הגעת לארכיון החומרים החינוכיים של האגודה לזכויות האזרח.
לאתר הסדנא החדש לחצו כאן >>

קול קורא לבתי ספר המעוניינים בפעילות לקידום חופש הביטוי ולמאבק בהסתה ובגזענות – תשע"ז

פורסם בתאריך 12 ביולי 2016

pasted image 0

להורדת גרסת PDF 

מדרשת אדם והאגודה לזכויות האזרח מזמינות את מורי ותלמידי בתי הספר התיכוניים וחטיבות הביניים, היהודים והערבים, להשתתף בתכנית החינוכית "כוחה של מילה" בשנת הלימודים תשע"ז.

התכנית מבקשת להעמיק את הבנת התלמידים בנוגע לחשיבות חופש הביטוי במשטר דמוקרטי מחד, ואת ההבחנות בינו לבין הסתה וביטויים גזעניים מאידך. חשיבות העיסוק החינוכי בסוגיות אלו נובעת לא רק ממקרי הקיצון העולים לסדר היום החברתי, אלא משום שדילמות ושאלות הקשורות לחופש ביטוי וגזענות הן חלק מההוויה היום-יומית של בני הנוער, לאור פעילותם הרבה ברשתות החברתיות.

חופש הביטוי הוא מעקרונות היסוד של הדמוקרטיה, ובין החשובים שביניהם. הוא זה המאפשר לנו לבטא את עצמנו באופן אישי ובאופן קולקטיבי, הוא המקדם, כפי שנראה בתכנית זו, חשיבה מושכלת וזו מצידה מאפשרת ביקורת והשתפרות מתמדת הן ברמה הפרטית והן ברמה הפוליטית.  בישראל, הצורך להבחין הבחנה ברורה בין ביטוי לגיטימי בדמוקרטיה לביטוי שאינו לגיטימי – מתחדד ועולה לאחרונה, בגלל אירועים קשים של פשעי שנאה, הסתה בכלל והסתה לגזענות באופן מיוחד. חלק מאירועים אלו ניתן להבין על רקע הסיכסוך המתמשך בין יהודים לערבים, ואילו את האחרים על בסיס המחלוקות הקשות בחברה הישראלית בין דתיים לחילוניים ובין קבוצות אתניות ולאומיות שונות. הדוגמאות של רצח שירה בנקי ז”ל במצעד הגאווה בירושלים, כתיבת סיסמאות גזעניות של “תג מחיר” על קירות מסגדים ובתי ספר הן רק קצה הקרחון של ניצול חופש הביטוי למטרות פסולות. הרצון להתגונן בפני תופעות אלו מחויב המציאות ועם זאת קיים חשש רב לכך “שהתינוק יישפך עם מי האמבט” ונחוקק חוקים שיצמצמו את הביטוי החופשי מעבר למתחייב ולרצוי.

הסוגיות המרכזיות בהן עוסקת התכנית:

  1. סתירה והתנגשות בין חופש ביטוי לערכים דמוקרטיים אחרים;
  2. סתירה והתנגשות בין חופש ביטוי לערכים דמוקרטיים ושאינם דמוקרטיים;
  3. הקשר שבין חופש הביטוי לשוויון בין המינים;
  4. אתגר חופש הביטוי בעידן דיגיטלי – חופש ביטוי במרחב האינטרנטי: התמודדות עם תופעות חדשות – טוקבקים, שיימינג, האקרים והדלפות;
  5. יחסי רוב ומיעוט בהקשר לחופש הביטוי;
  6. חופש הביטוי בחינוך – חופש ביטוי של אנשי חינוך ושל התלמידים; איך מקיימים דיון סובלני.
  7. מעורבות חברתית של תלמידים ומורים להגנה על חופש הביטוי ולהתמודדות עם הסתה לגזענות – כיצד לבנות פעילות להגנה על חופש הביטוי ולהתמודדות עם הסתה לגזענות;

מסגרת הפעלת התכנית

  1. השתלמות בית ספרית או אזורית לצוותי חינוך והוראה בהיקף של עד 30 שעות. המורים המשתתפים ילמדו את התכנים המוצעים ומתודות להעברתן ויתנסו בפעילות סדנאית שתאפשר להם להעביר אותם לתלמידיהם בצורה חווייתית. חוברת הדרכה להוראת התכנית תחולק למורים המשתתפים. החוברת כוללת רקע תיאורטי מערכי שיעור המציגים ודנים בהיבטים שונים של סוגיית חופש הביטוי.
  2. בתי הספר שישתתפו בתכנית יתחייבו:

הוראת התכנית בכיתות: המורים המשתלמים יעבירו לכל הפחות ארבעה מערכי שיעור מתוך התכנית לתלמידיהם ועד לתכנית שנתית. תמיכה מיוחדת יקבלו בתי ספר שיבקשו לקיים את התכנית לכיתות יהודיות וערביות ביחד.

פעילות תלמידים: במהלך השנה יתקיימו שני ימי שיא לתכנית, בהשתתפות נציגות של 5-4 תלמידים ומורה מלווה מכל בית ספר. בסמינרים יקבלו המשתתפים הכשרה והעשרה לפעילות בית ספרית או קהילתית להגנה על המרחב הציבורי על חירות הביטוי של כל קבוצות האוכלוסייה, "ללא הבדל דת, גזע ומין". הסמינר הראשון יפגיש תלמידים ומורים ללמידה משותפת ותכנון יוזמות לפעילות חברתית בנושא; בסמינר השני שיתקיים לקראת סוף השנה יעסוק בתכנים שנלמדו וביישומים השונים של היוזמות החברתיות והחינוכיות בבתי הספר.

בתי הספר שישתתפו בתכנית יקבלו ייעוץ וליווי במהלך היישום.

בתחילת שנת הלימודים תשע"ז יתקיים כנס רב משתתפים בשתוף פעולה עם האקדמיה שיעסוק בנושא (בתשע"ו הכנס התקיים באוניברסיטת חיפה) – לקראת האירוע יפורסם מידע ויישלחו הזמנות.

בתי ספר המעוניינים להצטרף לתכנית יפנו אל:

מדרשת אדם – מחוזות ירושלים, דרום ומרכז

יולנדה גרינהוט: 054-4448290  Yolanda@adaminstitute.org.il

תמר גריידינגר: 054-4448292   Tamar@adaminstitute.org.il

כאמל אבו רביעה: 054-4448297  kamel151@walla.com

האגודה לזכויות האזרח – מחוז צפון ומרכז

חולוד אידריס, רכזת בחברה הערבית: 054-3149513  kholod@acri.org.il

נעמי בייט – צורן, רכזת חינוך עברי: 052-6454878  naomi@acri.org.il

התכנית התקיימה בשנת הלימודים תשע"ו – פרטים ומידע בקישורים:

אתר מדרשת אדם               |           אתר האגודה לזכויות האזרח

 

logo3

green-on-white

לשיתוף והדפסה:
  • Print
  • Facebook
  • Twitter
  • email

תגיות:,

קטגוריות: לא משויכים

אפשרות התגובות חסומה.