פעילות מספר 4:
צידוקי חופש הביטוי –
סיכום
סיכום הנושא ויישומו. |
מטרה: |
45 דקות (שיעור אחד). |
משך הזמן: |
צפייה בסרט ודיון. |
סוג הפעילות: |
הסרט "E" (כשש דקות); ניתן להשאלה
במרכזיות הפדגוגיות (תקציר הסרט – עמ' 91). עותקים מדף העבודה כמספר הילדים בכיתה (עמ' 92). מהלך הפעילות: שלב א' – הקרנת הסרט
ודיון ראשוני
לפני הקרנת
הסרט בקשו מהילדים לשים לב לאמצעי הביטוי השונים המופיעים בו ולרשום אותם. הקרינו
את הסרט.
אילו אמצעי
ביטוי הופיעו בסרט (פסל, דיבורים, תנועות ידיים, אלימות, מדים)? שלב ב' – התייחסות ערכית
לסרט
הילדים יתבקשו
לענות על השאלות, ולאחר מכן לדון בזוגות בתגובות השונות.
-
האדם הראשון גלש מהר מדי לכעס ולריב. הוויכוח בין שתי
הדמויות הראשות היה רגשני וקולני. אין דיון תוך ניסיון כן לשכנע (תשובה ב' בדף
העבודה). - הקהל מגיב בחוסר סובלנות ומגדיר את בעל הדעה החריגה כמשוגע (תשובה ג'). - הרופא מנסה להסביר (מייצג את התגובה המדעית והרציונאלית). הוא היחיד המנסה להתמודד עם בעלי הדעות החריגות בדרך של בדיקה, הסברים מילוליים ונסיון לשכנע (תשובה ב'). - המלך מייצג שלטון השולל את חופש הביטוי והדעה ומפעיל אמצעים אלימים, באמצעות המשטרה, להשגת מטרותיו (תשובה א'). - התוכי מייצג דמות שאינה מנצלת את חופש הביטוי כדי לממש את עצמה; התוכי אומר מה שמצפים ממנו (תשובה א'). שלב
ג' סיכום ויישום
עד לשלב
זה הדיון התמקד בסרט. ואולם, הסרט אינו מסגרת הדיון אלא נקודת מוצא לדיון בשאלת
הסובלנות בחברה כלפי אנשים בעלי דעות שונות. -
כיצד מתייחסים הילדים בכיתה לבעלי דעות שונות? - האם קיימת בכיתה אווירה המעודדת את הילדים לומר את מה שהם חושבים באמת? - כיצד, למשל, התנהל הדיון בכיתה עד כה? - האם היינו רוצים שתהיה בכיתה אווירה המעודדת כל ילד/ה לומר את מה שהם חושבים? כיצד ניתן להשיג זאת? - הדגישו את החשיבות שהבעת דעות שונות כחלק ממימוש עצמי ואת הצורך בתרבות דיון בכיתה, שתיתן מקום לשכנוע ללא אלימות פיסית או מילולית.
-
מימוש עצמי. - שכנוע ללא אלימות.
כל זוג
ילדים ינסה סיסמה. הערה: אם
הזמן אינו מספיק לכך, אפשר לתת את המשימה בעבודת בית. מומלץ
לרשום את הסיסמאות על רכזה, לאייר ולתלות בכיתה. |
עזרים: |
תקציר הסרט "E"
("E” הוא סרט אנימציה ללא מלים כמעט)
הליקופטר
מביא פסל ענק בצורת האות הלטינית E לגן ציבורי. שני אנשים מתבוננים בפסל. האחד המצביע על הפסל ואומר E (בהיגוי צרפתי),
השני אומר B (גם כן בהיגוי צרפתי). השניים חוזרים כל אחד על
טענתו, ותוך כדי גולשים לריב קולני. מתאסף מסביבם קהל הטוען שזו האות E. השני עדיין מתעקש שזה B.
שתי נשים
בקהל רומזות שהוא משוגע. מזמינים אמבולנס. מגיעים רופא וצוות עוזרים ותוך כדי מאבק
עוטפים את האיש בכתונת משוגעים.
הרופא בודק
את האיש ומוצא בו פגם ראייה. הוא מסיר ממנו את כתונת המשוגעים ומרכיב לו משקפיים.
האיש מתבונן בפסל דרך המשקפיים ואומר כי צורת הפסל היא מנם E. הקהל מוחא כפיים.
המלך מגיע
עם עוזרו במכונית, מתבונן בפסל ואומר "B". הקהל מתלחש. הרופא ניגש אל המלך
בהיסוס ויראה, מחליף איתו כמה מלים ולבסוף מרכיב לו את המשקפיים. המלך: "E". אחר
כך מחזיר המלך המשקפיים לרופא ומעניק לו מדליה. המלך קורא לעוזרו. העוזר לוחש דבר
מה למלך ואחר כך קורא למשטרה. באים שוטרים ומכים על ראשי האנשים שבקהל. קצות האות E (המצוירת בראש כל
אחד מהאנשים) מתכופפים עקב המכות והאות E הופכת ל-B. שוטר רומס את המשקפיים.
המלך: B. העוזר: B. הקהל: B. תוכי (היושב
בכלוב שביד אחד האנשים): E.
שוטר עומד
להכות בראשו של התוכי. התוכי:B. כשהמשטרה והמלך עוזבים את המקום חוזר התוכי ואומר E.
להלן
הדמויות שהופיעו בסרט. ליד כל אחת רשומים שלושה משפטים, שרק אחד מהם מתאר נכונה את
התנהגותה של הדמות בסרט. סמנו בעיגול את מספר התשובה הנכונה:
א. מסכים
אם האיש טען שהפסל נראה כמו E.
ב. מתרגז ורב עם האיש הטוען שהפסל נראה כמו E.
ג. מנסה להוכיח לאיש הטוען שהפסל נראה כמו E, שהוא טועה.
א. הסכימו
עם האיש האומר שהפסל נראה כמו E.
ב. אמרו לאיש שאמר B שאולי כדאי לו להקשיב לאומר E.
ג. אמרו שהאיש שאומר B הוא משוגע ולכן צריך לקרוא לרופא.
א. צחק
משניהם ואמר ששניהם משוגעים.
ב. בדק את האומר B, והסביר למה הוא רואה אחרת מכולם.
ג. אמר שהפסל נראה כמו E.
א. אמר
שהפסל הוא כמו B והכריח את כולם לחשוב כמוהו.
ב. אמר שכולם משוגעים חוץ ממנו.
ג. אמר שהפסל נראה כמו E.
א. אומר
מה שדורשים ממנו לומר תחת איום.
ב. אומר שהמלך תמיד צודק.
ג. חושב שהפסל באמת נראה כמו E.