הגעת לארכיון החומרים החינוכיים של האגודה לזכויות האזרח.
לאתר הסדנא החדש לחצו כאן >>

חומר רקע – זכויות נשים ומגדר

פורסם בתאריך 7 במאי 2011

מתוך הנאום של סמי מיכאל, נשיא האגודה לזכויות האזרח, מצעד זכויות האדם 2012

"אוכלוסיות וקבוצות רבות בחברה מופלות לרעה, אך בקרב כל אלו נשים הן הקבוצה המקופחת ביותר. על כן היום אני מקדיש את דבריי לזכויות הנשים.

מיום ליום החברה שלנו נעשית אלימה וגזענית יותר. נשים, שהן מחצית האנושות, משלמות על כך את המחיר הכבד ביותר, בגופן ובנפשן. קיפוח נשים, דיכוי נשים ואלימות כלפי נשים הם סוג של הגזענות הנפוץ ביותר בחברה האנושית. אנו מנהלים מאבקים הירואיים למען צדק חברתי, דמוקרטיה, הגנה על מולדת, חופש ביטוי, אך באותה עת אנו חיים בחברה שבה נשים נרצחות, נאנסות, מושפלות, מוטרדות ומופלות לרעה. החברה חומסת את זכויות הנשים, ואין זה משנה אם יהודים, מוסלמים או נוצרים אנו, ישראלים או פלסטינים, מזרחים או אשכנזים, משכילים או בורים, ימנים מושבעים או שמאלנים מובהקים, חילונים נאורים או דתיים חרדים – החברה מדכאת את הנשים.

האמונה שרק גברים מסוגלים להעפיל אל פסגות המחשבה, ואילו נשים לעולם ידשדשו בארציות הגשמית רווחת גם בקרב החברה הנאורה כביכול, לרבות אנשי רוח. לדיכוי רוחני זה, ששותפים לו גברים ולעתים גם נשים מדוכאות, השלכות מרחיקות לכת על עיצוב החברה:

לפי מסורת הדיכוי, בעד אותה עבודה, שכרן של נשים נמוך משכר גברים. פערי השכר בישראל הם מהגבוהים בקרב המדינות המפותחות – לא נשלים עם מצב זה. נשים זכאיות לשכר שווה תמורת עבודה שווה, לא פחות ולו בשקל אחד.

לפי מסורת הדיכוי, לנשים מוקצה מקום מצומצם בהנהגה המובילה – לא נשלים עם מצב זה. נשים אינן נופלות מגברים ביכולות ובכישורים שלהן כהוא זה במדע, בחינוך, ברפואה, בפוליטיקה ובעסקים. נשים זכאיות לייצוג שווה בצמרת.

לפי מסורת הדיכוי, אישה נחשבת נחותה, לעתים אף טמאה ומופקרת, שדינה נידוי, עונש גופני ברוטאלי ורצח. איזו רשעות טמונה במושגים כמו רצח על רקע רומנטי או כבוד המשפחה.

לפי מסורת הדיכוי, דינה של אישה כדין בהמה, שאפשר לסחור בגופה. לא! סחר בנשים הוא פשע נגד האנושות.

לפי מסורת הדיכוי, תהום ההפרדה בין נשים לגברים במרחב הציבורי הולכת ומתרחבת. לא! לא נשלים עם מצב זה.

לפי מסורת הדיכוי, כשאישה מבקשת גט, חורצים את גורלה רבנים, דיינים וכוהני דת, ולרוב נוטים חסד לגבר, גם אם אלים הוא. לא! יש להשתחרר מעיוות הדין המחפיר הזה.

לפי מסורת הדיכוי, כשאישה מבקשת לבצע הפלה, היא נאלצת להתחנן לאישור אצל ועדה מיוחדת. לא! גופה של האישה שייך לה וההחלטה צריכה להיות בידיה בלבד.

אישה אינה צלע מגופו של האדם אלא יצור שלם ומקורי בבריאתו. גופה של אישה, נפשה ורגשותיה אינם רכושו של גבר. אישה אינה עזר כנגדו, כי אם ישות עצמאית ושותפה מלאה (לעתים היא גם המפרנסת העיקרית במשפחה). חברה המזלזלת בנשים, פוגעת במעמדן, ומדירה אותן מהשיח הציבורי היא חברה מפגרת, חברה חולה, נחשלת וחשוכה, שלעולם לא תזכה לפריחה מלאה חומרית ורוחנית.

מיליארדים מושקעים בביטחון המדינה, אך מעט מאוד למען בטחון נשים החשופות מדי יום לדיכוי, להטרדה, לאלימות ולרצח. הפליית נשים, משמעותה: ויתור של החברה על תרומתן הענקית והמבורכת.

כגבר, אני רואה בנשים שותפות מלאות, משוש חיים וידידות אמת. מי שפוגע בנשים ומקפח אותן הוא אויבי. אני מייחל ליום שבו נשים לא ייאלצו לחסות במקלטי הגנה, ושהגברים האלימים, הם שייאלצו לחפש מקלט מזעמו של הציבור ומהבוז של חברה הוגנת הרואה בשוויון בין המינים אחד מיסודות קיומה. כי גבר שמשעבד אישה לא יוכל להיות בן חורין.

חברה בריאה וצודקת אינה יכולה להתקיים בין מנצל ומנוצל, כובש ונכבש, בין אדון ומשועבד. שוויון בין המינים הוא הוא התקווה הגדולה לעתיד ראוי של האנושות כולה".

 

 למערכי שיעור בנושא זכויות נשים ומגדר.

לאמנה בדבר ביטול אפליה נגד נשים לצורותיה

לשיתוף והדפסה:
  • Print
  • Facebook
  • Twitter
  • email

תגיות:

קטגוריות: חומרי רקע

תגובה אחת על חומר רקע – זכויות נשים ומגדר

  1. אהרן זכריה

    חבר,אתה צודק בכל מאת האחוזים ויותר מכך…טישית, אני מאוד מזועזע מעצם קביעת מעמדה של האישה כנחות ,משהוא ,ביחס לגבר ,בכל הבחינות.חייבים לדאוג לשיוויון מוחלט בין המינים ,אך עם זאת לדעת את מקומו של כל אחד ,מתוך כבוד הדדי,של הבנה,הסכמה, ותרנות ,סבלנות וסובלנות ,במיוחד כלפי האישה..אין דבר יותר מגעיל ,מכוער,משפיל ומקומם לקבל,לקחת ,להינות,לקדם אינטרסים וכו וכו,באמצעות האישה ,בבית או בכל מקום שהוא ללא רצון מוחלט,ידיעה,הסכמה והבנה מוחלטת של האישה. לדעתי,,,גם אם אין תועלת כלשהי לאישה,,,אין טעם אפילו לחשוב על אימירה ,הגות וכו וכו ביחס לאישה….אני לא חושב שכל אשר נאמר בימים עברו יכולים להיות תקפים לימינו אלה,בספירה שבה אנו חיים,כי לכל ציבור יש את המיגדר שנקבע לו.איזו זכות מוסרית יש לגבר להיות עדיף על אישה? עצם המחשבה מעוררת בי גועל.,,,לדעתי ,האישה ,הינה כלי פאר שברא האל למען הקיום האנושי בעולם,וככזה ,יש להתיחס איליו…….זכי,הג'רפה ,,,אופקים

הוספת תגובה

עליך להיות מחובר למערכת כדי להגיב.