הגעת לארכיון החומרים החינוכיים של האגודה לזכויות האזרח.
לאתר הסדנא החדש לחצו כאן >>

הצטרפו לפרויקט חדש בנושא חופש הביטוי!

פורסם בתאריך 23 בנובמבר 2015

logo3

green-on-white

 

 

 

"כוחה של מילה"

קול קורא לבתי ספר

המעוניינים בפעילות לקידום חופש הביטוי ולמאבק בהסתה ובגזענות

גל פשעי שנאה והסתה לגזענות התרחשו במהלך השנה כולה ובמיוחד בקיץ האחרון, הרצח של שירה בנקי ז"ל במהלך הפגנה בירושלים, הרצח של משפחת דוואבשה ז"ל, פעולות תג מחיר באתרים דתיים, הסתה במגרשי הספורט ועל קירות בתי ספר שונים. אירועים אלו חידדו את חשיבות העיסוק החינוכי בחופש הביטוי ובהסתה לגזענות.

המצב בחברה בישראל, המאופיין בריבוי תרבויות, במחלוקות ערכיות עמוקות ובקונפליקט לאומי ממושך – מחייב את אנשי החינוך לבסס את הבנת התלמידים על מקומו המרכזי של חופש הביטוי במשטר הדמוקרטי, מחד ואת ההבחנות בינו לבין הסתה וביטויים גזעניים מאידך. חשיבות העיסוק החינוכי בסוגיות אלו נובעת לא רק בשל מקרי הקיצון העולים לסדר היום החברתי, אלא משום שדילמות ושאלות הקשורות לחופש ביטוי וגזענות הם חלק מההוויה היום-יומית של בני נוער, לאור פעילותם הרבה ברשתות החברתיות.

סוגיות אלו רלוונטיות לעבודתו של כל איש/ת חינוך, בכל תחומי ההוראה בבית הספר. זאת משום שהתבטאויות פוגעניות של תלמידים, המחייבות התערבות, קיימות בכל שיעור בכל מקצוע, וכן בגלל הפוטנציאל החינוכי הערכי הטמון בכל מקצוע לימוד ובכל פעולה חינוכית, בכיתה ובבית הספר.

בעקבות צרכים דחופים אלו, מדרשת אדם והאגודה לזכויות האזרח מזמינות את מורי חטיבות הביניים והתיכונים היהודיים והערבים לקחת חלק בתכנית חינוכית העוסקת באתגר חופש הביטוי שמטרותיה הן:

* קידום הכרה בחשיבות הזכות לחופש ביטוי בקרב מורים ותלמידים.
* הגברת המודעות והידע בקרב מחנכים ותלמידים בבית הספר לגבי הסכנה הטמונה בביטויי הסתה, דברי שטנה, והשתקת דעותיו של האחר.
* טיפוח תרבות דמוקרטית ומכבדת של דיון בקהילת בית הספר ובחברה בכלל.
* הכרת חומרים חדשים וכלים חינוכיים, לעיסוק בסוגיות מורכבות שעל סדר היום החברתי.

 

מסגרת הפעלת התכנית

1. השתלמות בית ספרית או אזורית לצוותי חינוך והוראה בהיקף של עד 30 שעות. המורים המשתתפים ילמדו את התכנים המוצעים ומתודות להעברתן ויתנסו בפעילות סדנאית שתאפשר להם להעביר אותם לתלמידיהם בצורה חווייתית. חוברת הדרכה להוראת התכנית תחולק למורים המשתתפים. החוברת כוללת רקע תיאורטי מערכי שיעור המציגים ודנים בהיבטים שונים של סוגיית חופש הביטוי.

2. בתי הספר שישתתפו בתכנית יתחייבו:

הוראת התכנית בכיתות: המורים המשתלמים יעבירו לכל הפחות ארבעה מערכי שיעור מתוך התכנית לתלמידיהם ועד לתכנית שנתית. תמיכה מיוחדת יקבלו בתי ספר שיבקשו לקיים את התכנית לכיתות יהודיות וערביות ביחד.

פעילות תלמידים: כל בית ספר יישלח נציגות של 5-4 תלמידים ומורה מלווה להשתתף בסמינר נוער ארצי במטרה להכשירם לפעילות בית ספרית או קהילתית להגנה על המרחב הציבורי על חירות הביטוי של כל קבוצות האוכלוסייה, "ללא הבדל דת, גזע ומין". הסמינר יתקיים בשני ימים נפרדים.

* סמינר ראשון יתמקד בהכשרת נוער בנושא צילום חברתי וניו-מדיה – ככלי להשגת מטרות חברתיות. במקביל המורים המלווים ישתתפו בסדנת צילום חברתי ובאפשרויות השימוש במתודה זו.

* סמינר שני יתקיים לקראת סוף השנה להצגת הפעילויות שנעשו וללמידת עמיתים.

בתי הספר שישתתפו בתכנית יקבלו ייעוץ וליווי במהלך היישום.

 

פרקי התכנית ונושאיה:

1. הבהרה של חשיבות חופש הביטוי במשטר ובחיים הדמוקרטיים – חיוניותו של חופש הביטוי במרחב הציבורי, האקדמי והאומנותי; חופש הביטוי במפגש עם ערכים דמוקרטיים אחרים.

2. גבולות חופש הביטוי והדילמות הקשורות בהם – מה בין ביטוי לגיטימי לביטוי שאיננו לגיטימי; מה בין שתיקה להשתקה, ובין דיכוי לבין צנזורה עצמית.

3. מהם פשעי שנאה, ומהי אלימות מילולית?

4. חופש ביטוי ושוויון בין המינים

5. עידן דיגיטלי וסביבה גלובלית – אתגר חופש הביטוי בימינו: התמודדות עם תופעות חדשות – טוקבקים, שיימינג, האקרים והדלפות.

6. חופש הביטוי כמייצג של יחסי רוב-מיעוט – נגישות לשונית; מחאה וביקורת לגופו של עניין או לגופו של אדם; הדרה של ביטוי בדרכים עקיפות.

7. חופש ביטוי בחינוך / חינוך לחופש ביטוי – חופש ביטוי של אנשי חינוך ושל התלמידים; דידקטיקה – איך מתמודדים עם גילוי שטנה, הדרה וגזענות? ; איך מקיימים דיון סובלני.

8. הכשרת התלמידים לפעילות אקטיבית בית ספרית או קהילתית – של הגנה על חופש הביטוי ושמירת המרחב הציבורי מפני הסתה בכלל והסתה לגזענות בפרט.

כנס פתיחת שנה יתקיים באוניברסיטת חיפה, בית הספר לחינוך
22.12.2015, יום שלישי, פרטים יפורסמו בהקדם

בתי ספר המעוניינים להצטרף לתכנית יפנו עד ה-21 בדצמבר 2015 אל:

מדרשת אדם – מחוזות ירושלים, דרום ומרכז

האגודה לזכויות האזרח – מחוז צפון ומרכז

יולנדה גרינהוט:
054-4448290 Yolanda@adaminstitute.org.il

סאבר ראבי:
054-4448294  rabi.saber@gmail.com

כאמל אבו רביעה:
054-4448297 kamel151@walla.com

חולוד אידריס, רכזת חינוך בחברה הערבית:
054-3149513  kholod@acri.org.il

נעמי בייט-צורן, רכזת חינוך עברי:
052-6454878   naomi@acri.org.il

לשיתוף והדפסה:
  • Print
  • Facebook
  • Twitter
  • email

תגיות:

קטגוריות: אירועים ופעילויות,השתלמויות חדרי מורות/ים,לא משויכים,סדנאות והכשרות בנושאי זכויות אדם,תכניות והשתלמויות במערכת החינוך,תכניות וסדנאות לנוער וצעירים

אפשרות התגובות חסומה.