הגעת לארכיון החומרים החינוכיים של האגודה לזכויות האזרח.
לאתר הסדנא החדש לחצו כאן >>

חזרה ללימודים אחרי קיץ סוער: הצעה לפעילות על חוק הלאום

פורסם בתאריך 29 באוגוסט 2018

שנת הלימודים כבר כאן, והחזרה לכיתות מביאה עימה גם את ההכרח להתמודד עם סוגיות חברתיות מהותיות בהן עסק סדר היום הציבורי במהלך חופשת הקיץ. נושא כזה הוא "חוק יסוד: ישראל מדינת הלאום של העם היהודי" והמאבק המתנהל סביבו. סביר להניח שהתלמידים/ות נחשפו ברמה זו או אחרת לסוגיה, וגם אם לא, ראוי לערוך סביבה דיון וחשיבה.

העלאת הנושא בכיתה:

  • אפשרויות לצפייה – אחת מן הכתבות של הטלוויזיה החברתית:
  • ערבית? לא בבית ספרנו
    מה דעתך על חוק הלאום?

  • שאלה – מה שמעתן-ם/ אתן-ם יודעים-ות על חוק הלאום?
  • אפשרות לפעילות – להביא כמה מטורי הדעות (מצורפים מטה) ולחלק לתלמידים/ות:

אופציה א' – עבודה בקבוצות קטנות. כל קבוצה מקבלת טקסט אחד לקריאה משותפת ותענה על השאלות הבאות:

  1. מה הן הטענות העולות מן הטקסט לגבי חוק הלאום?
  2. האם הטענות תומכות בחוק או מתנגדות לו?
  3. מי הוא/היא הכותב/ת של הטקסט ומה הפתרון שמציע/ה?
  4. מה דעתכן/ם על הטענות ועל הפתרון המוצע?

אופציה ב' – עבודה עצמית. כל תלמיד/ה ת/יבחר שניים מהטקסטים ות/יענה על השאלות הבאות:

  1. מה הטענה העולה בכל אחד מן הטקסטים?
  2. האם הטענות בטקסטים השונים סותרות זו את זו?
  3. האם הטקסטים מציעים פתרון כלשהו?
  4. מה דעתך על הפתרונות הללו?

אופציה ג' – קריאה משותפת בכיתה. טקסט על פי בחירת המורה. שאלות לדיון לאחר הקריאה:

  1. מה הן הטענות העולות נגד חוק הלאום ומה דעתכן-ם עליהן?
  2. מה הקשיים שיוצר חוק הלאום לקבוצות המיעוט ומה הקשיים שיוצר לקבוצת הרוב?
  3. באיזה אופן ניתן להתמודד עם הבעיות שיוצר חוק לאום (כגון האפשרות לפגיעה בדמוקרטיה ובשוויון זכויות אזרחי, אפליה גזעית ודתית, וכן הלאה)?

טורים מהזווית של פגיעה בדמוקרטיה ובזכויות אדם:

טורים מהזווית של זכויות המיעוט הערבי וקבוצות שונות בישראל:

טורים מהזווית של הקונפליקט הישראלי פלסטיני:

 

להרחבה על חוק הלאום:

לשיתוף והדפסה:
  • Print
  • Facebook
  • Twitter
  • email

תגיות:,

קטגוריות: מערכי פעילות,מערכים וחומרים לפי הזכויות השונות,שעת אקטואליה

אפשרות התגובות חסומה.