמידים, של פריבילגיות (זכויות יתר) ותגמולים מיוחדים, שאפשר לקבל בכיתה. דוגמאות: "פטור" מהכנת שיעורי בית, חופשות ארוכות, שחרור משיעורים מסוימים, הקלות בבחינות ועוד.

3. יש לחלק את הכיתה לשתי קבוצות, כאשר בני קבוצה אחת מתבקשים לסמן את עצמם בכוכבים בצבע ירוק (חומרים נדרשים: נייר דבק ירוק, מדבקות ירוקות או צבע גוף רחיץ).

4. לקבוצת בעלי הכוכבים נאמר כי הם זכאים לכל ההטבות שברשימה המופיעה על הלוח.

5. שתי הקבוצות מקבלות "זמן חופשי" בכיתה להתגבש, לבחור לעצמן שם, או להכין מעין לוח פעילויות לשבוע הקרוב. חשוב לאפשר אינטראקציה בין הילדים מהקבוצות השונות. בדרך כלל ההתנהגות המתנשאת, המדירה, המשפילה של קבוצת בעלי הכוכבים, תתרחש מעצמה. אם אחרי מספר דקות אין התרחשות משמעותית, ניתן לתת לילדים משימה שתזרז את התהליך. לדוגמא: ארגנו משחק; סדרו את הכיסאות במעגל והתיישבו עליהם ועוד מיני משימות שידרשו עבודה קבוצתית. אפשר גם שהמורה יתייחס בצורה שונה לבעלי הכוכבים ולאחרים – יקשיב רק לבעלי הכוכבים, ייתן רק להם משוב חיובי, משחק בו רק ל"עליונים" יש הזדמנות נוספת וכיו"ב. יש להיזהר מפגיעה בכבודם של התלמידים ה"נחותים".

6. במידה והזמן מאפשר זאת ניתן גם לכל קבוצה לחוות את החברות גם בקבוצה השנייה – פעם עם כוכבים ופעם בלי כוכבים.

דיון

אפשר לנהל את הדיון ברמה כיתתית, או בקבוצות קטנות (במידת האפשר). שימו לב שבמהלך התרגיל עלו מאפיינים שהופכים אותנו לשונים אחד מהשני. חשוב להדגיש שכוונתנו אינה לשנות את המאפיינים הללו אלא אך ורק את הדעות הקדומות וההתנהגויות המפלות שמתבססות עליהן.

 

שאלות אפשריות:

• מה הרגשתם במהלך הפעילות בכיתה?
• כיצד הרגישו התלמידים בקבוצה בלי הכוכב? כיצד הרגישו התלמידים בקבוצת בעלי הכוכבים? במה שונים הסניצ'ים אלו מאלו?
• האם לעיתים אתם חשים כמו היצורים ללא הכוכב? מתי? מדוע זה קורה? נסו לתת דוגמא.
• האם גם בסביבה שלכם יש בעלי "כוכבים" ומחוסרי "כוכבים"?
• במציאות שלנו – מה הם ה"כוכבים"? מהם הדברים שגורמים לנו להרגיש מיוחדים או נעלים על במציאות בישראל כיום, מי הם "בעלי הכוכבים" ומי הן הקבוצות ללא הכוכב?
• מה דעתכם על הפתרון שהציע ד"ר סוס בסיפור?
• כיצד אפשר לגרום לכולם להרגיש שייכים ושווים זה לזה? נסו להציע פעולות מעשיות.

משימה מסכמת (מתאימה גם כפעילות המשך)

• לאחר החלפת הרעיונות והמסקנות בדיון, התלמידים מוזמנים לבנות מעין אמנה נגד אפליה וגזענות בתחומי הכיתה או בית הספר. סעיפים אפשריים באמנה שכזו יכולים להיות: "אסור ללעוג לאחר בשל שונותו, אפליה היא יחס בלתי הוגן ועוד. אנו ממליצים שהדברים יופיעו בשפתם של הילדים, וכך יישארו מובנים ואותנטיים.

• עודדו את התלמידים להעביר את הפעילות  (או לפחות את הסיפור והסרטון בלבד) בבית, במתנ"ס או בתנועת הנוער.

• ניתן גם להפוך את הנושא של המאבק בדעות קדומות, באפליה ובגזענות לפעילות שוטפת ומתמשכת בכיתה דרך יצירת פרויקטים אישיים, זוגיים או קבוצתיים ומעקב אחר ביצועם.

כאן תוכלו להוריד את המערך המלא בפורמאט PDF. המערך כולל הצעות נוספות לציון היום החשוב הזה בבית ספרכם, וקישורים לכתבות וסרטונים מומלצים.

מערך שיעור לציון היום הבינלאומי נגד גזענות + הצעות לציון היום בבית הספר

המערך נכתב על ידי רוז עאמר- רכזת  קבוצת "נשים למען שינוי לטובה" בכפר קאסם. הקבוצה חותרת  להפוך את החברה בכפר קאסם בפרט ואת החברה במדינת ישראל בכלל לחברה שוויונית, נקייה  מגזענות ואפליה על רקעים גזעיים ואתניים.

לשיתוף והדפסה:
  • Print
  • Facebook
  • Twitter
  • email

תגיות:

קטגוריות: מערכי פעילות,שעת אקטואליה

5 תגובות על הכל בגלל כוכב ירוק… – פעילות לציון היום למען המאבק בגזענות

  1. אסתר עילם

    שלום, רוז עאמר,
    התוכנית שהכנת נחמדה ומעניינת.
    אני גם עוסקת בנושא של מאבק בגזענות כיום,
    ובעבר – במסגרת אחרת – השתתפתי בסדנאות שמטרתן פירוק של גזענות באופן עמוק.
    כיום אני חברה בוועדה המתאמת של המטה למאבק בגזענות, ואחת המשימות הקרובות שלנו היא להכין מערכי שיעור לבתי ספר וכדומה.
    אשמח להיפגש אתך, ולחלק את הידע שברשותנו.
    תוכלי לכתוב לי למייל,
    הטלפונים שלי: בבית: 03-6994775: נייד: 0543-180843
    בברכה, אסתר עילם

  2. OdedZ

    שלום אסתר,
    נשמח להיפגש. אעביר את פרטייך לרוז.
    תודה

  3. מיכל עדן

    שלום, האם הפעילות שלכם מיועדת לגני ילדים?
    תודה

  4. OdedZ

    שלום מיכל,
    הפעילות המוצעת בהחלט מתאימה גם לגני ילדים, אך דורשת מעט עיבוד. לרוב הנושא של "גזע" לא מוכר לילדים בגיל הגן, ולכן כדאי לשוחח איתם יותר על סובלנות ועל יחס לשונה.
    בכל אופן, הסיפור של דר' סוס מומלץ מאוד להקראה, ומתאים לגמרי לגילאי הגן.
    בהצלחה

  5. "מפחיד אותי לחשוב שילדיי מתחנכים באווירה כזו" | פרויקט דמוקרטיה

    […] מחלקת החינוך של האגודה לזכויות האזרח הפיצה למורים מערך שיעור העוסק בגזענות, והזמינה את המורות/ים לעסוק בנושא ביום-יום ולא רק […]

הוספת תגובה

עליך להיות מחובר למערכת כדי להגיב.