פעילות מספר 1:

במה אנו דומים ובמה אנו שונים?

 

לגלות במה אנו דומים ובמה אנו שונים

מטרות:

45 דקות (שיעור אחד)

משך הזמן:

עבודה בזוגות ודיון כיתתי.

סוג ההפעלה:

זכוכית מגדלת. כריות דיו לטביעת אצבעות.

ניתן לקיים את הפעילות גם ללא העזרים, אבל השימוש בהם יוסיף להתעניינותם של הילדים.

 

עזרים:

מהלך הפעילות

 

שלב א' – במה אנו דומים

  1. קיימו  עם הילדים שיחה קצרה בכיתה, כשהמטרה היא מציאת מכנים משותפים ביניהם. דוגמאות לשאלות מנחות:

-          נתבונן זה בזה ונראה במה אנו דומים.

-          יש דברים שאיננו יכולים לראות, ובכל זאת אנחנו יודעים שאנו דומים בהם (אפשר לתת רמזים: תחביבים, מאכלים אהובים, שאיפות, גודל המשפחה וכדומה)

-          כולנו ילדי כיתה ג' (ד',ה',ו'). וזה משותף לכולנו. מה עוד משותף לכולנו? (רמזים: צורך באהבה, במזון, בפרטיות: כולנו חושבים: כולנו נפגעים כשפוגעים בנו)

  1. רישמו על הלוח את ממצאי השיחה.
  2. בקשו מהילדים לתת כותרת לשיעור.

 

שלב ב' – במה אנו שונים

  1. שלב זה ייפתח באמירה: "ראינו שכולנו דומים בדברים רבים, נראה עתה במה אנו שונים".
  2. הילדים יתחלקו לזוגות ויישבו זו מול זה. הם יתבוננו זה בזה, ישוחחו וינסו לגלות את השוני ביניהם. במהלך הפעילות חלקו לילדים אבזרי עזר (זכוכית מגדלת, כריות דפוס להשוואת טביעות אצבע וכדומה), כדי לחדד ולהעשיר את יכולת ההתבוננות וההשוואה.
  3. כאשר נראה כי הילדים מיצו את שלב מציאת ההבדלים הפיסיים ביניהם, ציינו בפניהם כי יש דברים שאיננו יכולים לראות, ובכל זאת אנו יודעים שבהם אנחנו שונים. מי הם?
  4. בפורום הכיתתי ידווחו הילדים על ממצאיהם. אחר כך יש לערוך רשימה של הממצאים. עזרו לילדים לארגן את ממצאיהם על פי קטגוריות, כשהמטרה היא להציע קריטריונים לשונות. למשל, בדיווח כמו "לי יש שיער שחור, אך לחברי – חום" כוונו את הילדים לקריטריון של צבע השיער.

 

שלב ג' – סיכום

  1. סכמו את הממצאים מהשלבים א וב', וסדרו אותם על פי קריטריונים של דמיון ושוני.
  2. בסיכום תועלה שאלה למיצוי: אם יבוא לכאן יצור מכוכב אחר, כיצד יתרשם, לדעתכם? שאתם דומים או שונים?

מטרתה של שאלת המיצוי היא להביא למודעותם של הילדים את העובדה שבני האדם הם דומים ושונים. הדרך שבה הגיעו הילדים להכללה זו היתה התבוננות בעולם האנושי הקרוב אליהם – ילדי הכיתה. בפעילות הבאה יתבוננו בילדי העולם