פעילות מספר 3:

יומני היקר

 

הבנת הצורך להגן על רגשות ומחשבות פרטיים

מטרה:

45 דקות (שיעור אחד).

משך הזמן:

עבודה יחידנית – עיונית ויצירתית. דין כיתתי.

סוג ההפעלה:

קטעי יומנים (עמ' 65).

עטי לבד.

 

מהלך הפעילות

  1. חלקו לכל ילד/ה את קטעי היומנים (ראו עמ' 65).
  2. הילדים יקראו את הקטעים בעיון וידגישו בצבע את המשפטים המתארים את הצורך והחשביות שבכתיבת יומן.
  3. כל זוג ילדים ישוחח על השאלות הבאות (רישמו אותן על הלוח):

-          מדוע לדעתכם כותבת כל אחת מהילדות שבקטעים יומן?

-          מדוע אנשים חשים צורך להסתכל ביומן של מישהו אחר?

-          מה ניתן לעשות כדי למנוע מזרים להסתכל ביומן פרטי (ככלל, קיימת שתי אפשרויות האחת חינוכית, להסביר לאנשים שזה לא מעשה יפה, והשנייה חוקית, לקבוע כלל האוסר זאת)?

  1. לאחר דיון כיתתי בתשובות הילדים תנסה כיתה לנסח כלל, שיחייב את כל ילדי הכיתה לכבד את פרטיותם של ילדים אחרים ואת רגשותיהם ומחשבותיהם. העתיקו את הכלל שעליו יסכימו הילדים, כדי שישמש אתכם בשיעור האחרון (ראו פעילות מספר 4).

אפשר להציע לילדים להתחיל בכתיבת יומן אישי.

 

 

עזרים:

 

קטעי יומנים

 

קטע ראשון

"היא הציעה לי שנתחלף ביומנים – אבל אני לא הסכמתי. אלה לא ספרים מן הספרייה שאפשר להתחלף בהם. ובכלל – חסר לי שתקרא את כל הדברים הכי הכי סודיים שלי ושתצחק ממני אחר כך. אם הצלחתי עד היום לכתבו את מה שאני באמת חושבת – הרי זה מתוך אמונה, שאף אחד לא יביט ולא יראה ולא יקרא, ומותר לי לכתוב כל מה שאני רוצה, מבלי לחשוש. אם אראה לה את היומן – אני חושבת שכבר אף פעם לא אוכל לכתוב לעצמי. תמיד אכתוב כאילו בשביל מישהו אחר, ואנסה לחשוב איך הדברים ייראו בעיני מי שיקרא אולם, ואז אתחיל לבקר ולמחוק ולא לספר הכל – אז בשביל מה צריך בכלל יומן?

 

מאיר, מירה, היומן שלי, הוצאת מסדה ר"ג, 1972, עמ' 16-17.

 

קטע שני

"והנה גם ספר הזיכרונות שלי, קראתי לעצמי בשמחה וליטפתי את הכריכה החומה, שזה זמן רב שלא נגעתי בה. דיפדפתי ביומן, הצצתי באחדים מהקטעים שכתבתי בו וידעתי: לו אני יכולה לספר הכל. גם מה שקרה לי היום. הוא לא ילעג לי, ולא יעיר לי הערות ביקורתיות, או ינסה לחלק לי עצות "חכמות". הוא רק יקשיב ויספוג בשתיקה נאמנה את המלים שאכתוב על דפיו..."

 

ברון, בתיה, יומנה של ענבל, הוצ' אדר 1988, עמ' 10.

 

קטע שלישי

"מהורי קיבלתי תיק עור יפה לנסיעות ופנקס כחול ועבה, עם דפים חלקים.

החלטתי לכתבו בו יומן. אכתוב בו הכל, כל מה שאני חושבת ועושה: על הלימודים, על הילדים, על העבודה במשק.

יש לי המון דברים שאינני יכולה לספר לאיש: לא להורים, לא לילדים. אותם אכתוב כאן, ביומן.

קודם כל אכתוב על עצמי"

 

מוסינזון עומר, דבורה, דפי תמר, הוצ' עמיחי, 1959, עמ' 10.