הגעת לארכיון החומרים החינוכיים של האגודה לזכויות האזרח.
לאתר הסדנא החדש לחצו כאן >>

גם זו גזענות- מחצית מהנשאלים: לא רוצים שכן מוגבל שכלית

פורסם בתאריך 8 בינואר 2013

כשחושבים על גזענות, במיוחד בישראל, חושבים בעיקר על ערבים, פליטים, מזרחים, יוצאי אתיופיה וקבוצות נוספות בעלות מאפיינים אתניים "שונים".  בדרך כלל מקשרים את המושג ליחס בלתי שוויוני (במקרה הטוב) ועמדות מתנשאות כלפי קבוצות על רקע אתני, דתי ותרבותי. אלו צורות הרסניות ומרכזיות של תופעת הגזענות בישראל ובעולם,  אך זוהי רק חלק מהתמונה. גזענות במובנה הרחב מתייחסת גם לעמדות של עליונות כלפי קבוצות נוספות, לאו דווקא על פי החלוקות הנ"ל. דוגמא לכך, ניתן למצוא בנתונים שנאספו על ידי עמותת אקי"ם ואוניברסיטת תל אביב, בנוגע לתפיסות של ישראלים כלפי אנשים מוגבלים שכלית. לידיעה המלאה שפורסמה בשבוע שעבר, לחצו כאן.

בסקר נמצאו נתונים מדאיגים. בין השאר, עולה כי 40% מהנשאלים אינם מוכנים שיהיה להם שכן מוגבל שכלית. 50% אינם מוכנים להכיר אדם "כזה" ולתפיסתם אין להם זכות להביא ילדים לעולם. 15% מהנשאלים טוענים כי אין לאפשר למוגבלים שכלית להתחתן . מומלץ  לקרוא את הידיעה השלמה ולחשוף את התלמידים/ות למכלול הנתונים. 

צילום: מגד גוזני

צילום: מגד גוזני

נדמה, אם כן, שסטריאוטיפים והכללות כלפי אנשים בעלי מוגבלות שכלית,  כמו גם כלפי אנשים עם מחלות נפשיות, נשארות מחוץ לשיח המוגדר כגזענות. כמה מאיתנו המורים מתערבים כאשר נשמעות אמירות כגון "מפגר", "מוגבל " ו"משוגע" בקרב התלמידים? קבוצות אלו נאלצות להתמודד עם מציאות פוגענית וכואבת שמורכבת הן מיחס הזולת כלפיהם והן מהסטיגמה הקיימת שלהם כלפי עצמם, שמובילות בסוף לבידוד חברתי. זהו תפקידנו כחברה וכסביבה תומכת לשלב את בני האדם הללו בקהילה ובחברה, הן מבחינת עבודה ודיור והן מבחינה חברתית. ייתכן כי אף פוסט זה חוטא בכך שהוא מכליל אנשים משתי קבוצות שונות לחלוטין תחת אותה קורת גג. חשוב לציין כי נפגעי נפש ומוגבלים שכלית אינם בעל אותם מאפיינים כלל, אך לצערנו ישנה שותפות גורל ביניהן סביב נושא אחד לפחות- הגזענות וההדרה המופעלת כלפיהן.

שאלות לדיון בכיתה:

* מה דעתכם על הנאמר בכתבה? האם יש נתונים מתוך הסקר שהפתיעו אתכם/ן? האם אתם/ן מסכימים עם חלק מהתשובות שנתנו הנשאלים? הסבירו.  

* מדוע לדעתכם ניתן לקשר את הממצאים העולים מהסקר לתופעת הגזענות?

*אילו זכויות של המוגבלים שכלית  עלולות להיפגע כתוצאה מהעמדות המבוטאות בסקר?

*מה אתם/ן יודעים על אנשים מוגבלים שכלית? האם למדתם/ן משהו חדש מהכתבה?

*כיצד אתם/ן מקשרים את חוסר הידע הקיים לתפיסות החברתיות הרווחות כפי שבאות לידי ביטוי בידיעה?

*אילו אמירות נפוצות אתם/ן שומעים/ות הקשורות לקבוצה זו של אנשים? מדוע לדעתכם/ן בעלי פיגור שכלי עלולים להיפגע מכך?

*לסיכום- מה ניתן לעשות על מנת להעלות מודעות לתופעת הגזענות וההדרה של המוגבלים שכלית?

בהקשר זה, מומלץ לצפות גם בהרצאה קצרה של פרופ' הלן סאקס בנוגע למיתוג החברתי של פגועי נפגש וחוויית חייה כמתמודדת עם מחלת הסכיזופרניה, ולדון עם התלמידים בנושאים העולים מדבריה.

לשיתוף והדפסה:
  • Print
  • Facebook
  • Twitter
  • email

תגיות:

קטגוריות: אקטואליה וגזענות,שעת אקטואליה

הוספת תגובה

עליך להיות מחובר למערכת כדי להגיב.