הגעת לארכיון החומרים החינוכיים של האגודה לזכויות האזרח.
לאתר הסדנא החדש לחצו כאן >>

נער ערבי הותקף בירושלים- הרקע למעשה: גזענות

פורסם בתאריך 31 בדצמבר 2012

 

בשבוע שעבר, התרחש עוד מקרה של תקיפה על רקע גזעני. קבוצה של נערים יהודים תקפו בירושלים נער ערבי, על פי החשד, לאחר ששמעו אותו משוחח בערבית עם חבר. לכתבה לחצו כאן.

מקרה זה מצטרף למקרים נוספים של תקיפה על רקע גזעני, שהתרחשו בחודשים האחרונים, ואשר בוצעו על ידי קבוצה גדולה של אנשים (יש המכנים זאת- לינץ').

אנו מזמינים אתכם, המורים והמורות, לדון עם התלמידים במקרה הנוכחי. לדידנו, יש לחבר מקרה זה למקרים נוספים שהתרחשו בעת האחרונה, על מנת לחשוף את ההקשר הרחב יותר לתופעה החמורה. כמו כן- על מנת לקיים דיון כנה ופתוח, חשוב לברר עם התלמידים והתלמידות, האם הם רואים הצדקה למעשה מסוג זה? לדידנו, יש לאפשר מקום לבירור עמדות גזעניות אשר לעיתים חבויות- במטרה לשקף אותן, להתעמת איתן, ובשאיפה למגר אותן. אנו מאמינים בתהליך המאפשר דיון מעמיק בסכנה שבהתפתחות עמדות גזעניות, ושאין להסתפק רק ב"הטפת מוסר" בפני התלמידים.

צילום: תום רביב

צילום: תום רביב

כמו כן- חשוב לקיים דיון סביב הקטע המופיע בחלקה האחרון של הידיעה. קרוב משפחה של הקורבן מדבר על "משפחה שחונכה לתת למדינה", ואומר שלדעתו "אותו נער שנפגע מגזענות, יהיה לו קשה הרבה יותר כשהוא יגדל, לשרת את המדינה, כמו שאותנו חינכו לעשות..". באמירה זו יש משום התנייה מוטעית של זכויות אדם- בחובות. יש להדגיש בפני הכיתה כי זכותו של אדם, כל אדם, לחיים ולביטחון, אינו מותנה במידת מחוייבותו ונאמנותו למדינה. עקרון זכויות האדם אינו מתנה זכויות אדם בחובות, שכן זכויות אלה מוקנות לכל אדם מרגע לידתו. גם אם אמירתו של אותו קרוב משפחה "מרגישה כנכונה" ומגיעה ממקום של דאגה – הרי כן סביר להניח שהגזענות שחווה הקורבן אכן תגביר את תחושות הניכור שלו כלפי המדינה והחברה, בעצם טיעון זה- ישנו חיזוק של התניית זכויות אדם בחובות. המסר הסמוי כאן הוא למעשה: מי שאינו תורם ומשרת את המדינה , מגיע לו שיופלה על רקע גזעני. מתוך דוח זכויות האדם של האגודה לזכויות האזרח, 2012: "זכויות אדם הן התכלית. בנות ובני האדם, כל אחת ואחד מהם- הם המטרה. המדינה אינה תכלית לכשעצמה. כאשר היא ממלאת את תפקידה- היא אמצעי למימוש זכויות אדם".

שאלות לדיון בכיתה:

* מה דעתכם/ן על המקרה המתואר בכתבה?

*האם יש הצדקה לתקיפת הנער? במידה ואתם רואים הצדקה כזו- הסבירו את עמדכתם/ן.

*מדוע המקרה מסווג כאירוע על רקע גזעני? מדוע אינו מיוחס כאירוע פלילי בלבד?

*שימו לב לטוקבקים 1,5,6,20- האם אתם מזהים עמדות גזעניות בתגובות אלה? האם הגזענות מופנית כלפי קבוצות נוספות? הסבירו.

*מדוע לדעתכם/ן קרוב המשפחה המצוטט בכתבה מציין כי בני המשפחה משרתים בכוחות הביטחון?

*אילו בני המשפחה לא היו משרתים בכוחות הביטחון- האם במקרה כזה היה לגיטימי להכות את הנער?

*לסיום- כיצד לדעתכם/ן ניתן להיאבק בתופעת האלימות על רקע גזעני? מה אתם/ן הייתם עושים על מנת להעלות מודעות ציבורית לנושא זה?

לשיתוף והדפסה:
  • Print
  • Facebook
  • Twitter
  • email

תגיות:

קטגוריות: אקטואליה וגזענות,שעת אקטואליה

הוספת תגובה

עליך להיות מחובר למערכת כדי להגיב.