פעילות מספר 1:

הקופסה הפרטית שלי

 

לעמוד על משמעות המושגים "רשות הכלל" ו"רשות הפרט", על השוני ביניהם ועל הצורך בפרטיות.

מטרות

45 דקות (שיעור אחד).

משך  הזמן:

עבודת בנייה מנייר ומקרטון.

סוג ההפעלה:

פיסות נייר צבעוניות; תמונות מעיתונים ומכתבי עת;

דבק, גירי שמן סטודיו, מספריים שדכנים;

עותקים מהציור (ראו עמ' 59) כמספר הילדים בכיתה.

פיסות קרטון בצורה של "ענן" כמספר הילדים בכיתה (בגודל קטן מעט מדך מחברת רגילה).

 

מהלך הפעילות:

שלב א' – עבודה עצמית: עיצוב חיצוני של הקופסה הפרטית

  1. כמה ימים לפני השיעור יתבקשו הילדים למצוא בביתם קופסה (קופסת נעליים, למשל). כדאי להסביר לילדים את המטרה: זו אמורה להיות הקופסה הפרטית,שבה נשמור חפצים אישיים ומחשבות אישיות. בקשו מהם לעצב אותה בבית כראות עיניהם לקראת השיעור.

בראשית השיעור ירשמו הילדים על הקופסה משהו שיעיד על כך שהיא שייכת להם באופן אישי, תוך מתן ביטוי לרגשותיהם ולמחשבותיהם (למשל: "אין לפתוח ללא אישור שלי", הקופסה הסודית של..."וכדומה).

  1. עבודה עצמית: ארגון פנים הקופסה הפרטית.

בקשו מן הילדים לצייר על גזרי נייר חפצים שונים שהיו רוצים להכניס לקופסה נעולה, כדי שאף אחד/ת לא יראו אותם או יגעו בהם.     אפשר גם לצייר מחשבות ומקומות שבהם היו רוצים להיות לבד (החדר שלי בבית, פינה בגינה וכו'). אלה שמתקשים לצייר חפץ מסויים יכולים לרשום את שמו על פיסת נייר. כל גזרי הנייר, המצוירים או הכתובים, יוכנסו לקופסה.

  1. שיחה על הפנים והחוץ של הקופסה.

רישמו על הלוח את השאלות הבאות, ובקשו מן הילדים לשוחח עליהן ביניהם בזוגות:

-          מה אני רוצה לספר על הצד החיצוני של הקופסה שלי?

-          איך הרגשתי בעיצוב הצד הפנימי של הקופסה?

-          באיזה חלק של הפעילות הרגשתי נוח יותר – בעיצוב החוץ או בעיצוב הפנים? מדוע?

-          מהי, לדעתי, מטרת הפעילות?

 

שלב ב' – דיון כיתתי: רשות הפרט ורשות הכלל

  1. מה ההבדל בין הצד החיצוני של הקופסה לבין הצד הפנימי? הסבירו לילדים את ההבחנה בין "רשות הפרט" לבין "רשות הכלל".
  2. רישמו על הלוח מושגים אלה, וביקשו מהילדים לתת דוגמאות לכל מושג. רישמו את הדוגמאות שיציעו הילדים תחת הכותרת המתאימה (עודדו את הילדים להביא דוגמאות שאינן חפצים – מחשבות, חלומות, שאיפות).
  3. כיצד ניתן לפגוע בפרטיות שלי?

(להציץ בדברים שאינני רוצה שאחרים יראו, כמו הדברים ששמתי בקופסה; להיכנס למקום פרטי שלי – הבית או החדר שלי; להתקרב אלי יותר מדי; לחטט בילקוט שלי; לקרוא מכתב שכתבתי או שקיבלתי מחבר/ה; ללחוץ עלי לספר משהו שאיני רוצה לספר ועוד).

  1. תנו כותרת לשיעור (למשל: "הפרטיות שלי").
  2. כל ילד/ה יקבלו ציור של יצור בעל אף ארוך, התוחב את אפו לקופסה של אחד הילדים (ראו עמ' 59), ו"ענן".

הילדים יתבקשו:

-          לתת שם לדמות ולרשום אותו בראש העמוד.

-          לרשום בתוך ה"ענן" מה היה או היתה רוצה הילד/ה לומר לדמות.

  1. תלו על קיר הכיתה את ציור הדמות, וסביבו את ה"עננים" עם דברי הילדים.

 

 

עזרים: