הגעת לארכיון החומרים החינוכיים של האגודה לזכויות האזרח.
לאתר הסדנא החדש לחצו כאן >>

אפס סובלנות לגזענות במערכת החינוך

פורסם בתאריך 25 באוגוסט 2021

בעקבות פרשת שיבוצה של מורה ערביה לתפקיד מחנכת בבי"ס יסודי בהרצליה והתנגדותם של חלק מההורים לשיבוץ, פנו היום מורות ומורים חברי "פורום חינוך לזכויות אדם", מיסודה של מחלקת החינוך שלנו, הכולל כ- 150 אנשי ונשות חינוך מכל רחבי הארץ , לשרת החינוך בדרישה כי משרדה יגלה אפס סובלנות לגזענות ויפעל כדי לקדם חינוך סובלני ופלורליסטי המכבד זכויות אדם.

לכבוד:

שרת החינוך,

ד"ר יפעת שאשא-ביטון

משרד החינוך ,

ירושלים

הנדון: חינוך נגד גזענות – הלכה למעשה

אנו פונים אלייך בעניין פרשת שיבוצה של מורה ערביה לתפקיד מחנכת כיתה ב' בבית הספר היסודי נוף ים שבהרצליה והתנגדותם של חלק מהורי בית הספר לשיבוץ. בקשתנו היא כי משרד החינוך יגלה אפס סובלנות לגזענות, ויפעל באופן אקטיבי ובכל האמצעים שברשותו על מנת לקדם חינוך סובלני ופלורליסטי המכבד זכויות אדם.

אנו, מורות ומורים, ערביות ויהודיות, מגנים בשאט נפש את התנגדותם של הורי תלמידים בהרצליה לשיבוצה של המורה העומדת במרכז הפרשה. שמחנו לקרוא את התגובות שהתפרסמו מטעם עיריית הרצליה, הנהגת ההורים בעיר ומשרד החינוך, ובהן הבהירו שאין בכוונתם לשעות לתכתיבים גזעניים. אנחנו מבקשים להביע תמיכה במנהלת בית הספר ובשיקול הדעת המקצועי והפלורליסטי .

מצער לראות כי מעורבותה של קבוצת ההורים המתנגדים אינה פונה לאפיקים של שיח חינוכי בונה ואינה משקפת תפיסה חינוכית ראויה, אלא מונעת מגזענות נטולת בושה ולובשת צורה של הדרה ואפליה. עמדה גזענית זו מסוכנת לעתידנו כחברה דמוקרטית. החברה הישראלית היא חברה מגוונת ורבת תרבויות. התנהלותה היומיומית נשענת על שיתוף פעולה מתמיד בין חברי הקבוצות המרכיבות אותה. היכולת שלנו לחיות ולעבוד זה לצד זה, להתגבר על המתחים ולהתברך בהבדלים בינינו, חיונית לתפקוד השוטף של מערכות החברה והכלכלה, ומבטיחה את יכולתנו להתמודד עם אתגרי העתיד. האם אותם הורים שיצאו נגד מינוי מורה ערביה היו מתנגדים לקבל טיפול מרופאה ערביה במחלקת קורונה? ומה היו חושבים על יחס דומה  למחנכת יהודיה במדינה זרה?

יש לקוות שמדובר בקומץ הורים קולניים שאינם משקפים את עמדת קהילת בית הספר. בחירתם להבליט חלקים (שנויים במחלוקת בפני עצמם) מהגדרת תפקיד המחנכ.ת בישראל, ולהצדיק באמצעותם פסילה של אשת מקצוע ראויה, היא דמגוגית ומבטאת תפיסה שטחית וצרה של תפקידנו כמחנכים. "מעטפת של אהבת ישראל ואהבת המולדת" ראוי לה שתהיה נקנית בצד אהבת אדם, סובלנות וכישורי חשיבה, ובעיקר בגילאים הרכים – יחס חם ומצמיח. כל אלה חשובים לאין ערוך, ואין מולדת הנבנית בלעדיהם. אדרבא, אולי אם ילדי ישראל – יהודים וערבים – יכירו דמויות חינוכיות מיטיבות בנות העם האחר וינצרו בליבם את החוויה, נראה פחות מן המחזות האלימים שאירעו כאן בחודש מאי האחרון.

הניסיון המצטבר שלנו, חברי פורום חינוך לזכויות אדם, בעבודה חינוכית משותפת של מורים יהודים וערבים, מלמד שהמפגש עם אנשי חינוך בני דתות שונות וקבוצות תרבותיות מגוונות, דווקא מסייע לגיבוש ועיצוב זהות לאומית, דתית ותרבותית, בעלת תוכן ועומק. זאת ועוד, המפגש המתמשך עם מורים בני לאום, תרבות או דת אחרים מבהיר לתלמידים שאין כל סתירה בין זהות לאומית מגובשת ותחושת שייכות בריאה, לבין פתיחות, סובלנות וכבוד כלפי קבוצות אחרות בחברה.

בזכות אותה מורה ערביה ונכונותה לחנך תלמידים יהודים, נקרתה לקהילת בית הספר כולה הזדמנות יקרה מפז. גם עבור משרד החינוך מהווה הפרשה הזדמנות להבהיר באופן שאינו משתמע לשתי פנים כי מערכת החינוך בישראל לא תסבול גזענות, ותפעל בכל האמצעים שברשותה על מנת למגר תופעה זו ולהעמיד דור של סובלנות המכבד זכויות אדם. אנו מפצירים בך שלא להחמיץ את ההזדמנות. 

תלמידים, הורים ומורים עשויים להרוויח מן המפגש, אם ישכילו לעמוד מאחורי הנהלת ביה"ס והצוות החינוכי, ולהפוך את המשבר להזדמנות – להכיר ולהתיידד, ללמוד על ההבדלים ועל נקודות הדמיון, ועוד לפני כן – להיווכח מהי סולידריות וכיצד הרוב המתון יכול לנצח מיעוט קיצוני ואלים. באווירה הציבורית הנוכחית – אין שיעור חשוב מזה.

אנו מאחלים להנהלה, לצוות ולמחנכת שנת לימודים נהדרת. שנה של צמיחה משותפת, שבה תמשיכו לגדל כל ילד וילדה לאהבת אדם, לא הבדל דת גזע או מין.

פורום חינוך לזכויות אדם

מייסודה של האגודה לזכויות האזרח בישראל

_____________________________________________________________________________

פורום חינוך לזכויות אדם מאגד אנשי ונשות חינוך מרחבי הארץ, הפועלים לקידום ערכי דמוקרטיה, זכויות אדם ומאבק בגזענות במערכת החינוך.

לשיתוף והדפסה:
  • Print
  • Facebook
  • Twitter
  • email

קטגוריות: לא משויכים,ניירות עמדה

אפשרות התגובות חסומה.