הגעת לארכיון החומרים החינוכיים של האגודה לזכויות האזרח.
לאתר הסדנא החדש לחצו כאן >>

יום האישה הבינלאומי 2012: מה בין זכויות נשים לזכויות חברתיות?

פורסם בתאריך 13 במרץ 2012

101 שנה אחרי "יום האישה הבינלאומי" הראשון, נשים עדיין סובלות   מאי-שוויון

מצעד זכויות האדם 2009. צילום: קרן מנור, אקטיבסטילס
מצעד זכויות האדם 2009. צילום: קרן מנור, אקטיבסטילס

 

נשים מהוות כמחצית מהאוכלוסייה. ובכל זאת, הן סובלות מאי-שוויון כמעט בכל תחומי החיים. גם בשנת 2012 נשים מרוויחות פחות, עניות יותר, מנוצלות יותר בשוק העבודה ולא מיוצגות בצורה שווה במרחב הציבורי ובזירה הפוליטית. הן אף סובלות מאלימות בשיעורים גבוהים, בחברות רבות הן נהנות מפחות חופש בהשוואה לגברים, ועוד.

 

יום האישה הבינלאומי המצוין ב-8 במרץ מזכיר לנו מדי שנה את העובדות הקשות לגבי מעמד הנשים, ומעודד את המאבק לשינוי מציאות זו מן היסוד. לכן זוהי הזדמנות נהדרת להעלות את הנושא המגדרי לדיון בכיתות הלימוד ובפעילויות שמועברות בכל המסגרות החינוכיות. אנו רואות ורואים חשיבות רבה בהעלאת המודעות בבתי הספר ובחינוך הבלתי פורמלי לאי השוויון בין גברים ונשים, לאפלייתן של נשים מכל קבוצות האוכלוסייה ולסטריאוטיפים שכל אחד ואחת מאתנו קושרים לבני/ות המינים השונים. מעבר לבעייתיות שבפגיעה בזכויותיהן של נשים, חשוב גם להבהיר כי חברה שבה נשים לא נהנות משוויון מלא היא חברה שלא מתקיימת בה בפועל דמוקרטיה מלאה.

 

מה תוכלו למצוא בפוסט זה?

א. יום האישה הבינלאומי והמאבק למען זכויות נשים – היסטוריה; ב. הצעה לפעילות חינוכית בנוגע ליום האישה הבינלאומי, לשוויון מגדרי ולקשר שלו לדמוקרטיה; ב. יום האישה העובדת ומה בין זכויות נשים וזכויות חברתיות-כלכליות, כולל הצעה לפעילות חינוכית; ג. סוגיות אקטואליות לדיון בנושא המגדרי; ד. מידע ונתונים מעודכנים על מעמדן של נשים בישראל של ימינו.

  

 

יום האישה הבינלאומי והמאבק למען זכויות נשים

יום האישה הבינלאומי מצוין מדי שנה ברחבי העולם ב-8 במרץ. היום מוקדש לזכרן של נשים בכל העולם שנאבקו למען זכויות שוות, שלום ובטחון, ולמען הכרה בשונות ובייחודיות של נשים. כל שנה מקדיש האו"ם את יום זה לנושא חשוב אחר, והשנה הנושא שנבחר הוא: "העצימו נשים כפריות – שימו סוף לרעב ולעוני" (למידע נוסף כנסו לאתר "יום האישה הבינלאומי" או לאתר האו"ם).

 

האירועים שהובילו לכינונו של יום האישה הבינלאומי:

השביתה הראשונה

ב-8 במרץ 1857 פתחו מאות פועלות במפעלי הטקסטיל וההלבשה בניו יורק בשביתת מחאה על שכרן הנמוך, על שעות העבודה הארוכות ועל התנאים הבלתי אנושיים בהם הן הועסקו. זו הייתה אחת הפעמים הראשונות בהיסטוריה שנשים עובדות התארגנו לפעולת מחאה, ופעולתן הותירה רושם אדיר.

 

ההפגנה הראשונה

ב-8 במרץ 1908 אורגנה בעיר ניו יורק הפגנה המונית של ארגון הנשים הסוציאליסטי-הארצי ביחד עם הסופרג'יסטיות (תנועה למען זכות הצבעה לנשים שקמה בסוף המאה ה-19). 15,000 נשים צעדו ברחובות ניו-יורק בדרישה לקיצוץ בשעות העבודה הארוכות שלהן, לעלייה בשכר ולמתן זכות הצבעה לנשים. כעבור שנתיים הקימו נשים אלו את ארגון העובדים(ות) הראשון. ההפגנות הפכו למסורת ונערכו שנה אחר שנה.

 
ההכרזה על יום האישה הבינלאומי

בשנת 1910 נערך בקופנהגן כינוס נשים בינלאומי בחסות ארגון האינטרנציונל הסוציאליסטי השני, ובו הוכרז על יום האישה הבינלאומי. שנה לאחר מכן צוין היום לראשונה, ובאותו חודש הוא הוטען במשמעויות נוספות כאשר התרחש אסון ה-"Triangle Factory Fire" בניו יורק, שבו נספו בשריפה במפעל טקסטיל 146 עובדים ועובדות – רובם הגדול נשים – בגלל חוסר תנאי בטיחות בבניין.

 

מורשת ארוכת שנים זו היא שהביאה בסופו של דבר לכך שבשנת 1977 הכריזה האסיפה הכללית של האו"ם על ה-8 במרץ כיום הבינלאומי לזכויות נשים ולשלום עולמי. החלטה זאת נובעת מההכרה בכך שקידום השלום והחברה כרוכים בשוויון בין המינים, בהשתתפות פעילה של נשים ובהכרה בתרומתן לשלום ולביטחון העולמיים.

 

מאבקים היסטוריים לזכויות נשים – גם בישראל: כתבה על שלוש מחלוצות הפמיניזם ונכדותיהן הפמיניסטיות אף הן

 

CC BY-NC-ND Joseph Morris

CC BY-NC-ND Joseph Morris

 

הצעה לפעילות חינוכית בשלושה שלבים

שלב א'

 

שאלות לדיון:

·   מדוע מציינים את "יום האישה הבינלאומי"?

·   האם לדעתכן/ם יום זה רלוונטי גם כיום? מדוע?

·   האם לדעתכן/ם צריך לציין בבית הספר את יום האישה הבינלאומי? מדוע וכיצד יש לציינו?

 

מטלה מוצעת לתלמידים/ות:

חפשו באינטרנט כתבות על ציון יום האישה הבינלאומי בישראל. הציגו פעילות אחת שהתקיימה בתקופה האחרונה. מי ארגן/ה את הפעילות? מה המסר המרכזי של הפעילות? האם אתן/ם מזדהות/ים עם מסר זה? 

 

שלב ב'

מומלץ להיעזר בחומר הרקע: מידע ונתונים על מעמדן של נשים בישראל של ימינו וסוגיות אקטואליות לדיון בנושא המגדרי.

 

שאלות לדיון:

·  האם קיים אי שוויון מגדרי (בין גברים ונשים) היום בישראל? במה זה מתבטא?

·  על אילו דוגמאות אתן/ם יכולות/ים לחשוב בהן נשים מופלות, זוכות ליחס מזלזל, פוגעני או לא הוגן?

·  באילו מקרים נפגעות זכויותיהן של נשים, ואילו זכויות נפגעות?

·  מתי נתקלתן/ם אישית בתופעות או במקרים של התייחסות לא שוויונית על רקע מגדרי? 

 

מטלה מוצעת לתלמידים/ות:

חפשו כתבה עיתונאית שמדגימה תופעה שלילית שפוגעת בנשים. סכמו את עיקרי הכתבה והציגו אותה בכיתה.

 

שלב ג'

שאלות לדיון:

·  מה הקשר בין שוויון בין גברים ונשים לדמוקרטיה?

·  האם מאבק הנשים למען שיפור מעמדן ולשוויון זכויות מחזק את הדמוקרטיה?

* על הקשר בין שוויון מגדרי לדמוקרטיה ראו למשל מאמרה הקצר של נורית צור ואת נאומה של מנכ"לית "UN Women" (אנגלית). כמו כן ראו את ספרה של סלביה פוגל-ביז'אוי "דמוקרטיה ופמיניזם: מגדר, אזרחות וזכויות אדם", שפורסם ב-2011 בהוצאת האוניברסיטה הפתוחה.

 

מטלות מוצעות לתלמידים/ות:

1. כתבו מאמר שדן בקשר בין זכויות נשים לדמוקרטיה ובשאלה האם חברה שבה נשים מוחלשות וסובלות מפגיעה בזכויותיהן יכולה להיות חברה דמוקרטית.

2. כתבו האם לדעתכן/ם ההפרדה בין נשים לגברים במרחב הציבורי (באוטובוסים, באירועים וכנסים, בבתי ספר וכו') פוגעת בנשים ומדירה אותן מהחיים הציבוריים. האם הפרדה זו היא דמוקרטית? בססו את עמדתכן/ם על טיעונים שמתבססים על עקרונות הדמוקרטיה.

 

צילום: אמילי שניידר

צילום: אמילי שניידר

 

יום האישה העובדת ומה בין זכויות נשים וזכויות חברתיות-כלכליות

אם קראתן/ם מעלה אודות ההיסטוריה של יום האישה הבינלאומי, יתכן שהבחנתן/ם כי מקורותיו נעוצים במידה רבה במאבק למען זכויות העובדות ושיפור תנאי העבודה שלהן. במאמר שפורסם לרגל יום האישה הבינלאומי 2012 עמד על כך ההיסטוריון אפרים דוידי, שקרא להשיב דגש זה ולשוב למקורותיו של "יום האישה העובדת".

כפי שתיאר דוידי, גם בישראל של ימינו נשים מובילות ומשתתפות במאבקים למען זכויות עובדים ועובדות. כמו לפני 156 שנה, גם כיום תנאי העבודה של נשים גרועים מאלה של גברים, ובמקביל הן מוערכות פחות על עבודתן וזוכות לשכר נמוך יותר. בשוק העבודה הישראלי חלה ירידה בהעסקה ישירה והוגנת ואת מקומה תופסים "עובדי הקבלן" משוללי הזכויות, שהם למעשה ברובם עובדות קבלן. בנוסף, נשים משלמות מחיר בשוק העבודה על היותן אמהות, ואף טרם לכך- על הפוטנציאל העתידי שלהן להיות אמהות. כידוע, לרוב נשים הן אלה שנוטלות את עיקר האחריות לטיפול בילדים, והאיזון בין טיפול זה לעבודה מחוץ לבית מהווה קושי מרכזי עבור רבות מהן. זו אחת הסיבות לכך שהמאבק לקידום חינוך חובה חינם לגיל הרך – נושא שעלה לאחרונה לכותרות (למשל כאן, כאן כאן וכאן) – הוא גם מאבק למען זכויות נשים.

רבות מהסוגיות הללו עלו על סדר היום הציבורי בעקבות המחאה החברתית של הקיץ האחרון, בה היה חלקן של נשים גדול בקרב המשתתפים והמובילים.

 

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=B3EZHBTAKeM&list=UUZARCDxAhgwiktLLOrjLuaA&index=100&feature=plcp[/youtube]

   שוויון מגדרי במאבק החברתי (כתבה של הטלוויזיה החברתית)

 

אכן, כשמדובר על זכויות חברתיות-כלכליות לא ניתן להתעלם מהקשר שלהן לאי השוויון המגדרי; זכויות אלו נפגעות יותר אצל נשים ופגיעה בהן משפיעה לרעה יותר על נשים. אם נתבונן לדוגמה על שירותי הבריאות, החינוך והרווחה, ניווכח כי נשים מהוות בהם רוב המועסקים, כי הן רוב הצרכניות של שירותים אלה וכי הן גם מי שנאלצות להעניק, במסגרת המשפחה, את השירותים שמהם נסוגה המדינה. כאשר ישנו צמצום בשירותים החברתיים, נשים הן אלו שמגדילות את היקף עבודתן בבית ומחוצה לו, או מצמצמות את עבודתן מחוץ לבית.

 

לפיכך, פסק הדין האחרון של בייניש, נשיאת בית המשפט העליון לשעבר, שניתן לפני כשבועיים, הינו בבחינת בשורה תקדימית לציבור הנשים בישראל (כמו לקבוצות מוחלשות בכלל), הנושאת את רוח המחאה החברתית. פסק דין זה ביטל את הסעיף בחוק השולל הבטחת הכנסה למי שמחזיק/ה רכב או משתמש/ת ברכב של אחרים (הורים למשל). הביטול רלוונטי במיוחד לנשים, ובהן אמהות חד-הוריות, שמהוות רוב בקרב מקבלי הבטחת ההכנסה, ויש בו חשיבות רבה. עם זאת, חשיבותו המרכזית של פסק הדין נעוצה בקביעתה של בייניש, כי אין הבחנה בין זכויות חברתיות-כלכליות לזכויות אזרחיות או פוליטיות (זכות הבחירה, חופש הביטוי, זכות הקניין ועוד) מבחינת חובת המדינה לממשן ולהקצות להן תקציבים. בכך הורחבה ההגנה החוקתית, שניתנה עד עתה לזכויות אזרחיות-פוליטיות, גם לזכויות חברתיות-כלכליות.

 

הצעה לפעילות חינוכית

הציגו לתלמידים/ות בעזרת מקרן או עותקים מודפסים את האירועים ההיסטוריים שהובילו לכינונו של יום האישה הבינלאומי.

שאלות לדיון:

·  מה עמד במרכז מאבקי הנשים המתוארים? על אילו זכויות הן נאבקו?

·  מה הקשר בין זכויות נשים לזכויות בעבודה?

·  חישבו על המחאה החברתית של הקיץ האחרון. מה הקשר בינה לבין זכויות עובדים?

·  עבור אילו קבוצות בחברה בישראל יש חשיבות רבה במיוחד לנושאים שהמחאה עסקה בהם?

·  מה חשיבותם של נושאי המחאה עבור הנשים כקבוצה ועבור נשים מקבוצות שונות באוכלוסיה?

·  מה הקשר בין זכויות נשים לזכויות חברתיות-כלכליות?

 

סוגיות אקטואליות לדיון בנושא המגדרי – לחצו על הקישור לקריאה

  

מידע ונתונים מעודכנים על מעמדן של נשים בישראל של ימינו – לחצו על הקישור לקריאה

 

 

חומרים נוספים:

 פרויקט "יום האישה הבינלאומי 2012" – הארץ

 

אמנה בדבר ביטול אפליה נגד נשים לצורותיה

 

 

לשיתוף והדפסה:
  • Print
  • Facebook
  • Twitter
  • email

תגיות:

קטגוריות: מערכי פעילות,שעת אקטואליה

הוספת תגובה

עליך להיות מחובר למערכת כדי להגיב.