הגעת לארכיון החומרים החינוכיים של האגודה לזכויות האזרח.
לאתר הסדנא החדש לחצו כאן >>

ברוכים.ות הבאים.ות לסדנא!

אם אתם מאמינים בחינוך ערכי ולא רק הישגי, שחינוך הינו מרכזי בשינוי חברתי ושכל אשת ואיש חינוך יכול/ה להשתתף בבנייה של חברה סובלנית, דמוקרטית ונקייה מגזענות, הגעתם למקום הנכון. הצטרפו לקהילת א/נשי חינוך המחנכים צעירים להפוך לאזרחים בוגרים עם תודעה דמוקרטית. האתר נועד לסייע לכם- א/נשי חינוך שחושבים אחרת

היום הבינלאומי למאבק בגזענות 21.3 | על חוסן פדגוגי

פורסם בתאריך 21 במרץ 2022

היום, ה-21 במרץ, הוא היום הבינלאומי לביעור כל צורות האפליה הגזעית.

מערכת החינוך היא אחת הזירות החשובות והמרכזיות ביותר בהן ניתן לפעול למיגור הגזענות. יש ביכולתה לקדם תהליכים חינוכיים שביסודם המחויבות לכבוד האדם ולשוויון ערך האדם, ופרקטיקות של מאבק ושינוי חברתי המקדמים חברה דמוקרטית ושוויונית יותר. למעשה, אלו חלק ממטרות החינוך כפי שהן מנוסחות בחוק החינוך הממלכתי.

מחלקת החינוך באגודה לזכויות האזרח פועלת על מנת לחזק את ציבור נשות ואנשי החינוך בעבודה חשובה זו, מתוך אמונה כי הפוטנציאל לשינוי קיים בכל מקום שבו יש אינטראקציה חינוכית.

"חיזוק החוסן אינו מותרות אלא חלק בלתי נפרד מהעשייה החינוכית. […] אנו חיים בקונטקסט רווי קונפליקטים, אשר מזמן לנו מבחנים תכופים. בניית החוסן נועדה לתרום ליכולת שלנו לצאת ממשבר ביתר מהירות, מחוזקים ובעלי תקווה".

לציון יום המאבק בגזענות, אנו שמחות לשלוח לכם, ציבור המורות והמורים, מאמר ראשון מתוך ספר חדש שייצא לאור במהלך השנה: שיעור לחיים: חינוך נגד גזענות מבעד לעדשה רחבה. ספר זה הינו כרך המשך לספר פורץ הדרך "שיעור לחיים: חינוך נגד גזענות מהגן ועד לתיכון", שיצא לאור בשנת 2015 והתקבל בצמא בקרב קהל נשות ואנשי חינוך (את גרסת האינטרנט של הספר ניתן למצוא כאן). לנוכח הצורך הגובר העולה מהשטח להרחבת העיסוק החינוכי בגזענות, הספר החדש נועד להציע פיתוחים תיאורטיים נוספים וגישות פדגוגיות חדשניות לחינוך נגד גזענות, כמו גם עקרונות, מיומנויות וכלים חינוכיים יישומיים המתמקדים באסטרטגיות להתמודדות חינוכית עם גזענות ולפירוקה.

את המאמר "חוסן נגד גזענות", סנונית ראשונה מתוך הספר, כתב ד"ר מרסלו מנחם וקסלר, היועץ הפדגוגי של מחלקת החינוך באגודה. התיאוריה של חוסן פדגוגי, מושג חדש יחסית בשדה החינוכי, פותחה על-ידי וקסלר בשיתוף עם מחלקת החינוך וצוות המנחות והמנחים בעבודה ארוכת שנים.

המאמר מתמקד בחשיבותו של החוסן כבונה סולידריות בקבוצה או בכיתה שעברה שינוי תודעה בעקבות פעולות של חינוך נגד גזענות. וקסלר טוען כי על המורה – כ"סוכנת חוסן" של הכיתה – מוטלת המשימה להעביר בכל עת ובכל סוגיה מסר של שותפות ושל סולידריות כדי לבנות חוסן קבוצתי ולא רק אינדיבידואלי. כך, התלמידים והתלמידות יוכלו להתמודד עם המשברים הבאים כקבוצה ולא רק כפרטים, ישמרו זה על זו, יתמכו זה בזו, ויהיו ערניים לפגיעוּת של כל אחד ואחת.

בחלקו היישומי, המאמר מציע מתודולוגיה של הבניית חוסן באמצעות "שיחה מקדמת תקווה", המבוססת על ארבעה צירים שלהם מייחסים בני אדם את האמונה שלהם בעצמם וביכולתם להתמודד עם משברים: מזל/גורל, חוכמה, קושי בהתמודדות, והשקעה בתהליך. מודל זה מאפשר לקיים תהליך של בניית אמונה ביכולות של האדם והקבוצה להניע לשינוי, ובכך להבנות חוסן, ויכול לשמש מורות ומורים – להם תפקיד מרכזי בתהליכים הנעתיים של תלמידים ותלמידות.

לציון יום זה, אנו מזמינות אתכם.ן – מורים ומורות, נשות ואנשי חינוך – לקרוא על חשיבותו של החוסן ככלי קבוצתי לחינוך נגד גזענות, ולהרחיב את ארגז הכלים ליישום המתודולוגיה של הבניית חוסן פדגוגי במסגרות החינוכיות.

בברכה,

צוות מחלקת החינוך

האגודה לזכויות האזרח

צדק אקלימי I ערכה חינוכית

פורסם בתאריך 7 בדצמבר 2021

לציון יום זכויות האדם הבינלאומי (10 בדצמבר), מחלקת החינוך באגודה לזכויות האזרח שמחה להציג ערכה חינוכית חדשנית שעוסקת בסוגיות של צדק אקלימי ובאופן שבו משבר האקלים משפיע כבר עכשיו על הקבוצות הכי מוחלשות בחברה, אותן קבוצות שדווקא לא תורמות משמעותית להיווצרות המשבר. בואו להכיר מקרוב את הדמויות שעבורן משבר האקלים הוא לא אירוע עתידי, אלא מציאות חיים עכשווית. דרך סיפוריהם של מרינה, עומר, ערן, אמג'ד, מאי ואחרים, תלמידים ותלמידות יכירו את משבר האקלים כמשבר חברתי.

למערך השיעור לחצו כאן 

בברכת יום זכויות האדם מועיל ופורה,

מחלקת חינוך.

 

ערכה חינוכית לציון יום זכויות האדם הבינלאומי 10.12

פורסם בתאריך 6 בדצמבר 2021

מורים ומורות יקרים,

יום זכויות האדם מצוין ברחבי העולם ב-10 בדצמבר. ביום זה, בשנת 1948, התקבלה בעצרת הכללית של ארגון האו"ם ההכרזה לכל באי העולם בדבר זכויות האדם. גם בשנה זו אנו ממשיכות את הפרויקט המשותף שלנו עם המטה לחינוך אזרחי וחיים משותפים במשרד החינוך ועם מט"ח, לציון יום זכויות האדם הבינלאומי  במערכת החינוך. הפעם בחרנו להתמקד בסוגיה עולמית בוערת – משבר האקלים, והקשר שלו לזכויות אדם. מטרת הערכה החינוכית המצורפת היא להמחיש את החיבור שבין השניים, מתוך תפיסה שמשבר האקלים הוא האיום הגדול ביותר על זכויות אדם בעת הנוכחית.

הערכה כוללת:

משבר האקלים וזכויות אדם – רקע למורה

מערך שיעור אינטראקטיבי לגילאי יסודי (ד'-ו') 

מערך שיעור אינטראקטיבי לכיתות העל-יסודי 

 כרזה דיגיטלית בנושא צדק אקלימי 

החומרים הופצו בעברית ובערבית לכלל בתי הספר בארץ ועלו לאתר המטה לחינוך אזרחי וחיים משותפים.

 

בברכת יום זכויות האדם מועיל ופורה,

מחלקת חינוך

מתחממים – הכנס הראשון לאקלים, זכויות אדם וחינוך

פורסם בתאריך 23 בנובמבר 2021

מורים ומורות יקרים,

לרגל יום זכויות האדם הבינ"ל אנו מזמינות אתכם/ן לכנס  זום מרתק. בנושא "אקלים, זכויות אדם וחינוך"

משבר האקלים אינו נתפס לרוב כסוגייה של זכויות אדם בזירה הציבורית, לא כל שכן בזירה החינוכית. הקדישו שעתיים עם התלמידים והתלמידות והצטרפו אלינו לכנס מרתק עם מיטב המומחים/ות בתחום ובהשתתפות פעילות ופעילי צדק אקלימי. הכנס מיועד לתלמידים ותלמידות ותינתן אפשרות לשאול שאלות.

לינק לטופס הרשמה:

https://bit.ly/3FH15Fl

* כל הפרטים בהזמנה המצורפת.

שלכן,

מחלקת החינוך

האגודה לזכויות האזרח

https://bit.ly/3FH15Fl