פעילות מספר 2:
חשיבות חופש ביטוי
להכיר את
חשיבות חופש ביטוי: - כאמצעי לתקשורת ולשינוי בדרך של שכנוע ללא אלימות. - ככלי למימוש עצמי (פעילות מספר 3). |
מטרה: |
45 דקות (שיעור אחד). |
משך הזמן: |
משחק
ודיון. |
סוג הפעילות: |
חפיסות
קלפים של משחק ה"טאקי" כמספר רבע מילדי הכיתה; תפוז. מהלך
הפעילות: שלב
א' – משחק התנסות 1 הערה:
פעילות זו מבוססת על משחק קבוצתי ועל הצורך בתקשורת בין הילדים תוך כדי משחק.
להלן הצעה אחת; לאחר תיאור הפעילות, שלב א', ניתנת הצעה למשחק נוסף היכול לשמש
תחליף ל"טאקי".
כל
קבוצה תקבל חפיסה אחת של קלפים.
אפשרו
לתלמידים לשחק בחמש דקות נוספות לפי הכללים החדשים.
-
באיזה מהשלבים של המשחק נהניתם יותר? מדוע? - מה קורה כשלא מאפשרים לנו להתבטא? מה זה גורם לנו? (חוסר יכולת לבטא רגשות, חוסר יכולת
לתקשר, חוסר יכולת להשיג את מה שמגיע לי לפי כללי המשחק, תסכול וכדומה). הצעה
חלופית למשחק הטאקי: "רכבת
דומינו" הרכבת צורות קוויות מקוביות דומינו העומדות לגובה, על צדן הצר,
במרחקים קצרים, כשכל ילד/ה שמים קוביית דומינו בתורם. לבסוף מפילים את הקובייה
הראשונה. אם הקוביות הוצבו נכון – הפלת הקובייה הראשונה תגרום להפלת זו שאחריה
וכן הלאה, לאורך הצורה הקווית שבנתה הקבוצה. שלב ב' – משחק התנסות 2 הערה:
בשלב זה הגבלת השימוש במלים משמעותית יותר, מכיוון שהאינטראקציה מבוססת בעיקר על
תקשורת מילולית.
האחד
יקבל תפוז. הסבירו לילדים כי זהו התפוז היחיד שנשאר בעולם. מקליפתו ניתן להפיק
תרופה יקרה ונדירה. ילד/ה
ב' תצטרך לשכנע את ילד/ה א' כי יתן לה את התפוז, מאחר שהיא זקוקה לתרופה.
רישמו
על הלוח את השלבים השונים ובידקו יחד עם הילדים אילו שלבים עבר כל זוז, למשל: -
פנייה ללבו של בעל התפוז שיתחשב באדם חולה. - ניסיון למשא ומתן על רכישת התפוז (בכסף או תמורת דבר אחר). - פשרה: החולה יקבל את הקליפה (ממנה מופקת התרופה) ובעל התפוז את הפרי עצמו. - איום עצמו. - איום באלימות. - אלימות. שלב
ג' – דיון
-
הוא נותן הזדמנות לביטוי היבטים שונים של המקרה
ולשכנוע אחרים. -
הוא מאפשר הצגת פתרונות נוספים לבעיה מעבר לאלימות. |
עזרים: |