הגעת לארכיון החומרים החינוכיים של האגודה לזכויות האזרח.
לאתר הסדנא החדש לחצו כאן >>

זכויות אדם בזמן משבר | ערכה חינוכית ללמידה מרחוק

פורסם בתאריך 30 באפריל 2020

המאבק בהתפשטות מגפת הקורונה מעורר לא מעט סוגיות ושאלות הקשורות לזכויות אדם. התפרצות הנגיף בישראל הביאה את המדינה לחוקק תקנות רבות לשעת חירום על מנת לעצור את התפשטות המגפה. אולם גם אם פעולות לבלימת המגיפה הן הכרחיות לשם השמירה על בריאות הציבור ועל הזכות של כולנו לבריאות ולחיים, הרי שצעדים דרסטיים להגבלת תנועה, מניעת התכנסויות, טיסות וכניסה לישראל, השבתת לימודים ומקומות עבודה – בעיקר כאשר הם מתמשכים מעבר למספר שבועות – מובילים לפגיעה קשה בזכויות האזרחים.

בתחילת השבוע קיבל בג"ץ את עתירת האגודה לזכויות האזרח ושלוש עתירות נוספות נגד החלטת הממשלה, שהסמיכה את שב"כ לאתר את כל האנשים שהיו במגע קרוב עם חולי קורונה, ולימד אותנו שיעור על איזונים ומידתיות במקרה של התנגשות בין זכויות. מתוך תמצית פסק הדין: "הבחירה לעשות שימוש בארגון הביטחון המסכל של המדינה לצורך מעקב אחר מי שאינם מבקשים לפגוע בה, מבלי שניתנה הסכמה לכך מצד מושאי המעקב, מעוררת קושי רב ביותר ויש לחתור למציאת חלופה הולמת אחרת, המגשימה את עקרונות הגנת הפרטיות".

על הפגיעה בזכויות אדם, גם בשעת משבר, להיות מידתית. לפיכך, כל מהלך שנעשה לטובת המאבק בקורונה חייב להיבחן בכובד ראש גם בהיבט של צמצום הפגיעה בזכויות אדם.

אנו מזמינות אתכם/ן לעשות שימוש במערכים המגוונים הנכללים בערכה החינוכית שהכנו בנושא זכויות אדם בזמן משבר – כדי להכיר לתלמידים ולתלמידות את המושג של זכויות אדם ואת משמעותן של כמה מזכויות היסוד, להעלות את מודעותם/ן למקרים של התנגשות בין זכויות ופגיעה כפולה בזכויות המתרחשים בישראל בתקופה זו במסגרת המאבק בהתפשטות נגיף הקורונה, ולעורר דיון חינוכי על חשיבות צמצום הפגיעה בזכויות אדם גם בימים אלה.

מערך שיעור לתלמידי חטה"ב עם מצגת נלווית -להוראת הנושא ב-zoom
מערך פעילות לעבודה עצמית לכיתות ט'-י' – כמשימת בית לתלמידים ולתלמידות
שיעור בנושא מדיה וזכויות אדם בימי קורונה לכיתות ד'-ו' ששודר במערכת הלמידה המקוונת של משרד החינוך

בברכת חזרה שקולה לשגרה,
צוות מחלקת חינוך.

 

לשיתוף והדפסה:
  • Print
  • Facebook
  • Twitter
  • email

תגיות:,

קטגוריות: הספרייה החינוכית שלנו,מערכי פעילות,מערכים וחומרים לפי הזכויות השונות,שעת אקטואליה

אפשרות התגובות חסומה.