הגעת לארכיון החומרים החינוכיים של האגודה לזכויות האזרח.
לאתר הסדנא החדש לחצו כאן >>

מטלת ביצוע: פערים במימוש הזכות לבריאות

פורסם בתאריך 13 בדצמבר 2012

צילום: אמיל סלמן

למורות ומורים לאזרחות שלום רב

לקראת תחילת תהליך העבודה על מטלות הביצוע של שנת תשע"ג, אנו מזמינים אתכם/ן לעסוק בנושא "פערים חברתיים- כלכליים במימוש הזכות לבריאות בישראל".

מטרת פרויקט זה, פרי עבודה משותפת של מט"ח, האגודה לזכויות האזרח והמטה הציבורי לשוויון בבריאות, הוא העמקת הידע והמעורבות האזרחית של התלמידים בסוגיה קריטית זו, המייצגת נאמנה את הדילמות והאתגרים הנגזרים מהמציאות החברתית- כלכלית בישראל של שנת 2012. אנו מציעים לכם ליווי חינוכי- מקצועי בהיבטים השונים של מטלת הביצוע:

א. מערכי פעילות – בנושא זכויות חברתיות, הזכות לבריאות ופערים סוציו- אקונומיים במימושה, לשלב החשיפה.

ב. "מפת דרכים" למורה- סיפור מסגרת, הכוונה לשלבי סיעור המוחות, גזירת בעיות ספציפיות לתחום זה, מקורות לסקירת הספרות וערוצי פעולה כדאיים לבחירת התלמידים מתוך הניסיון הקיים בתחום.

ג. גורמים וארגונים שמומלץ ליצור עמם קשר על מנת לקבל סיוע, בהתאם לשלב הרלוונטי במטלה.

ד. פורום מייעץ אינטרנטי למורים.

 

כמו כן- לקראת תחילת העבודה, ייערך מפגש וירטואלי בכיתה הסינכרונית של מט"ח עם רמי אדוט- מורה לאזרחות ורכז המטה הציבורי לשוויון בבריאות. במפגש, שייערך ביום שני, ה- 17/12, ב- 17:30, יענה רמי על שאלות ויהיה זמין להתייעצויות עם מורים המעוניינים לעסוק בנושא. הוראות הרשמה למפגש הסינכרוני תמצאו בקישור הבא. כמו כן- להלן הקול הקורא כפי שעלה בפורום כיכר העיר של המורים לאזרחות באתר מט"ח.

בברכה, צוות אזרחות של מט"ח ומחלקת החינוך באגודה לזכויות האזרח

 

הזכות לבריאות היא אחת מהזכויות החברתיות. זכות זו מובטחת באמנת האו"ם בדבר זכויות כלכליות, חברתיות ותרבותיות אשר נחתמה ב1996 וישראל אישררה אותה ב1991. בסעיף 12 נכתב כי "מדינות שהן צד באמנה זו מכירות בזכות ליהנות מרמת הבריאות הגופנית והנפשית שאפשר להשיג".

שלב ראשון : מערכי שיעור פותחים – חשיפה לנושא.

שלושה מערכי שיעור ומטלה לבית התלמיד:

שיעור ראשון: זכויות חברתיות- הכרת הנושא, חשיבות הזכויות, אתגר קביעת הרף של חיים בכבוד.

שיעור שני+ שלישי: פערים בבריאות- המצב בישראל.  (עדיף  להתפרש על פני שני שיעורים).

ש.ב: על התלמידים לקרוא לגבי חוק ביטוח בריאות ממלכתי וחוק זכויות החולה ולערוך ראיון קצר  בבית לבירור מימוש הזכות לבריאות.

* מומלץ למורה לעבור על החומרים המופיעים בנספח לקובץ זה, על מנת לקבל תמונת מצב לגבי מימוש הזכות לבריאות בישראל והפערים החברתיים- כלכליים במימוש הזכות.

שלב שני – סיפור מסגרת: פערים במימוש הזכות לבריאות.

זכויות חברתיות הן זכויות האדם לחיים בכבוד אשר תלויות בהספקת שירותים חברתיים וברשת ביטחון שמספקת הרשות (המדינה ורשויות אחרות), כגון: שכר הוגן בעבודה, דיור ציבורי (הזכות לקורת גג), קצבאות למי שאינו מסוגל להשתכר (הזכות לרווחה), חינוך חובה חינם (הזכות לחינוך) ועוד. הזכויות החברתיות, כמו כל זכויות האדם, מבוססות על עקרון השוויון.

הזכות לבריאות היא אחת מהזכויות החברתיות. זכות זו מובטחת באמנת האו"ם בדבר זכויות כלכליות, חברתיות ותרבותיות אשר נחתמה ב-1966 וישראל אישררה אותה בשנת 1991. בסעיף 12 נכתב כי "מדינות שהן צד באמנה זו מכירות בזכות ליהנות מרמת הבריאות הגופנית והנפשית שאפשר להשיג".

 לפריט המלא לחצו כאן

 

 

 

שלב שלישי – סיעור מוחות בכיתה:

להלן תוצאות של סיעור מוחות שאנו עשינו שמטרתו להציף סוגיות שכבר מסתובבות בציבור הרחב בקשר לזכות לבריאות ולחבר אותן לבעיות מרכזיות.

 מומלץ ללוות הפעלת סיעור מוחות בגירויים כמו אוסף כתבות, צפייה בכתבות, שימוש במשחקי תפקידים ועוד.

לאחר שמעלים את תוצאות סיעור המוחות על הלוח. מומלץ להסביר ולערוך הבחנה בין בעיה אזרחית לבין בעיה לא אזרחית, למשל, בעיה שנמצאת בתחום המחקר הרפואי. לדוגמא: מה הקשר בין טלפון סלולארי לסרטן – זו סוגיה של מחקר רפואי. לעומת זאת, בכפוף לכך שנמצא קשר מסוים בין שני הדברים, המדיניות לפרישת אנטנות או שאלת איסור שימוש בטלפון סלולארי לילדים – אלו הן כבר בעיות אזרחיות.

סוגיות לדוגמא כתוצאה מסיעור מוחות

 

שלב רביעי – גזירת בעיות:

 להלן שבע בעיות מרכזיות שמכנסות לתוכן את מרבית השאלות שעלו למעלה במסגרת סיעור המוחות וישמשו אותנו לריכוז מקורות לקריאה. חשוב להדגיש שישנן ללא ספק בעיות נוספות אבל חשוב לא פחות להבדיל בין בעיה שהיא בעיה אזרחית בתחום הבריאות לבין בעיה שהיא בעיה בתחום המחקר הרפואי או תחומים אחרים כגון פסיכולוגיה חברתית.

למידע מלא על 7 הבעיות

<

לשיתוף והדפסה:
  • Print
  • Facebook
  • Twitter
  • email

תגיות:,

קטגוריות: חינוך נגד גזענות,מערכי פעילות

הוספת תגובה

עליך להיות מחובר למערכת כדי להגיב.