פעילות מספר 2:

אנו שייכים למשפחת העמים

 

מציאת קווי הדמיון והשוני בין הילדים המתנסים לבין ילדים אחרים במשפחת העמים.

המטרה:

45 דקות (שיעור אחד)

משך הזמן:

עבודה בעזרת תמונות.

סוג ההפעלה:

אוסף תמונות מגוונות של "ילדי העולם" במצבים שונים:

חצאי גיליונות של נייר בריסטול לבן כמספר קבוצות העבודה:

מארקרים צבעוניים, גירי שמן, כלי כתיבה, דבק, מספריים.

הערה: הדרך המומלצת להגת תמונות היא לבקש מן הילדים לאסוף תמונות ולהביאן לכיתה (בתי ספר שהתנסו בדרך זו מדווחים על היענות טובה מאוד ל הילדים למשימה). תמונות רבות אפשר למצוא בכתבי עת, בלוחות עת, בלוחות שנה ובגלויות דואר מארצות שונות.

 

המלך הפעילות:

  1. תלו בחזית הכיתה את מפת העולם, וציינו בפני הילדים כי בעולם כולו יש אנשים בני גזעים שונים, עמים שונים וארצות שונות, וכי בעולם כולו יש ילדים. הזכירו לילדים כי ראינו, שבינינו קיימים דמיון ושוני. הציגו להם את השאלה במה, לדעתם, אנו דומים לילדי העולם, ובמה אנו שונים מהם?
  2. כדי לעורר את דמיון הילדים, פזרו בכיתה ספרים  הנוגעים לעולמם, כגון: משפחת האדם, אלה קרי – הילדה מלפלנד, גנט – הילדה מאתיופיה, דירק – הילד מהולנד וספרים אחרים מסדרה זו או דומותיה.
  3. הציעו לילדים להסתובב, להתבונן בתמונות ולבחור באחת מהן לעובדה. בקשו מהם לנהל שיחה דמיונית עם הילד/ה שאת תמונתו/ה בחרו ולנסות לגלות את הדמיון והשוני בינם לבינו/ה. בקשו מהם לחשוב על פעילות משותפת שהיו רוצים לבצע ביחד.
  4. חלקו את הכיתה לקבוצות עבודה של ארבע ילדים. כל הילדים ידביקו את התמונה שבחרו על גיליון הנייר המשותף לקבוצה ויוסיפו את תמונתם ליד תמונת הילד/ה שבחרו. ניתן לכתוב ליד התמונות את העניין המשותף שהילדים מצאו.
  5. בקשו מהילדים בקבוצות לנהל שיחה על חבריהם מן האר האחרת. לאחר מכן תיצור כל קבוצה קולאז'.
  6. כל קבוצה תציק את עבודתה בכיתה, והילדים יוכלו לעבור בין העבודות, להתרשם, לשאול, להשוות ולחוות דעה.
  7. תלו את כל הקולאז'ים תחת אחת הכותרות שהוצעו או תחת כותרת אחרת, כגון "אנו שייכים למשפחת העמים בעולם", מצאנו חברים במשפחת העמים" וכדומה.

עזרים: