פעילות מספר 1:

דרכי ביטוי

 

זיהוי ומיון של אמצעי ביטוי מילוליים ולא מילוליים.

מטרה:

45 דקות (שיעור אחד)

משך הזמן:

עבודה בקבוצות – דיון ויצירה.

סוג הפעילות:

דפי עבודה כמספר קבוצות העבודה (רצוי עותק לכל ילד/ה):

גיליונות בריסטול, עפרונות וצבעים.

 

מהלך הפעילות:

  1. חלקו את הכיתה לקבוצות עבודה בנות ארבעה-חמישה ילדים.

כל קבוצה תקבל עותק מכל אחד מדפי העבודה; רצוי עותק לכל ילד/ה.

הערה: הדפים המצורפים מהווים דוגמאות בלבד. מומלץ למורה לאסוף "ערימה" של תמונות שיש בהן צורות ביטוי שונות, כגון: תווי מוסיקה, רדיו, פסל קטן, ציור, צילום, קטעי עיתונים וכדומה.

בקשו מהילדים לזהות ב"ערימה" (או בתמונות שבדפי העבודה) צורות ביטוי שונות ולמיינן לקבוצות.

  1. כל קבוצה תספר לפי מה מיינה את ה"ערימה" שלה.

המגמה היא להגיע לחלוקה של ביטויים מילוליים (דיבור וכתיבה לסוגיה) ולא מילוליים (פסל,מוסיקה), אולם כל מיון מעניין אחר יכול לשמש נושא לדיון.

בקשו מהילדים דוגמאות נוספות לביטויים מילוליים (מדבקות למכוניות, שלטים בהפגנה, שלטי פרסומת וכדומה) ולא מילוליים (הבעות פנים, תנועות ידיים, בלט, מוסיקה ועוד).

רישמו על הלוח את דברי הילדים בשני טורים לפי החלוקה המתאימה.

3.       שוחחו עם הילדים על דוגמאות לצורות ביטוי המשלבות ביטוי מילולי ולא מילולי (שיר, הצגה).

  1. בקשו מהילדים להתבונן בכיתה ולציין מה הן צורות הביטוי הקיימות בה (לוח וגיר, קישוטים,ח תנועות גוף, מלים, לבוש וכדומה).

הוסיפו צורות ביטוי אלה לשני הטורים, כשהפעם הילדים יאמרו לאיזה טור שייכת צורת הביטוי שציינו.

  1. לסיכום הפעילות חיזור לקבוצות ובקשו מכל אחת מהן לבחור נושא (דוגמאות: קימה בבוקר; מסיבת יום הולדת; הפתעה) ולהבינו בצורות שונות, הכוללות ביטוי מילולי ולא מילולי.

בקשו מכל קבוצה להציג בפני הכיתה את הנושא בצורות הבעה שונות.

עזרים: