הגעת לארכיון החומרים החינוכיים של האגודה לזכויות האזרח.
לאתר הסדנא החדש לחצו כאן >>

ערכה חינוכית לרגל היום הבינ"ל למאבק בגזענות 2015 – חינוך נגד גזענות מהגן ועד התיכון

פורסם בתאריך 16 במרץ 2015

כמדי שנה , מחלקת החינוך באגודה לזכויות האזרח שמחה להציג לציבור נשות ואנשי חינוך את הערכה החינוכית השנתית לרגל היום הבינלאומי לביעור כל צורות האפליה הגזעית, החל ב- 21 למרץ.

תופעת הגזענות בצורתה הרחבה מוגדרת על ידי הסוציולוג הפרופסור יהודה שנהב כ- "ייחוס של נחיתות לאדם או לקבוצה, על בסיס של תכונות סטריאוטיפיות המנוסחות בשפה ביולוגית, חברתית או תרבותית. בשיח הגזעני נתפסות תכונות אלו כנחותות, כבלתי משתנות וכמהותיות לאותה קבוצה". גזענות, אם כן, אינה מוגדרת כיום רק על פי מאפיינים ביולוגיים. היא עלולה להיות מופנית כלפי קבוצות שונות וה"אחר" למעשה יכול להיות כל אחד או אחת בחברתנו.

בימים אלו מחלקת החינוך מפיצה את הספר "שיעור לחיים"- חינוך נגד גזענות מהגן ועד התיכון. הספר עונה על שאלות מגוונות כגון- איך אפשר לחנך נגד גזענות ואפליה תוך לימוד תחומי דעת שונים בבית הספר? כיצד על הגננת או המורה להתייחס לאמירה גזענית שנזרקת לחלל הכיתה? מתי ואיך נכון לסטות מהפעילות המתוכננת ולעסוק במשמעות של התנהגויות גזעניות? ואילו מסרים, גלויים וסמויים, מועברים בספרי הלימוד?

cover_book_2015

כריכת הספר "שיעור לחיים". עיצוב: סטודיו אוסו באיו

מה יש בערכה הנוכחית?

בערכה זו תוכלו למצוא הצעות למערכי פעילות לדוגמה, מתוך הערכות המלאות שכאמור יופיעו בספר "שיעור לחיים". בספר השלם תמצאו פרקים נוספים המתייחסים לתחומי דעת וערוצי פעולה נוספים בבית הספר. כל פרק מורכב  ממאמר פותח המסביר את החיבור בין תחום הדעת לחינוך נגד גזענות, רעיונות כלליים לפעולה חינוכית בתוך תחום הדעת, והצעות למערכי שיעור המדגימים את החיבור. חשוב לציין שהספר מספק כלים מעשיים להתמודדות חינוכית עם התנהגויות גזעניות בכיתה ובגן, ומציע מגוון דרכים לשילוב חינוך נגד גזענות במקצועות לימוד שונים – גם כאלה הנתפסים כפחות רלוונטיים לנושא זה, כמו אנגלית, מתמטיקה ומדעים.

חינוך נגד גזענות בהוראת המתמטיקה-

הוראת המתמטיקה עוסקת במקצוע נתון לפרשנות, בעל משמעויות פוליטיות-חברתיות והטיות תרבותיות, והיא מעבירה מסרים חברתיים וחינוכיים סמויים. הוראת המתמטיקה יכולה להפוך לכלי חינוכי רב-עוצמה כנגד גזענות במובניה הרחבים. וזאת בניגוד לדעה הרווחת כי הוראת המתמטיקה עוסקת במקצוע יוקרתי ואובייקטיבי, חסר פניות ופרשנות, אוניברסלי – המספרים הם אותם מספרים בכל מקום – ורק חלק מבני האדם בעלי כישרון ונטיה להצלחה בו.

**את הערכה כתבה ד"ר גליה זלמנסון לוי.

לצפייה במערכי השיעורים במתמטיקה לחצו כאן

חינוך נגד גזענות בהוראת האנגלית-

The language used in the EFL classroom plays a major role in constructing, shaping or reshaping ideological attitudes about the other. Furthermore, it could play an active role in diminishing stereotypes and prejudices about various “others” that are numbered among language learners

** This kit was written by Muzna Awayed- Bhishara.

לצפייה במערכי השיעורים באנגלית לחצו כאן

חינוך נגד גזענות בהוראת המדעים-

הקשר בין גזענות ומדע הוא בלתי נמנע. מאז המאה ה-18 השתמשו במדע על מנת לבסס גזענות. כמורים למדעים, עלינו להיות מודעים להיסטוריה של המדע ולבעייתיות שעלולה לעלות מתיאוריות מדעיות שונות שאותן גם אנחנו מלמדים. עלינו לבחון הן את אובייקטיביות המחקר והן את הפרשנויות האפשריות שניתנות למחקרים אלו. תיאוריות גזעניות שונות, שכביכול מבוססות על נתונים מדעיים, לא רק חילקו את האדם לגזעים שונים אלא גם קבעו כי התורשה הביולוגית גורמת להבחנה בין בני אדם "נחותים" לבני אדם "עליונים".

**את הערכה כתבו: יעל ניניו, איילת פרל וד"ר יעל קשתן

לצפייה במערך השיעור במדעים לחצו כאן

חינוך נגד גזענות בהוראת הגיל הרך-

ילדים/ות החיים בתנאים של אי שוויון נחשפים לתופעות של אי שוויון ומפנימים אותן, אך אינם יודעים לקרוא להן בשם ולהבין את משמעותן. מתן הסברים לתופעות כאלה ופעולות חינוכיות נגד אפליה וגזענות מעוררים בילדים/ות את חוש הצדק המולד שלהם. העיסוק במאבק בגזענות הוא משימה מתמשכת לאורך כל השנה ולא נושא שבו דנים במשך שבוע ועוברים הלאה לנושא הבא. התייחסות גזענית מופיעה כאשר מייחסים להבדלים אלה ערכים של עליונות או נחיתות, כאשר לאחד ניתן יותר כוח ומעמד חברתי והשני/ה חשוף לפגיעה ולהחלשה.

**את הערכה כתבה ד"ר חגית גור-זיו

לצפייה במערך השיעור לגיל הרך לחצו כאן

 

 

לשיתוף והדפסה:
  • Print
  • Facebook
  • Twitter
  • email

תגיות:, , , ,

קטגוריות: אקטואליה וגזענות,הספרייה החינוכית שלנו,חינוך נגד גזענות,לא משויכים,מועדי זכויות אדם,מערכי פעילות,מערכים וחומרים לפי הזכויות השונות

אפשרות התגובות חסומה.