הגעת לארכיון החומרים החינוכיים של האגודה לזכויות האזרח.
לאתר הסדנא החדש לחצו כאן >>

21.3 I היום הבינלאומי למאבק בגזענות I פרויקט רשת וערכה חינוכית

פורסם בתאריך 16 במרץ 2021

מחלקת החינוך באגודה לזכויות האזרח שמחה להציג לכם, ציבור המורות והמורים, את הערכה החינוכית השנתית לרגל היום הבינלאומי לביעור כל צורות האפליה הגזעית, החל ב-21 למרץ.

בשנה שבה העולם חווה משבר בריאותי, כלכלי וחברתי עמוק, והחברה בישראל מסוחררת ממעגל מתמשך של בחירות המייצרות פילוג, הסתה ושנאה – חשוב  אף יותר לעצור רגע ולהקדיש זמן לנושא המאבק בגזענות, שעל רקע המשברים הקשים לא זוכה לתשומת לב מספקת.

הריחוק החברתי שנכפה על כולנו הבליט את יתרונות האינטרנט והרשתות החברתיות, אך גם תופעות קשות שהחמירו כתוצאה ממשבר הקורונה. המעבר ללמידה מרחוק הדגיש והעמיק את הפערים ואת אי השוויון בחברה, והפצתם של תכנים פוגעניים, גזעניים ומסיתים עלתה. הרשתות החברתיות, מרחב שמאפשר ניהול שיח דמוקרטי שלא תמיד מתאפשר במציאות, הופכות לא אחת לכלי לשימוש בכוח לרעה. ציוצים בטוויטר או פוסטים בפייסבוק, אינסטגרם או סרטונים ברשת הטיק טוק משותפים אלפי פעמים וזוכים לתמיכה בדמות "לייקים" ותגובות אוהדות, מבלי להבין את הגזענות והשנאה הגלומים בהם.

על מנת להציב אלטרנטיבה לתופעות אלו, וכדי להפיץ מסר ברור נגד גזענות שיגיע לעשרות ומאות אלפי ילדים וילדות, פנינו ליוצרים/ות וליוטיוברים/ות בחברה היהודית ובחברה הערבית, וביקשנו מהם להירתם לפרויקט רשת ליום הבינלאומי למאבק בגזענות. אל מול תכנים פוגעניים, גזעניים ומסיתים המופצים תדיר ברשתות החברתיות, בחרנו לגייס את המשפיענים והמשפיעניות הללו על מנת שיפיצו מסרים ברורים נגד גזענות, על כל מופעיה. הסרטונים יעלו בערוצים שלהם/ן ביוטיוב ובאינסטגרם, במטרה  להעלות את המודעות בקרב ילדים ובני נוער לתופעות של גזענות ואפליה ולקרוא להם לצאת נגדן ולנהוג אחרת.

בחלקו האחרון של מערך הפעילות מצורפים קישורים לסרטונים – התלמידים והתלמידות בוודאי מכירים את הדמויות הפועלות – הזמינו אותם לצפות ואם ירצו אף לשתף את הסרטונים ברשתות החברתיות.

הערכה כוללת:

מערך שיעור לגילאי יסודי-בוגר ועל-יסודי
מצגת מלווה לשיעור
הצעות לפעילות המשך לגילאי על-יסודי

אנו מזמינות אתכם/ן לעשות שימוש במערך השיעור המוצע ובמצגת הנלווית לו כדי להכיר לתלמידים ולתלמידות את המושג גזענות ואת משמעויותיו, להעלות את מודעותם לתופעות של גזענות בבית הספר ובחברה בכללותה, ולעורר דיון חינוכי על חשיבות המאבק בגזענות והיכולת של כל אחד ואחת מאיתנו לפעול לשינוי. את המערך ניתן להעביר באופן מקוון בזום, או פנים אל פנים בכיתה. הוא מתאים לעבודה עם ילדים וילדות במסגרות החינוך הפורמליות והלא פורמליות, ויכול לשמש לגילאי יסודי ועל-יסודי, בהתאמה של רמת השיח לגיל המשתתפים.

סרטוני רשת מתוך הפרויקט:

הסרטון של לאנה מיינרט
הסרטון של ארי מרזוק – מקריטה
הסרטון של תום טרגר
הסרטון של יוסי צברי

שקופיות רקע צבעוניות לזום לציון יום המאבק הבינלאומי

לשיתוף והדפסה:
  • Print
  • Facebook
  • Twitter
  • email

תגיות:

קטגוריות: חינוך נגד גזענות,מועדי זכויות אדם,מערכי פעילות

אפשרות התגובות חסומה.