הגעת לארכיון החומרים החינוכיים של האגודה לזכויות האזרח.
לאתר הסדנא החדש לחצו כאן >>

אחד מכל ארבעה: פעילויות בנושא העוני, שעלה השבוע לדיון בכנסת

פורסם בתאריך 16 בפברואר 2012
צילמה: שרית אליה

צילמה: שרית אליה

השבוע הקדישה הכנסת יום דיונים למאבק בעוני. בעקבותיה אנו מזמינים אתכן/ם להעלות את נושא העוני לדיון בכיתה או בתנועה, במטרה להעלותו למודעותם/ן של תלמידים/ות וחניכים/ות ולעורר את מחשבתם/ן לגביו.

 

מדוע חשוב לעסוק בנושא העוני? למרבה הצער אנו חיים כיום במציאות שבה אחד מכל ארבעה תושבים בישראל, ואחד מכל שלושה ילדים, חיים מתחת לקו העוני. זוהי מציאות קשה, שחשוב שהתלמידים/ות יהיו מודעים/ות לקיומה ויבינו את משמעותה והשלכותיה. עוני משמעו פגיעה מתמשכת בזכויות האדם של החווים/ות אותו, ומימדיו האדירים בישראל של ימינו אף מהווים פגיעה של ממש בדמוקרטיה. נתונים אודות העוני בישראל מופיעים בתחתית פוסט זה.

 

במסגרת העיסוק החינוכי בנושא, אנו ממליצים לגעת בשאלות: מהו עוני ומיהו אדם עני? כיצד נראים חייהם/ן של א/נשים וילדים/ות שחווים/ות עוני? אילו זכויות אדם נשללות מא/נשים שחיים/ות בעוני? מה מקורו של עוני, כיצד ניתן למגר אותו ובידי מי האחריות לכך? – כל זאת תוך חיבור הנושא לחייהם/ן של התלמידים/ות, לחוויותיהם/ן ולתחושותיהם/ן האישיות.

 

להלן פעילויות חינוכיות בנושא העוני:

מהו עוני? פעילות שעוסקת בהגדרת קו העוני

מהו עוני? פעילות שעוסקת במשמעות העוני עבור החווים אותו

הורוסקופ העוני: פעילות שעוסקת בהשלכות העוני

עוני ורעב

 

 

עוני והזכות לקיום בכבוד

הזכות המרכזית הרלוונטית לדיון בעוני הינה הזכות לקיום בכבוד, המופיעה בהכרזת האו"ם בסעיף כ"ה: "כל אדם זכאי לרמת חיים נאותה לבריאותם ולרווחתם שלו ושל בני ביתו, לרבות מזון, לבוש, שיכון, טיפול רפואי, שירותים סוציאליים כדרוש וזכות לביטחון במקרה של אבטלה, מחלה, אי כושר לעבודה, אילמון, זיקנה או מחסור אחר בנסיבות שאינן תלויות בו".

מערך פעילות בנושא הזכות לקיום בכבוד תוכלו למצוא כאן.

 

 

היום הבינלאומי למיגור העוני

היום הבינלאומי למיגור העוני מצוין ברחבי העולם ב-17 באוקטובר. יום זה הוכרז בהחלטת האו"ם בדצמבר 1992, והולדתו היתה ב-17 באוקטובר 1987, אז התאספו בפריז כמאה אלף פעילי זכויות אדם מתנועת "העולם הרביעי" (תנועה בינלאומית למען משפחות החיות בעוני) וחלקו כבוד לקורבנות הרעב, הבורות והאלימות ברחבי העולם.

"הפורום למאבק בעוני", שבו שותפה האגודה לזכויות האזרח, מארגן מדי שנה בכנסת את היום הבינלאומי למאבק בעוני. השנה צוין יום זה מטעמים טכניים ב-14 בפברואר.

  [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2dTnu4oW4jE&feature=player_embedded[/youtube]

   יום המאבק בעוני מצוין בכנסת, 14.2.12 (כתבה של שרונה מן, ערוץ הכנסת)

 

נתונים על עוני בישראל

אחד מכל ארבעה תושבים בישראל, ואחד מכל שלושה ילדים, חיים מתחת לקו העוני. בניגוד למה שמקובל לחשוב, ה"פרופיל" הממוצע של אדם עני בישראל הוא דווקא לא של מובטל/ת, אלא של עובד/ת שכיר/ה ובעל/ת השכלה על-תיכונית. כמחצית מהמשפחות העניות הן משפחות עובדות.

 

ישראל מוגדרת כיום כמדינה בעלת שיעורי העוני הרחבים ביותר מבין חברות ארגון ה-OECD, הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי, המאגד את 34 המדינות המפותחות בעולם, וזאת למרות שעל פי נתוניה הכלכליים היא איננה אמורה להיות הענייה מביניהן.

 

העוני אינו נחלתן של כל הקבוצות בישראל באופן שווה, אלא ישנן קבוצות שסובלות ממנו במיוחד: נשים (ובהן אמהות חד הוריות), ערבים, חרדים, אתיופים, קשישים ובעלי מוגבלויות.

 

בסקר שפרסם השבוע "הפורום למאבק בעוני" העידו יותר ממחצית מהנשאלים כי בשנה האחרונה נאלצו להפחית בהוצאותיהם, בעיקר בתחום המזון, הדיור והביגוד. רוב הנשאלים העידו כי האמצעים שברשותם מעטים או לא קיימים בכלל, ולפיכך אם ייקלעו למשבר קשה כתוצאה מפיטורין או מחלה, אין ברשותם אמצעים מספקים היכולים להבטיח את המשך קיומם.

 

הנתונים האלה משקפים את תמונת המצב העגומה, שהביאה רבים מאזרחי ישראל לצאת בקיץ האחרון לרחובות ולדרוש צדק חברתי.

 

נתונים אודות ילדים שחיים בעוני: דו"ח העוני האלטרנטיבי של ארגון "לתת"

 

מוסדות חינוך המעוניינים בהשתלמויות בנושא זכויות אדם ודמוקרטיה בכלל, וזכויות חברתיות בפרט, מוזמנים לפנות אלינו.

לשיתוף והדפסה:
  • Print
  • Facebook
  • Twitter
  • email

תגיות:

קטגוריות: מערכי פעילות,שעת אקטואליה

הוספת תגובה

עליך להיות מחובר למערכת כדי להגיב.