פעילות מספר 4:

ארץ היצורים המוזרים

 

  1. תרגול של תקשורת והקבה לזולת בתנאים של שונות.

התנסות ביצירת הסדר חברתי המבוסס על הסכמה, תוך כיבוד השונה.

המטרה:

90 דקות (שני שיעורים רצופים). ניתן גם לחלק את הפעילות לשני שיעורים נפרדים.

משך הזמן:

עבודה בקבוצות – משחק הדמיה בחומרים.

סוג ההפעלה:

לשלב א': דפים צבעוניים בצבעים שונים במספר הילדים.

עותקים מתעודת הזהות כמספר הילדים.

לשלב ב': בדים, חוטים, קופסאות וכיוצא באלה. גיליונות נייר לבנים (100X70) כמספר הקבוצות.

לשני השלבים: דבק פלסטי, שדכנים, מספריים, גירי שמן, עטי לבד (טושים).

 

המלך הפעילות:

שלב א' – הכנת היצורים

  1. הציעו לילדים לבחור נייר בצע שהם מעדיפים.
  2. בקשו מהם לגזור מן הנייר בצורה כלשהי, להופכה ליצור מסוים ולהפיח בה רוח חיים: באמצעות קיפולים לעשותה תלת ממדית ולתת לה אפיונים באמצעות צבעים. כל ילד/ה י/תחליט כיצד ייראה היצור שלו/ה, והוא יעוצב על פי דמיונם. הערה: לא כדאי להציג בפני הילדים דוגמאות: כל מעשי ידיהם של הילדים יתקבלו.
  3. חלקו לכל הילדים כרטיסים, כדי שיכינו תעודת זהות בשביל היצור שלהם (ראו עמ' 23).

 

שלב ב' עבודה קבוצתית לתכנון ארץ היצורים

  1. הילדים יחולקו לקבוצות בנות חמישה או שישה משתתפים; על קבוצה תשב סביב שולחן אחד. כל ילד וילדה יציגו בתורם את היצור שלהם בפני שאר חברי הקבוצה, כשהם נעזרים בתעודת הזהות.
  2. חלקו לכל קבוצה גיליון נייר לבן. הסבירו לקבוצה כי גיליון זה הוא הארץ, העיר, בניין המגורים או הכיתה של היצורים (כל קבוצה תבחר את מערכת החיים המשותפים שה תחליט לעסוק). שם יהיו היצורים יחדיו תוך שמירה על שכנות טובה.
  3. הילדים יעצבו את מסגרת החיים המשותפים של היצורים, כשהם מחליטים:

-          היכן יגור כל יצור, במה הוא עוסק וכדומה.

-          מה הם כללי ההתנהגות במקום מגוריהם:

א.      כללים המקדמים את האינטרסים של היצורים (עיסוק, תחביב וכד')

ב.       כללים המגינים על התושבים מפני מוזרויותיו של כל אחד מהיצורים. למשל, אם אחד מהם אוהב לנגן בלילה דווקא, האם ייקבע כלל כי אין להפריע בלילה את מנוחת השכנים.

 

      שלב ג' – שיחת סיכום

  1. כל קבוצה תציג את הארץ, העיר, הבניין או הכיתה שיצרה ואת היצורים החיים שם.
  2. הילדים ידווחו באיזה סוג של בעיות נתקלו. האם היה שיתוף פעולה בין היצורים? האם נתגלעו מחלוקות? האם היו מחלוקות חסרות פתרון? האם היו יצורים שהיה קשה במיוחד לשלבם בחיים המשותפים? כיצד באו המחלוקות על פתרונן? האם בעיצוב מסגרת החיים נלקחו בחשבון צורכי היצורים כולם, גם המוזרים שבהם? כיצד נתקבלו החלטות משותפות?
  3. אילו מהכללים הכרחיים כדי לאפשר חיים ביחד, ואילו כללים פוגעים ללא הצדקה בזכות להיות שונה?
  4. האם הפתרונות שמצאו היצורים המוזרים יכולים ללמד אותנו משהו שיסייע לנו בפתרון בעיותינו אנו?

 

עזרים:

 

תעודת זהות

 

 שם היצור:

 

מין היצור:

 

מצב משפחתי:

 

שנת לידה:

 

 

                          תמונת היצור                        שנת הלידה:

 

                                                                        ארץ מוצא:

 

מה היצור אוהב במיוחד?

 

מה היצור שונא במיוחד?

           

מה מייחד אותו, במה הוא מוזר?

 

מה היצור אוהב לעשות בשעות הפנאי?