הגעת לארכיון החומרים החינוכיים של האגודה לזכויות האזרח.
לאתר הסדנא החדש לחצו כאן >>

"מה עשית בקיץ האחרון?"

פורסם בתאריך 2 במרץ 2021

זה לקח כשנה וארבע עתירות לבג"ץ, שהגישה האגודה לזכויות האזרח יחד עם מרכז עדאלה, רופאים לזכויות אדם ופרטיות ישראל. והנה אתמול (1.3.21) הורה בית המשפט העליון להגביל מאוד את השימוש במעקבים ובאיכונים של השב"כ במסגרת המאבק בקורונה, וקבע שהחל מ-14 במרץ תוכל המדינה להסמיך את השב"כ להשתמש באיכונים כאלה רק במקרים שבהם חולה מאומת אינו משתף פעולה בחקירה האפידמיולוגית, או שלא מסר כלל דיווח על מגעים.

בעתירה נגד האיכונים הסלולריים ואמצעי מעקב אחרים ששב"כ נוקט כדי לגלות עם מי באו חולי קורונה במגע בימים שקדמו לאבחונם, נטען כי הסמכת שב"כ להשתמש למטרות אזרחיות בכלֵי מעקב-המוני קיצוניים שניתנו לו בחוק השב"כ לצורכי ביטחון המדינה אינה חוקתית, כי כלים אלו פוגעים בצורה קשה בפרטיות ובחירות, וכי מדובר באמצעי לא מידתי שאינו ראוי במדינה דמוקרטית.

מה עשית בקיץ האחרון?", כתב השופט יצחק עמית בפסק הדין, "אינך זוכר/ת? אל דאגה, אני, האח הגדול, יודע מה עשית בקיץ האחרון. אני יכול להזכיר לך היכן היית ביום מסוים ובשעה מסוימת, מה היה מסלול התנועה שלך, מי היו האנשים בקרבתך בתאריך, בשעה ובמקום מסוים בצירוף הפרטים על אודות אנשים אלה. לא, אין מדובר בסרט אימה אלא במציאות חיינו בשנה האחרונה".

נזכיר כי השימוש במעקב ואיכוני שב"כ נמשך ברצף זה קרוב לשנה (למעט הפוגה קצרה), מאז מרץ 2020. התקופה הממושכת שבה נעשה שימוש באמצעים הללו הפכה אותו מאירוע חריג, נקודתי ומצומצם בזמן, לפרקטיקה נוהגת. מעבר לכך שעובדה זו מעצימה את הפגיעה שהחוק מסב לזכויות יסוד ואת שחיקתם של ערכים דמוקרטיים בסיסיים, הסכנה במצב כזה היא של 'נרמול' הפגיעה בחסות החוק, "ומדובר", כך נכתב בפסק הדין, "בתרחיש אימים של ממש".

הצעות לדיון בכיתה:

  • בשמה של איזו זכות הסמיכה הממשלה את שירות הביטחון הכללי לאכן את הטלפון של כל חולה מאומת? האם הייתם/ן מוכנים/ות לשם כך שהמדינה תדע על כל צעד שעשיתם/ן בשנה האחרונה – עם מי נפגשתן, עם מי דיברתם, ובאיזה מקום הייתם?
  • אין אף מדינה דמוקרטית-מערבית שהפעילה את השירות החשאי שלה למעקב אחר אזרחיה שלה, אף לא בזמן מגפת הקורונה. האם כעת, שנה לאחר פרוץ המגפה, השימוש בכלי הקיצוני של איכון סלולרי גורף נראה מוצדק בעיניכם/ן?
  • שופטי בג"צ קבעו אתמול, בין היתר, כי עצם הסמכת הממשלה לעשות שימוש במעקב שב"כ "יוצרת פגיעה קשה, חריגה ודרקונית בזכות לפרטיות ובמרקם החיים הדמוקרטי בישראל". מה דעתכם/ן על קביעה זו? מה הקשר בין הזכות לפרטיות לבין מרקם החיים הדמוקרטי?
  • האם תוכלו לחשוב על חלופות אחרות להתמודדות עם שרשראות ההדבקה, שפגיעתן בזכות לפרטיות ובדמוקרטיה קטנה יותר?

מעקבי שב"כ אחר אזרחים – עתירות המשך

לשיתוף והדפסה:
  • Print
  • Facebook
  • Twitter
  • email

תגיות:

קטגוריות: שעת אקטואליה

אפשרות התגובות חסומה.