הגעת לארכיון החומרים החינוכיים של האגודה לזכויות האזרח.
לאתר הסדנא החדש לחצו כאן >>

עיתונאות ראויה או דמגוגיה?

פורסם בתאריך 14 בנובמבר 2013

איך הייתם מגיבים אם במהדורת החדשות המרכזית בטלוויזיה היו מציגים סדרת כתבות העוסקת בשאלה איך תיראה מדינה ישראל כאשר ה"שחורים" יהיו רוב? או כאשר ה"ערבים" יהיו רוב? אני מניחה שמהר מאוד היינו מרגישים שמשהו כאן לא בסדר!

במסגרת סדרת כתבות במהדורה המרכזית של חדשות ערוץ 10 עלתה סדרה בשם "שלטון הרב" (עורך הסדרה: אבישי בן חיים) העוסקת בשאלה איך תראה מדינת ישראל כאשר החרדים יהיו רוב?

חלק מהתחזיות שעולות בפרק "ההפחדה" צופות שביקורת על השלטון תצונזר, אתרים "כופרים" ייחסמו, המשטרה תעסוק בכפיית חוקי הלכה על אזרחים, את מה שמתרחש בקהילות חרדיות  עלולים לחוש בעתיד כל אזרחי ישראל. אתיאיסטים ולוחמי חירות ייאלצו לברוח מהמדינה כדי להימנע ממאסר או ממוות. הדוברים טוענים שאלו לא דברים מוגזמים או קיצוניים, הם קורים עכשיו במיקרו בתוך החברה החרדית, וכשיאחזו בהגה השלטון, יבצעו את הכפייה הדתית בכל הארץ.

 הפחדה ושימוש ברטוריקה מתלהמת תוך כדי אזכור סלקטיבי על עובדות הינה שיטה דמגוגית להעברת מסרים. מחקרים בתחום עמדות ושכנוע בפסיכולוגיה חברתית מראים כי טיעונים דמגוגים, במקרים רבים הינם יעילים לא פחות מטעונים בדרכי הגיון. זאת משום שבטווח הארוך האדם איננו זוכר מי מעביר את המסר?באיזה הקשר? או מה מידת האמינות של טיעוניו? אלא זוכרים את המסר בלבד. לכן, פרק ה"הפחדה" של סדרת הכתבות "שלטון הרב" בייחוד כאשר היא משודרת כחלק ממהדורת החדשות המרכזית המצופה ממנה להביא לציבור דיווחים אובייקטיביים ככול האפשר, עלולה להיות מסוכנת ולהסית לגזענות. התיאורים המאוד קשים שהציגו בסדרה מחזקת עמדות שליליות נגד הציבור החרדי בישראל ומעודדת תפיסות סטראוטיפיות רוויות בדעות קדומות.

כדאי לנהל דיון עם התלמידים לגבי מה תפקידה של מהדורת החדשות בעיניהם? האם לדעתם יש מקום לכתבות מהסוג הזה? ואיזה חשיבות הם נותנים למידע כזה?

צילום: אמילי שניידר

צילום: אמילי שניידר

לשיתוף והדפסה:
  • Print
  • Facebook
  • Twitter
  • email

קטגוריות: חינוך נגד גזענות,לא משויכים,שעת אקטואליה

אפשרות התגובות חסומה.