פורסם בתאריך 26 בפברואר 2007
פרויקט שנתי – ייחודי שמטרתו קידום המאבק נגד גזענות דרך יוזמות חינוכיות של סטודנטים/ות באוניברסיטה, דרך מדור מערובות חברתית. גילוי הגזענות מהווים אנטי תזה לחברה דמוקרטית, רב תרבותית, פלורליסטית המכבדת זכויות אדם. לכלי החינוכי ישנו משקל רב במאבק בגזענות כחלק מתפיסה כוללת של חינוך לדמוקרטיה. נדמה כי ישנו עיסוק ציבורי נרחב בתופעה, אך בכל זאת היא רחוקה מלהיעלם ממחזותינו. רבים אף גורסים שגל הגזענות בישראל (כמו במקומות אחרים ברחבי העולם) גואה ואירועים הקשורים בתופעה הולכים ומתרבים. לאור זאת יש להרחיב את הידע הקיים ולשכלל את ארגז הכלים החינוכי לשם מאבק ומגור התופעה לאור המציאות והאתגרים הקיימים בישראל.
ההנחה הבסיסית שעומדת מאחורי פרויקט זה היא ההבנה שיש חשיבות מכרעת בהשפעה על תודעתם של צעירים בישראל בשלב גיבוש זהותם החברתית, ובמיוחד, שיש בכוחם להשפיע על המציאות יותר מקבוצות גיל בוגרות יותר. הסטודנטים/אקדמאים צעירים בישראל שמחויבים למעורבות חברתית ניגשים לפעילותם ברצינות רבה, מתוך רצון לבחון את זהותם ולגבש את הערכים המובילים אותם, ומתוך מוטיבציה כנה להשפיע על מציאות החברה בה הם חיים. במהלך הפרויקט הסטודנטים/ות מקבלים/ות הכשרה בתחום החינוך נגד גזענות, בונים פרויקטים חינוכיים ומיישמים בשדה החינוכי.
להתרשמות מחוויית אח הסטודנטיות, מוריה אדרי – לחצו כאן
להתרשמות מאחד הפרויקטים ע"י הסטודנטית מוריה אדרי- לחצו כאן
פורסם בתאריך 3 בדצמבר 2006
להלן הצעות לפעילויות בנושא זכויות חברתיות (הזכות לרווחה, לקיום בכבוד ולרמת חיים נאותה, וזכויות עובדים). הפעילויות מתאימות לגילאי חטיבות ביניים ותיכון.
כדאי מאוד לקשר את הפעילויות לאקטואליה ולאירועי חדשות, על מנת לקרב את התכנים אל חיי היום יום של המשתתפים. לצורך כך, מומלץ לחפש כתבות וידיעות קשורות בעיתונים ובאינטרנט. לכל מערכות העיתונים המרכזיות ישנו מנוע חיפוש לאיתור חומרים מהארכיון. העיתונים מעריב וידיעות לא גובים תשלום עבור החיפוש. חיפוש בארכיוני העיתונים נעשה באותו אופן כמו חיפוש במנועי חיפוש (ראו בהמשך).
כדאי גם להפנות משתתפים מתעניינים למקורות מידע נוספים שניתן למצוא באינטרנט. דוגמאות למקורות מידע כאלה מופיעים בגוף הפעילויות. אפשר לאתר בקלות מקורות מידע נוספים באמצעות מנועי חיפוש (למשל http://www.google.co.il/). כל שיש לעשות הוא לכתוב מילות חיפוש מרכזיות שבהן אתם מתעניינים (למשל – ילדים עובדים, גלובליזציה, עוני, ארגוני עובדים וכו') ולהקיש enter, והתוצאות יופיעו על המסך.
האמנה הבינלאומית בדבר זכויות חברתיות, כלכליות ותרבותיות
הפעילויות נכתבו ועובדו על ידי איילה ולודבסקי, מנחה לשעבר במחלקת החינוך. הן נוסו בקבוצות שונות על ידי איתן רייך, רכז חינוך עברי לשעבר, בהנחייתה ובהכוונתה של דובית אטר, מנהלת המחלקה לשעבר.
הפעילות "עבודה בתנאי שוק עולמי" מעובדת מתוך:
human rights resource center
הפעילויות: "מי מנצח?", "במה נעסוק?", "סולמות וחבלים" ו"הפרטת מערכת החינוך" מבוססים על פעילויות של נבחר"ת – נוער בונה חברה אחרת.
כל שאר הפעילויות מעובדות מתוך: compass –
a manual on human rights education with young people
הפעילויות
צעד קדימה
אין כמו בבית
איפה אתם עומדים
במה נעסוק כשנהיה גדולים
הורוסקופ העוני
הפרטת מערכת החינוך
מהו עוני1
מהו עוני2
מי מנצח
סולמות וחבלים
סיפורו של אשיקה
עבודה בתנאי שוק עולמי
עוני ורעב
פגישת איגוד העובדים
פורסם בתאריך 28 בנובמבר 2006
הימים האחרונים שבים וממחישים את הצורך בהעמקת המודעות והמחויבות של הציבור בישראל לערכים דמוקרטיים ולזכויות האדם. מערכת החינוך היא הזירה המתאימה ביותר לחשיפה לתרבות ולערכים דמוקרטיים, ועל כן יש להכשיר אנשי חינוך להתמודדות עם משימת החינוך לדמוקרטיה
פורסם בתאריך 22 באוקטובר 2006
כרזה ליום זכויות האדם 2006: הזכות לקיום בכבוד
מדי שנה, לקראת יום זכויות האדם הבין-לאומי החל ב-10 בדצמבר, מפיקה האגודה לזכויות האזרח כרזה, המופצת לבתי הספר ברחבי הארץ, בליווי הצעות לדיון ולפעילות בכיתה. השנה עוסקת הכרזה, שעיצב ירום ורדימון, בזכות לקיום בכבוד. הכרזה תופץ לבתי הספר ברחבי הארץ בשבועות הקרובים.

פעילות מלווה לכרזה בנושא הזכות לקיום בכבוד
שאלות לניתוח הכרזה: הסתכלו בכרזה ודונו בשאלות הבאות:
- אלו דימויים אתם רואים בה?
- מה הקשר בין הדימויים?
- מה נוצר מתוך שלל הדימויים?
- מה לדעתכם הקשר בין הדימויים לפנים?
- מה הקשר בין הדימויים והפנים לכותרת הכרזה "הזכות לקיום בכבוד"?
- לפי הכרזה – מה כוללת הזכות לקיום בכבוד?
- מה דעתכם על הציטטה שמובאת בכרזה, האם הייתם בוחרים ציטוט אחר מההכרזה עבור אותו דימוי, אם כן מהו?
- האם הייתם בוחרים דימוי אחר עבור אותו ציטוט? (ניתן לקיים פעילות יצירה של תאור הדימויים המתאימים לכותרת).
- חפשו באינטרנט ובמקומות אחרים כרזות נוספות העוסקות בזכות לקיום בכבוד.
- האם אתם מכירים ביטויים אמנותיים אחרים שעוסקים בנושא? סרטים, סיפורים, שירים? (אפשר לערוך פינה עם הצעות והדגמות של ביטויים שונים לזכות לקיום בכבוד).
על הזכות לקיום בכבוד:
- נסו להגדיר במילים מהי "הזכות לקיום בכבוד".
- אלו מרכיבים / תביעות / צרכים נוספים צריכים על פי דעתכם להיות כלולים בזכות לקיום בכבוד? (או- מה עוד צריך האדם על מנת להתקיים בכבוד?)
- מי צריך לתת מענה לתביעות אלו/לממש זכויות אלו? (מקום לפתוח דיון על צדק וצדקה אם רוצים ללכת בכיוון הזה).
- האם יש לקיים זכויות אלה בכל תנאי?
- האם יש לקיים זכויות אלה לכל אדם? האם רק לבני אדם מסוימים? למי?
- אלו חוקים אתם יכולים להביא כדוגמא למימוש הזכות הזאת?
- האם לדעתכם היא אכן ממומשת בצורה ראויה? ישנה עתירה של האגודה על מימוש הזכות בכבוד, מה היתה דעת המיעוט ודעת הרוב בעתירה זאת (ראו קישורים מצד ימין למעלה למידע על העתירה ולפסק הדין)
על זכויות כלכליות וחברתיות:
- אלו זכויות כלכליות-חברתיות נוספות מצוינות בהכרזה?
- האם אפשר לתת לסעיפים השונים כותרות של זכויות שונות?
על ההכרזה האוניברסלית בדבר זכויות אדם:
- מה מציין התאריך?
- אלו זכויות נוספות נכללות בהכרזה לכל באי עולם בדבר זכויות האדם?
- האם הן שונות מהזכויות הכלכליות והחברתיות
- האם לדעתכם ישנה "התנגשות" של הזכויות ה"אחרות" עם זכויות כלכליות וחברתיות? אם כן, הביאו דוגמאות ממקרים ואירועים מהיומיום, אם לא – נמקו.