הגעת לארכיון החומרים החינוכיים של האגודה לזכויות האזרח.
לאתר הסדנא החדש לחצו כאן >>

יום זכויות האדם 10/12/13 – הזכות לשוויון

פורסם בתאריך 28 בנובמבר 2013

מה ההבדל בין שוויון פורמאלי לשוויון מהותי ?  מדוע "נפרד הוא לא שווה" ? מה מצב השוויון בישראל כיום? ואילו קבוצות בחברה הישראלית אינן זוכות למימוש מספק של זכותן הטבעית והיסודית לשוויון ? בשאלות אלו, ועוד, עוסק מערך השיעור והכרזה החינוכית שלפניכם/ן, לכבוד יום זכויות האדם הבינ"ל 2013.

כמדי שנה ב- 10 בדצמבר, בישראל ובעולם מציינים את יום זכויות האדם הבינלאומי. ביום זה, בשנת 1948, התקבלה בעצרת הכללית של האו"ם ההכרזה לכל באי עולם בדבר זכויות האדם. בהכרזה מופיעות הזכויות השונות עליהן מחויבים הפרט והמדינה לשמור.גם מדינת ישראל, בין שאר מדינות העולם, חתמה ואשררה הכרזה זו.

הפרויקט המשותף של המטה לחינוך אזרחי וחיים משותפים במשרד החינוך ומחלקת החינוך באגודה לציון יום זכויות האדם הבינ"ל כבר הפך למסורת, כאשר כל שנה נבחרת זכות אדם אחרת לציון היום עצמו.

השנה- נבחרה הזכות לשוויון, ולא בכדי. הזכות לשוויון מהווה זכות יסוד ובסיס לקיומן של זכויות רבות נוספות. אדם או קבוצה אשר אינם זוכים/ות לשוויון מהותי יחושו אפליה ופגיעה ובלתי מוצדקת בכבודם/ן כבני אדם. בחברה הישראלית, המורכבת מתתי קבוצות רבות, קידום נושא השוויון הוא עניין קריטי. קבוצות רבות חשות כי הן אינן זוכות לשוויון זכויות מלא, תחושה המעוגנת פעמים רבות במציאות ומגובה בנתונים המצביעים על אי שוויון בתחומי חיים שונים. בישראל של 2013 אי השוויון חופף קווי חלוקה אתניים, לאומיים, תרבותיים ומגדריים.

עיצוב: גלי וסטפני

כמו כן, נדמה שחלה שחיקה במעמד השויוון כערך מהותי, אם בהקשר הכללי הדן בחשיבות זכות זו, ואם בהקשרים ספציפיים ובהתייחס לקבוצות מסוימות באוכלוסיה. סקרים הנערכים בשנים האחרונות מצביעים על כך שאזרחים רבים, ובמיוחד צעירים, אינם מכירים באי השוויון הקיים ויתרה מכך, אינם מאמינים בשוויון מלא לכל בני האדם ולכל הקבוצות החיות בישראל.

ידוע כי קיים חשש בקרב א/נשי חינוך מלהעלות לדיון נושאים טעונים ושנויים במחלוקת, כגון הדיון האקטואלי בנושא שוויון. אמנם ניתן להבין את מקורם של חששות אלה, אך לתפיסתנו לא/נשי החינוך אין את הפריבילגיה להתחמק מדיון בנושא זה, במיוחד על רקע גילויי אפליה וגזענות כלפי קבוצות שונות בחברה, גילויים המתגברים בשנים האחרונות.

מכל הסיבות שצוינו לעיל – משרד החינוך החליט להעלות לדיון חינוכי את הזכות לשוויון, כזכות המרכזית לציון יום זכויות האדם הבינ"ל 2013.להרחבה בנושא זה קראו את מכתב שר החינוך לציון יום זכויות האדם.

הכרזה המלווה את מערך השיעור נשלחה לכל בתי הספר בישראל ומשמשת כבסיס לשאלות יסוד לדיון הכיתתי. במערך תמצאו  הפעלות ודיונים המתאימים לגילאים שונים, מהיסודי ועד גילאי התיכון.

לצפיה בכרזת הזכות לשוויון  לחצו כאן.

לצפיה במערך הפעילות לחצו כאן.

במידה ואתם/ן מעוניינים/ות בקבלת כרזות נוספות למוסד החינוכי שלכם/ן ו/או מעוניינים להתייעץ בנוגע לפעילויות בנושא הזכות לשוויון, או בנושאי חינוך לדמוקרטיה וזכויות אדם אחרים, אנא צרו קשר במייל: yonatan@acri.org.il

מחלקת החינוך מאחלת לכל העוסקות והעוסקים בחינוך יום זכויות אדם מצוין ואפקטיבי. מי ייתן ותהא זו שנה של שוויון זכויות לכל בני ובנות האדם !

 

לשיתוף והדפסה:
  • Print
  • Facebook
  • Twitter
  • email

תגיות:, ,

קטגוריות: חינוך נגד גזענות,מערכי פעילות

אפשרות התגובות חסומה.