הגעת לארכיון החומרים החינוכיים של האגודה לזכויות האזרח.
לאתר הסדנא החדש לחצו כאן >>

הרפורמה בחינוך המיוחד

פורסם בתאריך 2 במאי 2018

חוק חינוך מיוחד (התשמ"ח – 1988) נועד לאפשר קידום והתפתחות של ילדים וילדות עם צרכים מיוחדים בתוך מערכת החינוך ומוסדות החינוך המיוחד, תוך התייחסות לצרכים הספציפיים של הילד/ה, בין אם מדובר בעיכוב התפתחותי, שכלי, נפשי, התנהגותי ועוד. שילוב ילדים/ות עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך מהותית ומגלמת את רעיון שוויון ההזדמנויות במערכת החינוך על ידי מתן לווי, עזרה וכלים בסביבת בית הספר ותהליך הלמידה. מתוך כתבה בעיתון "הארץ" עולות ביקורות על הרפורמה של משרד החינוך והשינויים המתוכננים במסגרות החינוך המיוחד וביקורת נוספת על הדרכים בה החלו ליישם אותה. עד כה הוועדות שדנו היכן ילמדו ילדים וילדות עם צרכים מיוחדים היו וועדות השמה של הרשויות המקומיות וועדות שילוב בית ספריות, הרפורמה תעביר את הדיון הזה לוועדה שתהיה כפופה למשרד החינוך, שינוי זה מעורר ביקורת רבה. הטענה היא שצעד זה נובע מתוך שיקולים כלכליים וקיצוצים שנעשים בחינוך המיוחד והפגיעה בילדים/ות תהיה מתוך שיקול כלכלי מבלי לבחון את צרכי הילד/ה ולאפשר השתלבות תקינה במערכת החינוך. מתוך הכתבה עולה כי משרד החינוך החליט לא לפתוח יותר כיתות חינוך מיוחד ללקויות למידה ולבעיות רגשיות התנהגותיות. הסינון שעלול לנבוע מתוך הקיצוצים ושינוי הוועדה עלול ליצור הפרדה גסה בין מה מוגדר כצורך מיוחד, התוצאות של הרפורמה והקיצוצים תפגע בהזדמנויות של ילדים/ות שצריכים את הליווי והתמיכה במערכת החינוך ותשפיע על אלפי ילדים וילדות כל שנה.

האחריות של משרד החינוך, בתי הספר ומורים/ות לפעול לשילוב מקסימלי ואידיאלי של ילדים וילדות עם מוגבלויות במערכת החינוך רבה, ואין מקום לשיקולים כלכליים. זוהי הזכות והחובה שיש למשרד החינוך לפעול ברוח שוויון ההזדמנויות כלפי כל ילד וילדה באשר הם ועד כמה וכמה כלפי ילדים עם צרכים מיוחדים.

ישנן אלטרנטיבות רבות שמערכת החינוך יכולה לפעול בהן למען שילוב וקידום ילדים/ות ככלל וילדים/ות עם צרכים מיוחדים בפרט, כאשר קיצוץ במשאבים כלכליים וסגירת כיתות אינו אחד מהם. דוגמא לאחריות שמוסד לוקח על עצמו בשילוב, עזרה ותמיכה בילדים עם צרכים מיוחדים שונים הוא בבית הספר הירוק ע"ש שמעון פרס. בבית הספר משתלבים עשרות ילדים/ות עם מוגבלויות שונות, אך בית הספר מאפשר להם להשתלב באופן שהם אינם/ן מרגישים ומרגישות מוגבלות ומתאפשר להם בלי בעיה לקחת חלק בכל מה שמוצא לילד/ה בבית ספר (מתוך כתבה).

שאלות לדיון:

  • איך מגדירים צרכים מיוחדים?
  • מה החשיבות של שילוב ועזרה לילדים/ות עם צרכים מיוחדים?
  • האם לדעתכם אפשר בכיתה לשלב ילד/ה עם צורך מיוחד?
לשיתוף והדפסה:
  • Print
  • Facebook
  • Twitter
  • email

תגיות:,

קטגוריות: שעת אקטואליה

אפשרות התגובות חסומה.