פעילות מספר 2:

ענישה – כמידת אשמתו בלבד

 

הערה: פעילויות 1 ו-2 מהוות חטיבה אחת. שתיהן עוסקות באותו הנושא ומתבססות על אותו הסיפור.

 

להכיר את כללי ההליך ואת מטרותיו:

-          הגנה על חפים מפשע (השיעור הקודם).

-          התאמת העונש לעבירה.

מטרה:

45 דקות (שיעור אחד).

משך הזמן:

עיון בסיפור.

סוג הפעילות:

עותקים מהסיפור (עמ' 105-109) כמספר הילדים בכיתה.

 

מהלך הפעילות:

שלב א' עיון ודיון בסיפור

  1. בקשו מהילדים להניח, כי בסיפור מהשיעור הקודם יגאל אכן שבר את המנעול. כיצד מציעים הילדים לנהוג בו?
  2. רישמו את הצעות הילדים על הלוח בשני טורים:

-          בטור אחד – והצעות להמשך בירור העובדות וסיבת הפריצה למחסן.

-          בטור שני – הצעות לענישה.

  1. הסבירו לילדים כי יש להתאים את העונש לעבירה, וכי לצורך כך יש לברר מה באמת עשה הנאשם.
  2. מה הן הסיבות האפשריות שבגללן פרץ יגאל את המנעול?

(הוא רצה לגנוב את הממתקים: ראה עשן יוצא מהמחסן וחשש שפרצה שריפה; ביקש לשחרר כלב שחדר למחסן ולא הצליח לצאת; בא לקחת בגדים השייכים לו).

  1. הנה כמה נקודות לדיון על אופן הענישה, לפי סדר האפשרויות לסביות הפריצה שהועלו בסעיף הקודם:

-          אם רצה יגאל לגנוב את הממתקים, אכן מגיע לו עונש של שתי עבירות: פריצה וגניבה. ואולם דווקא במקרה זה חשוב כי לא ילדי הכיתה יבררו את האמת ויחליטו כיצד להגיב, שכן הם מעורבים במקרה ועלולים לגזור עליו עונש כבד מידי.

הסבירו לילדים כי לכל עבירה מותאם עונש, וכי אין להעניש יותר מן הראוי (כקבוע בחוק).

-          אם נכנס יגאל כדי לקחת את בגדיו, כי אז אין המדובר בגניבה, אולם יש כאן בכל זאת עבירה של שבירת המנעול. יש דרכים אחרות לקבל את הבגדים; פריצה חושפת את שאר החפצים שבמחסן לגניבה.

אילו במקרה כזו לא היו מבררים את האמת עד תומה, והיו מניחים כי יגאל אכן גנב את הממתקים, הוא היה מקבל עונש כבד מכפי אשמתו.

  1. בררו עם הילדים מה היא אשמתו של יגאל.
  2. אישה נזק עשוי להיגרם ליגאל אם לא נברר את הסיבות לפריצה?
  3. לסיכום: בכל אחד מן המקרים חשוב היה לברר את האמת, מעבר לעובדות הראשוניות.

שלב ב' – סיכום הנושא כולו

  1. סכמו:

-                     כל אדם נחשב זכאי עד שהוכחה אשמות;

-                     אשמה יש להוכיח רק בדרך של הליך הוגן, כדלקמן:

א.      יש לברר את העובדות.

ב.      יש להגדיר במדויק את ההאשמה ("שבירת מנעול", "גניבה").

ג.        העונש חייב להיות מותאם לעבירה.

ד.      מי שנפגע מהעבירה לא ישתתף בחקר האמת ובהחלטה על העונש.

ללא כללים אלה עלול אדם להיפגע על לא עוול בכפו – בגופו, בנפשו ובמעמדו החברתי.

10.   בקשו מן הילדים לתת דוגמאות נוספות למקרים שבהם עשויים אנשים להיפגע מהליך בלתי הוגן.

  1. בקשו מתנדבים מקרב הילדים להכנת כרזה מאוירת ובה המשפט: "כל אדם נחשב זכאי עד שהוכחה אשמתו במשפט הוגן".

בשלב זה תלויות בכיתה כרזות ובהן עיקרי הנושאים שנלמדו במהלך התוכנית כולה – שוויון, הזכות לפרטיות, חופש הביטוי והזכות להליך משפטי הוגן.

 

עזרים: