הגעת לארכיון החומרים החינוכיים של האגודה לזכויות האזרח.
לאתר הסדנא החדש לחצו כאן >>

מה הקשר בין רצח נשים במשפחה לפרשת עמנואל רוזן?

פורסם בתאריך 13 ביוני 2013

 

הפעם, לשם שינוי, אנו מבקשים לעסוק במקרים  שכביכול עבר זמנם והם מהווים את "חדשות האתמול". בפועל – אלימות נגד נשים הינה סוגיה בוערת ומתמשכת אשר הינה מוחשית ויומיומית. פוסט זה מעלה לדיון מספר מקרים חמורים של אלימות נגד נשים, בוחן את הקשר ביניהם, ומציע שאלות לדיון בנושא זה בכיתה.  

כאנשי ונשות חינוך- אנו רואים חשיבות ביוזמה ובנקיטת עמדה חינוכית- אקטיבית בבואנו לעסוק באקטואליה.  עלינו לסייע ביצירת סדר היום החינוכי  ולא רק להגיב ולהיגרר אחרי  סדר היום התקשורתי.

אמנם מאז שנה שעברה הנושא ה"חם" של הדרת נשים ירד מהכותרות, אך בחודשים האחרונים אנו עדים לידיעות רבות על רצח נשים בתוך המשפחה, לדוגמא רצח אישה על ידי בעלה לשעבר בירושלים או הרצח באום אל פאחם  על רקע סכסוך משפחתי.  דוגמאות נוספות הן רצח עובדת זרה על ידי מעסיקה באשקלון , או האירוע בו גבר ירה באשתו למוות בזמן נסעה ברכב.

לפי הדוגמאות ניתן להבחין כי נשים מכל המגזרים בישראל נפגעות כתוצאה מאותה אלימות. צירוף של ידיעות אלו יחד מעלה את השאלה- האם יש חוט מקשר בין המקרים?

אירועים אלו טומנים בחובם תפיסה כוללת יותר של אדנות הגבר כלפי אשתו. תפיסה זו של יחסים בתוך המשפחה מגיעה למצבי קיצון בו הגבר, מתוך תחושת שליטה וסמכות על אשתו , מחליט שחייה בידיו – זה קורה במשפחות מבוססות יותר ופחות, בקבוצות מיעוט בחברה הישראלית- אך לא רק.

USMC-04952

במקביל לאירועים אלו, בשבועות האחרונים נפרשה לעינינו פרשת עמנואל רוזן, בה התאגדו מספר לא מבוטל של נשים והתלוננו (לא באופן רשמי) על התנהגות לא נאותה והטרדה מינית מצד איש תקשורת בכיר. הסיפורים סובבים סביב אותו ציר- אשת תקשורת צעירה ובלתי מנוסה, שואפת להתקדם ונתקלת בחיזוריו העקשנים עד אובססיבים של עמנואל רוזן, כך לפי הטענות. למרות העדויות הקשות שהתפרסמו לא הוגשה אף תלונה רשמית בנושא. הנושא של הטרדה מינית עלה לדיון ציבורי נרחב בעקבות הפרשה, ובימים אלו, אחרי שהאש התקשורתית דעכה, נוכל לשאול את עצמנו האם אנו זקוקים לפרשה דרמטית ורכילותית בשביל לעסוק בנושא חשוב ויומיומי כמו הטרדה מינית במקום העבודה? לאחרונה התפרסם שעמנואל רוזן השעה עצמו מערוץ 10, לאחר שעיתונאיות העידו נגדו.

גם כאן, החוט המקשר בין המקרים הוא תפיסה של שליטה , כוח וסמכות בלתי מעורערים של הגבר על האישה. כאן יש אמונה שגבר בעמדת כוח יכול לנצל את עמדתו כלפי נשים בעמדה מוחלשת (צעירות, לא מנוסות, שואפות להתקדם בקריירה) על מנת להשיג את מטרותיו הפרטיות.

שאלות לדיון עם התלמידים

– מה דעתכם על התפיסה שלגבר סמכות ושליטה על האישה? היכן בסביבתכם תוכלו למצוא עדויות לצורת מחשבה זו?

– באיזו מידה לדעתכם ניתן לשים את הגבול בין חיזור תמים להטרדה?

– ריבוי התלונות סביב פרשת עמנואל רוזן לצד חוסר הרצון של אף אחת מהנשים להתלונן הוא נושא לא פתור. מה לפי דעתכם  הסיבה שהנשים לא רוצות להתלונן? והאם תצדדו בהחלטתן של נשים אלו? הסבירו עמדתכם/ן.

– האם לדעתכם/ן לאישה זכות להטיח האשמות בגבר שלכאורה פגע בה בלי להתלונן באופן רשמי, ללא מעורבות  גורמים מוסמכים שיבדקו את התלונה? האם הפגיעה כאן בזכותו של הגבר לכבוד, ולשמו הטוב גוברת על זכותה של האישה לביטחון מחד ולחופש הביטוי מנגד?

– מהו הקשר בין אלימות בתוך המשפחה לבין הטרדה מינית במקום העבודה?

– חשבו על יוזמה כיתתית להתמודדות עם נושא אלימות נגד נשים והטרדות מיניות. מה באפשרותכם/ן לעשות בנושא זה?

לשיתוף והדפסה:
  • Print
  • Facebook
  • Twitter
  • email

תגיות:,

קטגוריות: אקטואליה וגזענות,שעת אקטואליה

הוספת תגובה

עליך להיות מחובר למערכת כדי להגיב.