הגעת לארכיון החומרים החינוכיים של האגודה לזכויות האזרח.
לאתר הסדנא החדש לחצו כאן >>

יום זכויות האדם 2015

פורסם בתאריך 7 בדצמבר 2015

ביום זכויות האדם הבינלאומי נערכת פעילות שנתית במערכת החינוך, באמצעות פרויקט משותף של המטה לחינוך אזרחי וחיים משותפים במשרד החינוך ומחלקת החינוך באגודה לזכויות האזרח. לפניכם/ן מגוון מערכי שיעור העוסקים בנושא חופש הביטוי – הזכות העומדת במרכז הפרויקט השנה.

כמדי שנה ב- 10 בדצמבר, בישראל ובעולם מציינים את יום זכויות האדם הבינלאומי. ביום זה, בשנת 1948, התקבלה בעצרת הכללית של האו"ם ההכרזה לכל באי עולם בדבר זכויות האדם. בהכרזה מופיעות הזכויות השונות עליהן מחויבים הפרט והמדינה לשמור. גם מדינת ישראל חתמה ואשררה הכרזה זו.

2015_Freedom_of_SpeechS

 

היכולת לשכנע, להחליף דעות ומחשבות, לבקר את השלטון ולבטא את הייחודיות הטמונה בכל אדם ואדם מותנית בקיומו של חופש הביטוי. חופש הביטוי מהווה תנאי למימושן של חירויות רבות אחרות. כך, למשל, חופש הבחירה בדמוקרטיה מתבסס על חשיפת הציבור למגוון דעות. חופש היצירה תלוי אף הוא באופן ישיר בחופש הביטוי; אפשר אף לומר שכל מאבק על זכויות אדם, בין שהמאבק הוא על שוויון ובין שעל מימושה של חירות, מניח כצעד ראשון את קיומו של חופש הביטוי. פעולות שכנוע, הפגנות, עצומות, נאומים, מאמרים בעיתון, שירי מחאה ועוד — כל אלו נכללים בחירות חשובה זו.

מהו חופש הביטוי? האם מדובר בזכות אדם? בערך דמוקרטי? בכלי המשרת מטרה אידיאולוגית או במטרה בפני עצמה? אולי כל התשובות נכונות? מערך הפעילות והכרזה המלווה אותו מנסים לעורר שאלות, מחשבה ודיון. בין הנושאים העולים במערך השיעור  – מהם גבולות חופש הביטוי? מה בין חופש הביטוי לבין הסתה לגזענות? כיצד ניתן להביע תמיכה ומעורבות בסוגיות אזרחיות וחברתיות באמצעות חופש הביטוי?

אמנם, חופש הביטוי כולל בתוכו סוגיות שונות ומרובות, ולא ניתן להעמיק בכולן במסגרת יום אחד בשנה. אנו מעודדים אתכן ואתכם – אנשי ונשות חינוך – לעסוק בתכנים הנוגעים לזכויות האדם, לערכי הדמוקרטיה ולחינוך נגד גזענות במהלך שנת הלימודים כולה. לכל מערכי הפעילות העוסקים בחופש הביטוי, ולמערכי השיעור והכרזות משנים קודמות.

הכרזה המלווה את מערך השיעור נשלחה לכל בתי הספר בישראל ומשמשת כבסיס לשאלות יסוד לדיון הכיתתי. במערך תמצאו הפעלות ודיונים המתאימים לגילאים שונים, מהיסודי ועד גילאי התיכון.

לכרזה החינוכית לחצו כאן.

למערך הפעילות לתיכונים לחצו כאן

לכלל מערכי הפעילות המופיעים באתר המטה לחינוך אזרחי, כולל יסודי, חט"ב ותיכון – לחצו כאן.

נשמח להציע לכם/ן ליווי, תמיכה וייעוץ פדגוגי – צרו קשר – naomi@acri.org.il

בברכת יום זכויות האדם שמח לכל באי ובאות העולם,

מחלקת החינוך באגודה לזכויות האזרח.

 

לשיתוף והדפסה:
  • Print
  • Facebook
  • Twitter
  • email

תגיות:, ,

קטגוריות: לא משויכים

אפשרות התגובות חסומה.