הגעת לארכיון החומרים החינוכיים של האגודה לזכויות האזרח.
לאתר הסדנא החדש לחצו כאן >>

2/12 יום ביטול העבדות

פורסם בתאריך 2 בדצמבר 2000

 
"אלו הכופרים בזכותם של אחרים לחירות, אינם ראויים לה בעצמם" ( אברהם לינקולן, מבטל העבדות בארצות הברית)

 עבדות הוא משטר עבודה בו אדם משועבד כקניין לאדם אחר והוא כפוף לו מכל בחינה. האדם המשועבד הינו  בגדר רכוש לאדונו, הוא איננו חופשי ובן חורין לקבוע את התנהלותו וסדר יומו ואדונו הוא זה שקובע עבורו. העבדים נקנים או נחטפים, בזמן לידתם או בעודם ילדים, הם משוללי זכויות ומוחזקים בניגוד לרצונם.

אף על פי שסחר בבני אדם הוצא מחוץ לחוק ברוב מדינות העולם והוחלט על איסור גורף בעבדות וסחר בבני אדם בכנס של האו"ם ב-1926, יש יותר עבדים במאה ה-21 מכל תקופה אחרת במהלך ההיסטוריה. המספר המשוער של עבדים היום מוערך בין 12-27 מיליון בני אדם. העבדות כיום כוללת בעיקר סחר בילדים, שימוש צבאי בילדים ונערים וסחר בנשים. היקף הסחר בבני אדם מסתכם מידי שנה במיליארדי דולרים.

תופעת העבדות נשמעת לנו רחוקה אך זהו לא המצב. ישראל הינה המדינה השנייה בדירוג מדינות העולם בסחר בנשים. כ-3000 נשים ונערות נסחרות בישראל בכל שנה בגיל הממוצע של 23. בנוסף, עובדים זרים שהגיעו על מנת לעבוד ואף שילמו סכום כסף גדול עבור האפשרות הזו, עובדים בתנאים משפילים, מוחזקים תחת "מדיניות הכבילה" בה הם מחוייבים לקבלן ואין באפשרותם להתפטר ומקבלים שכר זעום. ביום העבדות יש לנו הזדמנות להעלאת המודעות לנושא העבדות המודרנית ולדבר על חשיבות מיגור התופעה.

מתוך האתר הרשמי ליום ביטול העבדות

 

לקריאה נוספת:

אתר המטה למאבק בסחר בנשים

דו"ח על המאבק בסחר בבני אדם בישראל, מתוך אתר הכנסת.

למערך פעילות בנושא זכויות ילדים "לא על הנייר".

לראיון ביו טיוב: עבדות מודרנית: סיפורה של חלימה.

לשיתוף והדפסה:
  • Print
  • Facebook
  • Twitter
  • email

קטגוריות: מועדי זכויות אדם

הוספת תגובה

עליך להיות מחובר למערכת כדי להגיב.