רעיונות לפעולה נגד גזענות

פורסם בתאריך 18 במרץ 2012

* זהו פרק הסיכום של הערכה החינוכית נגד גזענות, שכוללת הצעות שונות להפעלות.

לאחר שלב הדיון בכל הפעלה, ניתן לבקש מהתלמידים להציע הצעות לפעילות. להלן מוצגות דוגמאות להצעות לפעילויות חינוכיות בכיתה ובבית הספר, וגם הצעות לפעולה אקטיביסטית מחוץ לכותלי בית הספר.

א.      רעיונות לפעילות בתוך הכיתה או בית הספר לאורך שנת הלימודים:

–          מורים/ות לשפות: לבקש מהתלמידים לכתוב חיבורים בנושא גזענות, ולשוחח על כך איתם. ניתן גם לבחור בטקסטים שעוסקים בתופעה, או להדגיש ערכים דמוקרטיים בטקסטים אחרים.

–          מורים/ות להיסטוריה: לדבר על סיפורים היסטוריים על גזענות, מה לומדים מהם? ולקשר את זה לחברה היום.

–          מורים/ות לספורט: לדבר על אמירות גזעניות במגרשים, ועל גזענות בספורט בכלל.

–          לעודד חינוך ערכי בבית הספר ולהדגיש מושגים שחשוב להתייחס אליהם: כבוד, זכויות אדם, הוגנות, שונות, רב תרבותיות.

–          לחבר אמנה בית ספרית נגד גזענות.

–          לחלק את התלמידים לקבוצות קטנות, שיכינו אמנה שתסייע במאבק באפליה וביחס לא הוגן כלפי תלמידים  בכיתה ובבית הספר. לאחר מכן דיון כיתתי והסכמה על ניסוח אמנה משותפת.

–          לחבר זוגות של תלמידים "שונים", בדגש על זוגות שאינם מכירים אחד/ת את השני/ה היטב. הזוגות ינהלו תיעוד במשך כמה ימים של היחס השונה שכל אחד/ת מהם מקבל/ת, וינסו לחשוב האם היה משהו ביחס זה שנחווה מבחינתם כ"מפלה" או "לא הוגן".

–          התלמידים יחשבו על מאפיינים אצל קבוצה אחרת שהם לא מכירים ושמרתיעים אותם (אוכל "מסריח", מילים שהם שומעים שעושים בהן שימוש רב והם לא מבינים מדוע וכו'), ויבדקו כיצד מאפיינים אלה מתוארים על ידי אותה קבוצה. השלב השני יהיה לנסות לחשוב על מאפיינים כאלה בתרבות שאנחנו שייכים אליה, העלולים להרתיע אנשים שהם מחוץ לתרבות שלנו.

–          לנהל רישום של הומור שמופנה כנגד קבוצות מסוימות בבית הספר: בדיחות על ערבים/רוסים/אתיופים וכו'.

–          לחפש בשכונה או בבית הספר כתובות, מודעות, גרפיטי וכו' שיש להן נגיעה לנושא הגזענות (לטוב או לרע) ולצלם.

–          לדון בידיעות ובסיפורים שעלו לאחרונה בתקשורת אשר עוסקים בתופעת הגזענות. ניתן לתת בנושא משימות לתלמידים (למשל לחפש באינטרנט סיפורים ולהציג אותם בכיתה).

–          לחפש מקרים של מאבקים מפורסמים/מתוקשרים של מאבק בגזענות ולענות בהתאם להנחיות: א. ספרו בקצרה על המקרה. ב. מהי בדיוק ההתנהגות הגזענית במקרה זה? ג. תארו את ההתרחשויות מנקודת מבטו של הנפגע/ת, ושל הפוגע/ת. ד. תארו כיצד אותו/ה נפגע/ת פעל/ה במקרה זה. ה. האם הסביבה הגיבה לפעולות אלו? האם תמכה או התנגדה? ו. האם המאבק הצליח? מדוע?

–          לנהל יומן במשך שבוע ולתעד ממקורות שונים בתקשורת שפה שיש בה הכללות, סטריאוטיפים, דעות קדומות או התייחסות למאפיינים שונים תוך תיאורם כשליליים וכבלתי משתנים.

ב.      רעיונות לפעילות לציון היום הבינלאומי לביטול אפליה גזעית – 21/3: 

–          להקדיש שעה או יותר לשיחה על הנושא; להעביר הפעלות בשעת מחנך/ת.

–          להזמין פעילויות תרבות בנושא (הצגות תיאטרון, סרטים דוקומנטריים, תערוכות אמנות וצילום וכו'). לאחר כל פעילות חשוב לנהל דיון עם היוצרים.

–          לארגן הרצאות, פאנלים ועוד.

–          להכריז על תחרות צילום, ציור, כתיבת חיבור או מאמר, הכנת כרזות, כתבה או סרטון בנושא גזענות בחברה. לדבר על היצירות בכיתות.

ג.       רעיונות לאקטיביזם נגד גזענות: 

–          להעיר לחברים על התבטאויות גזעניות (זו פעולה מאוד חשובה שעושה דה-לגיטימציה לתופעה).

–          לכתוב מייל לעיתונאי/ת, חבר/ת כנסת או איש/אשת ציבור שהשתמש/ה באמירה סטריאוטיפית נגד קבוצה מסוימת או נגד אדם מסוים.

–          להשמיע קול מחאה וגינוי לתופעה באתרי חדשות, בפייסבוק וברשתות החברתיות האחרות. לדוגמה, להעלות סטאטוס בפייסבוק.

–          לכתוב מכתב למקבלי החלטות, שמוחה נגד אפליה או נגד אקט גזעני מסוים.

 לקבלת חומרים חינוכיים נוספים לחצו על 'הצטרפו לקבלת עדכונים'

במשבצת הסגולה משמאל, למעלה

לשיתוף והדפסה:
  • Print
  • Facebook
  • Twitter
  • email

תגיות:

קטגוריות: מערכי פעילות

הוספת תגובה