פעילות מספר 4:

חוקים המגינים על האדם

מפני פלישה לתחום הפרטיות

 

הכרת החוקים המגינים על הפרטיות והרלוונטיות שלהם לחיי הילדים.

מטרות:

45 דקות (שיעור אחד)

משך הזמן:

דיון כיתתי.

סוג ההפעלה:

עותקים מרשימת הכללים (ראו עמ' 67) כמספר הילדים בכיתה.

 

מהלך הפעילות:

  1. ציינו בפני הילדים כי במדינת ישראל יש חוקים המגינים על האדם מפני פגיעה בפרטיות.
  2. חלקו לכל ילד/ה את רשימת הכללים בנושא, הקבועים בחוקים שונים (ראו עמ' 67).
  3. הילדים יעיינו בדף ויסמנו את הכללים המתאימים לחברה של ילדים.
  4. יתקיים דיון קצר לשם הברת הכללים, תוך מתן דוגמאות מן החברה במדינת ישראל.

במהלך הדיון יתבקשו הילדים למצוא דוגמאות מהחיים ליישום הכללים השונים.

5.       הכללים שיימצאו מתאימים לחברה של ילדים יירשמו על הלוח תחת הכותרת "כללי התנהגות בחברה שלנו".

הוסיפו לרשימה את הכלל מסעיף 4 בשיעור הקודם.

  1. בקשו מהילדים להוסיף הצעות משלהם לכללי התנהגות נוספים, שיגנו על הפרטיות בכיתה. למשל: בחברה שלנו אסור לחטט בתיקי הילדים ללא רשות מבעל התיק. כל הצעה תירשם על הלוח ותוכנס לרשימה הקיימת.
  2. יתקיים דיון קצר על כל אחד מהכללים המוצעים, כאשר המורה ממלא/ה תפקיד פרובוקטיבי (Devil’s Advocate) בשאלות כגון: האם אפשר יהיה לעמוד באיסור זה? מדוע זה חשוב לכם? ועוד.

הערה: הדיון סביב החוקים המוצעים הוא חשוב. כאשר הילדים מגינים על ההצעות, הם מפנימים את תוכנן.

  1. הילדים יקיימו הצבעה על כל אחד מהכללים המוצעים. כל כלל שיתקבל יהפוך לכלל מחייב בחברת הילדים.
  2. ילדים מספר יתנדבו לעצב כרזה ובה הכללים, דוגמת הכרזה עם כללי ההתנהגות בנושא השוויון (פעילות מספר 9 בפרק "שוויון").

הילדים יתלו את הכרזה החדשה לצד הכרזה הראשונה.

עזרים

 

כללים להגנה על הפרטיות

 

פגיעה אסורה בפרטיות היא:

 

  1. בילוש או מעקב אחר אדם, במטרה להפריע לו או להטרידו;
  2. האזנה בסתר;
  3. צילום אדם כשהוא ברשות היחיד;
  4. פרסום תצלום של אדם, אם פרסום זה יעליבו או ישפילו;
  5. פרסום או העתקת כתב יד מבלי לקבל רשות מבעליו;
  6. פרסום או שימוש בידיעה הנוגעת לענייניו הפרטיים של אדם;
  7. פרסום עניין הנוגע לחייו הפרטים של אדם (מצב בריאותו, מצבו המשפחתי וכיו"ב).