בקרב רבים מהעוסקים בחינוך, הפורמאלי והלא-פורמאלי, מתחזקת התובנה כי "הכיוון לא טוב". תופעות של אלימות, חוסר כבוד וחוסר סובלנות בקרב בני הנוער הולכות ומתרבות. לתחושה זו שותפים רבים בחברה בישראל, אך בקרב אנשי ונשות חינוך מדובר בעניין מהותי במיוחד. הרי הם אלו שאמורים לחנך נגד מגמה זו, עם כל הקשיים, המגבלות והמתחים המלווים את עבודתם. רבים מהם קוראים לשינוי, אך אחרים נותרים מבולבלים לנוכח המצב הקיים.
אנו, במחלקת החינוך של האגודה לזכויות האזרח, מאמינים שאם רוצים לשנות, אפשר לשנות. אנו מאמינים בכם ובכן. במנהלות, במורים, במדריכות, במרצים. באנשים שביקשו להגיע למקום בו הם יכולים לחנך, בו הן יכולות להשפיע. בכיתה או ב"שבט", בחדר המורים, במכינה או באקדמיה. אנו מאמינים כי הפוטנציאל לשינוי קיים בכל מקום שבו יש אינטראקציה חינוכית.
השיח המקדם ערכים דמוקרטיים נמצא בתהליך של שחיקה. החינוך לחשיבה ביקורתית, לאקטיביזם אזרחי ולסולידאריות נתפס כ"פריבילגיה". אך אם בקרב הצעירים, בעת הקריטית של התפתחות קוגניטיבית וגיבוש זהות, מתרחשת הפנמה כי החינוך לערכים אלו פחות חשוב, ועוד בחברה רב תרבותית ומקוטבת כמו זו הקיימת בישראל- מה יהיה כשאותם תלמידים יהפכו לאזרחים בוגרים?
אנו בטוחים כי החינוך לדמוקרטיה ולזכויות אדם רלוונטי לכולם, שכן הוא קריטי לכולם. אנו חושבים שאסור להתעלם. שצריך להתערב. הרי זכויות אדם נמצאות שם כל הזמן. אפשר לפגוע בכבודך כמורה, ואפשר לשמור עליו. אפשר להתעלם מההערה הגזענית או הסקסיסטית שנזרקה אל עבר אותה חניכה, אך לא ניתן להתעלם מההשפלה והדיכוי שהיא חווה באותו הרגע. ניתן ללמד את החומר למבחן ביסודיות ובמסירות, אך מה קורה כאשר איננו מתייחסים למסרים הסמויים המועברים יחד איתו?
אנו רואים בכם/ן כסוכני וסוכנות השינוי. אנו רואים בכל אדם העוסק בחינוך כמחנכ/ת. אנו רואים במוסדות החינוכיים בו אתם/ן פועלים/ות כפלטפורמה למינוף תודעה הומניסטית ודמוקרטית בקרב אזרחי ואזרחיות המחר. על מנת להגיע לשם, עלינו לפתח זוויות הסתכלות נוספות שיאפשרו שינוי – תודעתי ומעשי. יחד, נבנה, נרכיב ונכוון את "משקפי זכויות האדם והדמוקרטיה" שלכם/ן, שיאפשרו מבט צלול וממוקד על האינטראקציה החברתית-חינוכית במסגרת בה אתם/ן פועלים/ות. דרך משקפיים אלה נבחין כי הפוטנציאל לשינוי בהחלט קיים ואפשרי. כי החשיבה הביקורתית לא רק חשובה, אלא קריטית. לא פחות חשוב- נגלה שישנם מדדים נוספים להצלחה בחינוך, לא כתחליף אלא בנוסף לקריטריונים של הישגיות ותחרותיות.
מדוע באגודה לזכויות האזרח?
למחלקת החינוך של האגודה לזכויות האזרח, כחלק מארגון זכויות האדם הגדול והוותיק בישראל, ניסיון ארוך שנים בפיתוח חומרים וליווי תהליכים חינוכיים. עבודתנו נעשית עם קהלים שונים ובקרב בעלי/ות תפקידים מגוונים בחברה בישראל. הייחוד שלנו נובע מכך שבאגודה קיים הידע החינוכי, הציבורי והמשפטי, סביב כל קשת הזכויות. שיתוף הפעולה מתקיים עם עשרות מוסדות מתחומים שונים ובהם: משרד החינוך ובתי ספר, תנועות נוער ומכינות קד"צ, ארגוני חברה אזרחית, מכללות להכשרת מורים ועוד.
מה אנו מציעים?
התכניות שלנו מיועדות לכל העוסקים והעוסקות בחינוך, והן משלבות ידע תיאורטי ופרקטי, אקטואלי ורלוונטי לאספקטים השונים של העבודה החינוכית. הפעילויות הנן מגוונות וגמישות- החל בערכות חינוכיות הנגישות באתר האינטרנט שלנו ועד השתלמויות ארוכות טווח במסגרות החינוכיות השונות. את התכניות מפעילים/ות מנחי/ות קבוצות מוכשרים/ות ומנוסים/ות, המגיעים/ות ממגוון של עולמות תוכן ועשייה, לצד מרצים/ות המומחים/ות בסוגיות שונות של דמוקרטיה וזכויות אדם. חשוב מכל- אנו מאמינים כי זכויות אדם מתממשות ומוטמעות כאשר הן רלוונטיות למציאות בשטח. התכניות החינוכיות מכוונות אל הצרכים שלכם כאנשי ונשות חינוך, והן צומחות מניסיונכם ועבודתכם היומיומית בשדות החינוך השונים.
בכל אחת מהאפשרויות שאנו מציעים, המוטיבים נותרים דומים: דיאלוג, פתיחות, שוויון, ביטוי, כבוד, סבלנות, אכפתיות, מורכבות, איזון, אמונה. אלו הם העקרונות הבסיסיים של דמוקרטיה וזכויות אדם. האם גם אתם/ן מאמינים/ות בחשיבותם?