הגעת לארכיון החומרים החינוכיים של האגודה לזכויות האזרח.
לאתר הסדנא החדש לחצו כאן >>

חומר רקע – גזענות

פורסם בתאריך 7 במאי 2011

בשנים האחרונות, מתרבים גילויי הגזענות בחברה בישראל. כמעט לא עובר יום, מבלי שאמצעי התקשורת ידווחו על אירוע גזעני חמור. כמו בכל מקום אחר בעולם, קבוצות מוחלשות בחברה, כגון מיעוטים ומהגרי עבודה, הם הקורבנות העיקריים של תופעה זו. לא במקרה רוב האירועים הגזעניים שהגיעו לתקשורת לאחרונה, מדווחים על גילויי גזענות נגד ערבים, חרדים, מהגרי עבודה,  נשים, אתיופים ועוד. תפיסות עולם גזעניות קיימות גם בתוך קבוצות אלה, דוגמת הגזענות המופנית כלפי שחורים בחברה הערבית,  וגם מופנות נגד קבוצות הרוב ההגמוניות.

 גילויי הגזענות צריכים להדאיג את כולנו. אבל מה שצריך להדאיג אותנו יותר מכל  אלה תפיסות העולם הגזעניות,  הגזענות הסמויה המתוחכמת שקשה לחשוף אותה ולהיאבק בה, ובעיקר הגורמים החברתיים-כלכליים ופוליטיים שגורמים לעליית תפיסות עולם גזעניות בחברה. חשוב לזכור כי בני אדם לא נולדים גזעניים.

הגזענות פוגעת בזכות לכבוד ובזכות לשוויון. חינוך נגד גזענות, הוא בעצם חינוך לערכי דמוקרטיה, חינוך לרב תרבותיות ולסובלנות, חינוך לזכויות אדם. חינוך נגד גזענות כולל גם תהליך למידה של הגזענות כתופעה חברתית שפוגעת בערכי דמוקרטיה וזכויות אדם, ואת התובנה כי תפקידו של כל אזרח להיאבק בה. תהליך חינוכי משמעותי, גורם לאדם להתבונן בעצמו, בסביבתו הקרובה ובמעגלים החברתיים השונים סביבו. תהליך חינוכי משמעותי, מחזק את החוש הביקורתי של התלמיד ומעודד אותו לקחת חלק פעיל במאבק בתפיסות עולם גזעניות.

 

למערכי שיעור  בנושא גזענות.

אמנה בדבר ביעור כל הצורות של אפליה גזעית

לשיתוף והדפסה:
  • Print
  • Facebook
  • Twitter
  • email

תגיות:

קטגוריות: חומרי רקע

הוספת תגובה

עליך להיות מחובר למערכת כדי להגיב.