הגעת לארכיון החומרים החינוכיים של האגודה לזכויות האזרח.
לאתר הסדנא החדש לחצו כאן >>

ערכה חינוכית: מחאה וזכויות חברתיות

פורסם בתאריך 28 באוגוסט 2011

אנשי חינוך יקרים,

על רקע מחאת האוהלים המתחוללת ברחבי הארץ, ולאור פתיחת שנת הלימודים הקרובה, האגודה לזכויות האזרח גאה להציג בפניכם ערכה חינוכית בנושא זכויות חברתיות- כלכליות. הערכה כוללת 4 מערכי שיעור בנושאים האקטואליים: הזכות לקורת גג, הזכות לבריאות, חופש הביטוי ופעולה לשינוי חברתי.

הערכה מיועדת למורים/ות ולמדריכים/ות של בני נוער בגילאי חט"ב ותיכון.

Flickr-cc-Whistling-in-the-Dark

Flickr-cc-Whistling-in-the-Dark

מטרתה החינוכית היא לעורר דיון ומחשבה בקרב הלומדים/ות  סביב הנושאים המהותיים שבמרכז גל המחאה החברתית מפרספקטיבה של זכויות אדם. המחאה הנוכחית מאפשרת לנו, כאנשי חינוך, הזדמנות מצוינת לחזק ערכי יסוד בחינוך לדמוקרטיה של אזרחות פעילה ומעורבות חברתית.

במובן זה, על ידי הפצתה של ערכה זו, אנו מבקשים ליצור המשך טבעי לאחד המאפיינים הבולטים של מחאת האוהלים, והוא השיתוף ההולך ומעצים של הדור הצעיר בישראל בשיח הציבורי סביב הזכויות החברתיות- כלכליות של כולנו.

נשמח לקבל מכם/ן משוב על החומרים. במידה ואתם/ן מעוניינים/ות לקבל חומרים נוספים, אתם/ן מוזמנים/ות לשלוח את הבקשה למייל: yonatan@acri.org.il.

הזכות לקורת גג
בית הוא מקום של אינטימיות, של ביטחון, של פרטיות ומהווה מרחב לצמיחה ויצירה. הצורך האנושי במקום מוגן ובטוח הוא אולי מן הצרכים היסודיים ביותר. לפיכך, מפתיע לגלות שבשונה מזכויות אחרות, שחשיבותן כמעט מובנת מאליה, הביטוי ה"זכות לקורת גג" גורם לעתים להרמת גבה. מדוע קל יותר לקבל את הרעיון שלכל אדם זכות להתהלך חופשי או זכות להפגין, וקשה לקבל שיש לו או לה זכות לדיור? מדוע נראה לנו מובן מאליו שעל המדינה לאפשר חינוך לכל ילד, אך אין זה ברור שעל המדינה לדאוג לכך שתהיה לילד קורת גג?

למערך המלא לחצו כאן.

 

הזכות לבריאות
הזכות לבריאות מושתתת על ההכרה בערך האדם ובקדושת חייו. הזכות לבריאות אינה הזכות שלא להיות חולה. היא הזכות ליהנות משירות רפואי כשהינך חולה. היא היכולת לרכוש תרופות, לקבל שירותי בריאות באזור מגוריך, לטפל בזיהום התעשייתי ולצמצם פערים חברתיים כלכליים, שיש להם השפעה עצומה על מצב הבריאות.

לצפיה במערך לחץ כאן

 

 

חופש הביטוי והמחאה
לא בכדי מופיע בהכרזת זכויות האדם הסעיף העוסק בחופש הביטוי בצמוד לסעיף העוסק בחופש המחשבה. החירות לחשוב בחופשיות הולכת יד ביד עם החירות לבטא את המחשבות הללו. היכולת לשכנע, להחליף דעות ומחשבות, לבקר את השלטון ולבטא את הייחודיות הטמונה בכל אדם מותנית בקיומו של חופש הביטוי. אפשר לומר שכל מאבק על זכויות אדם, בין שהמאבק הוא על שוויון, בריאות או דיור, מניח כצעד ראשון את מימושו של חופש הביטוי.

לצפיה במערך לחצו כאן

 

אקטיביזם- פעולה לשינוי חברתי
בצד פגיעה מתמשכת, ואף מתגברת, בזכויותיהם של חלק מבני האדם, אנו עדים גם לתהליך הפוך, של מימוש רב יותר של זכויות האדם לעומת המצב בעבר. לאורך ההיסטוריה הובילו יחידים ותנועות מאבקים חברתיים למען זכויות הפרט, למען זכויות הקבוצה אליה השתייכו או למענם של משוללי זכויות אחרים.

לצפיה במערך לחצו כאן

לשיתוף והדפסה:
  • Print
  • Facebook
  • Twitter
  • email

תגיות:, , ,

קטגוריות: מערכי פעילות,שעת אקטואליה

6 תגובות על ערכה חינוכית: מחאה וזכויות חברתיות

  1. עמית

    מערכי שיעור מקיפים ומלאים השראה. אשתמש בהם בכיתותי – אני מורה לאזרחות.

  2. עזי עדיני

    קראו את ההצעה לחוקה שם תוכלו למצוא את כל פרטי הזכויות האלה ועוד אחרות בפרק על זכויות האזרח.
    להלן הקישור:
    http://www.2all.co.il/web/sites/felix/FORUM2.asp

  3. אוקי מרושק קלארמן

    שלום לכם,
    ראשית ברכות על הערכה. חשוב בימים אלו להעביר מערכים מקצועיים בנושאי המחאה ותרומתכם חשובה.
    מספר הערות :
    1. ניכר באופן מיידי שהכותב/ת שייך לקבוצה החזקה . הניסוח הוא של חזקים הדנים למשל " אם טוב שיהיו עניים בשכונה". העניים הם " האחר " של הדיון. כדאי לחשוב איך הניסוח נשמע באוזניו של מי שעני.
    2. השאלות מנוסחות באופן שבשיעור פילוסופיה ולוגיקה היו נפסלות כדמגוגיה.
    כך למשל אתם שואלים אם צריך לבחור ברפואה ציבורית או ברפואה פרטית שמשמעותה טיפול טוב יותר. יש כאן הנחה שהרפואה הפרטית טובה ביותר.
    העמדה כזו של השאלה מחייבת לקבל את ההנחה שלכם בכל מקרה. כל תשובה מחייבת קבלה של ההנחה.
    3. עמדתכם, למרות שמקובלת עלי מאוד, מוצגת באופן לא מורכב מספיק. ניכרת מגמת שכנוע ולא מגמת בירור.
    4. חשוב לציין בגוף הטקסט מאיפה הנתונים , כדי שהתלמידים יוכלו לבדוק את מהימנותם.
    עם זאת יש להם כמובן חשיבות רבה מאוד מאוד.
    5. יש עדיפות ברורה של הצגת האפליה בין יהודים וערבים. חשוב מאוד שהתלמידים יכירו בה ועם זאת ראוי היה לערוך השוואה גם עם קבוצות אחרות. ( אמהות חד הוריות, אתיופית ועוד).
    וכמובן למרות כל ההערות, ברכות ותודה על התרומה לכולנו.

  4. איזי

    כל הכבוד

  5. רונית אריכא

    לא הצלחתי לפתוח את הזכויות מלבד הזכות לבריאות. המערך מצויין. כיצד אפשר לפתוח את היתר?

    תודה,
    מרונית אריכא-רכזת אזרחות
    חט"ב אורט בנימינה

  6. Maya

    יוזמה מבורכת – מערכים מעולים