הגעת לארכיון החומרים החינוכיים של האגודה לזכויות האזרח.
לאתר הסדנא החדש לחצו כאן >>

הסופר סמי מיכאל בכנס נגד גזענות- "גם החינוך אשם"

פורסם בתאריך 20 במרץ 2013

ביום ראשון האחרון, נערך כנס חינוך נגד גזענות, בשיתוף האגודה לזכויות האזרח ומכללת סמינר הקיבוצים. הכנס "לא רק בספסלי היציע אלא גם בספסלי התלמידים" עסק בגזענות בישראל ובחובת מערכת החינוך להיאבק בה. בכנס השתתפו כ- 300 איש ואישה. בהם-  סטודנטים/יות להוראה, מורים/ות ממקצועות לימוד שונים, מפקחים ומדריכים במשרד החינוך, ונשות ואנשי חינוך מהחברה האזרחית.

נאום סמי מיכאל בכנס

נאום סמי מיכאל בכנס

לאחר פאנל מורים/ות  העוסקים בחינוך נגד גזענות, ומעגלי השיח אשר עסקו בשאלת החינוך נגד גזענות דרך תחומי הוראה שונים, עלה נשיא האגודה לזכויות האזרח, הסופר סמי מיכאל לשאת דברי סיכום. בין השאר, האשים מיכאל את החינוך בישראל כגורם מרכזי אשר אינו מתמודד כראוי  עם תופעת הגזענות ההולכת ומתרחבת.

אנו מזמינים אתכם/ן לקרוא את עיקרי דבריו של סמי מיכאל, כפי שהתפרסמו ב"ידיעות אחרונות", יחד עם התלמידים, ולדון איתם בקביעותו כי "החינוך אשם". (לחצו כאן לגרסא נוספת לקריאה והדפסה). אנו רואים חשיבות בהיבט ערכי- דמוקרטי בקיומו של דיון ביקורתי וכנה, המשתף גם תלמידים/ות בסוגיה מרכזית זו.

להלן מספר שאלות מוצעות לדיון הכיתתי, הנובעות מתוך הנאום:

*כיצד מנגנון ההישרדות של הטבע, מהווה תירוץ לאפליה, הדרה, שנאה וגזענות? (תחילת פסקה 2).

*מה חמור בכך כי באירופה של המאה ה- 20, אנשי תרבות, מדענים והיסטוריונים, נרתמו לשרת את תורת הגזע? (סוף פסקה 2).

*מיכאל מתייחס לנושא הפרדת השחורים מהלבנים באוטובוסים ובבתי הספר בארה"ב של שנות ה- 50 וה- 60. האם ישנם מקרים דומים בחברה בישראל של ימינו? (פסקה 6, 8, 9 ).

*מהי הבעייתיות בנושא הפרדה בין בני אדם שונים? מדוע בית המשפט בארה"ב ובישראל קבע כי "נפרד אינו שווה"?

*מדוע מאשים מיכאל את החינוך בליבוי הגזענות? מהן הדוגמאות אותן הוא מונה? האם אתם מסכימים איתו? נמקו. (פסקאות 14, 15,  16).

*מיכאל טוען כי החינוך אשם מפני ש"אינו פועל ביתר שאת להעברת המסר כי כולנו שייכים לאותו גזע מופלא, הוא גזע האדם". האם אתם מסכימים עם קביעה זו? (פסקה 15).

*באילו הזדמנויות ובאילו שיעורים למדתם על נושא הגזענות והשוויון בין בני האדם? האם זכורים לכם שיעורים מסוימים בהקשר זה? שתפו את הכיתה.

*לסיכום- הסבירו את טיעונו המרכזי של סמי מיכאל: מדוע הוא טוען כי "אשם בגזענות הוא לא רק מי ששותף לעוולות גזעניות,  אלא גם זה שמכחיש את קיומן  ואדיש אליהן"?

לשיתוף והדפסה:
  • Print
  • Facebook
  • Twitter
  • email

תגיות:

קטגוריות: אירועים ופעילויות,אקטואליה וגזענות,שעת אקטואליה

הוספת תגובה

עליך להיות מחובר למערכת כדי להגיב.