הגעת לארכיון החומרים החינוכיים של האגודה לזכויות האזרח.
לאתר הסדנא החדש לחצו כאן >>

ערכה חינוכית: התמודדות עם גזענות – מהלכה למעשה

פורסם בתאריך 12 במרץ 2014

כלים דידקטיים לכל איש/ת חינוך לרגל היום הבינלאומי לביעור האפליה הגזעית 2014

מחלקת החינוך באגודה לזכויות האזרח שמחה להציג לציבור נשות ואנשי חינוך את הערכה החינוכית השנתית לרגל היום הבינלאומי לביעור כל צורות האפליה הגזעית.

תופעת הגזענות בצורתה הרחבה מוגדרת על ידי הסוציולוג הפרופסור יהודה שנהב כ- "ייחוס של נחיתות לאדם או לקבוצה, על בסיס של תכונות סטריאוטיפיות המנוסחות בשפה ביולוגית, חברתית או תרבותית. בשיח הגזעני נתפסות תכונות אלו כנחותות, כבלתי משתנות וכמהותיות לאותה קבוצה". גזענות אם כן, אינה מוגדרת כיום רק על פי מאפיינים ביולוגיים. היא עלולה להיות מופנית כלפי קבוצות שונות וה"אחר" למעשה יכול להיות כל אחד או אחת בחברתנו.

אנו מאמינים כי כלים להתמודדות חינוכית עם גזענות צריכים להיות, ויכולים להיות מנת חלקו/ה של כל איש ואשת חינוך. מן המפורסמות היא שמדובר בסוג עבודה חינוכית מאתגרת מאוד, ארוכת טווח,  כזו הדורשת ליווי, רפלקציה ושיתוף פעולה, והמצריכה לא מעט יכולות התמודדות והכלה.

מהמפגש בשטח עם המורים/ות, עולה צורך ברור ב"כלים ספציפיים". מאידך- מאבק חינוכי ואפקטיבי בגזענות דורש עבודת רוחב. בערכה הנוכחית אנו מבקשים לתת מענה לצרכים אלה,  וביום הבינ"ל למאבק בגזענות תזמון מצוין להציגה – זוהי סוג של פדגוגיה שניתן ליישמה בכל תחום דעת, בכל הרכב כיתתי, ובכל זמן במהלך השנה.

CC-BY: Kate Ter Haar

CC-BY: Kate Ter Haar

מה יש בערכה ?

בערכה זו תמצאו שלושה דפי עזר, המבוססים על מאמרו של מרסלו וקסלר "הכיתה כמיקרוקוסמוס" ועל גישת הדידקטיקה ההתנהגותית שפיתח על מנת להתמודד עם גזענות בכיתה. מטרת הערכה היא להנגיש את העקרונות המתוארים במאמר, ולפרוט אותם לכלים מעשיים שניתן ליישם בכל כיתה ובכל מקצוע לימוד. חשוב לציין כי קריאת המאמר כולו היא בגדר הכרח, לכל מי שמבקש/ת להתחיל וליישם בכיתתה דידקטיקה התנהגותית כפי שהיא מפורטת במאמר.

הדף הראשון מיועד לעבודת הכנה טרם הכניסה לכיתה, השני מכיל דגשים הרלוונטיים למהלך השיעור עצמו והשלישי מכיל הנחיות לרפלקציה שלאחר השיעור. ניתן להשתמש בדפים אלו באופן עקבי, בין שיעור לשיעור. אנו מאמינים כי התמדה בכך תסייע לכם/ן לבנות תהליך משמעותי של למידה עצמית והבניית תרבות למידה חדשה בקרב התלמידים/ות.

גישת הדידקטיקה ההתנהגותית עליה מתבססת הערכה, היא מעין "משקפיים" שכשתרכיבו אותן בכניסתכם/ן לכיתות בהם אתם/ן מלמדים/ות, תוכלו לזהות, לנתח וליישם מאבק חינוכי בגזענות- על כל רקע הרלוונטי לתלמידים/ות שלכם/ן.

**לערכה המלאה –ערכת היום הבינל נגד גזענות 2014

**לצורך העברת מערכי פעילות הקשורים לשונות וגזענות, בין אם לצורך ציון היום הבינ"ל או לשימוש בהזדמנויות אחרות, אנו ממליצים לכם/ן להסתייע בערכות החינוכיות משנים 2011-213 – שם תמצאו מערכי פעילות רבים בחלוקה לשכבות הגיל השונות.

אנו מעודדים אתכם/ן, א/נשי חינוך, לשלוח לנו חומרים שאתם/ן פיתחתם/ן בנושא !  בין אם מדובר במערכי פעילות, מאמרים או בכל חומר אחר שניתן להפיצו ולעשות בו שימוש, לטובת קהילת נשות ואנשי חינוך המבקשים להתמודד עם גזענות. חומרים שיימצאו מתאימים יתפרסמו באתר ה"סדנא".

ניתן ליצור קשר בנושא עם רכז מחלקת חינוך, יונתן יקיר במייל : Yonatan@acri.org.il

לשיתוף והדפסה:
  • Print
  • Facebook
  • Twitter
  • email

תגיות:, ,

קטגוריות: חינוך נגד גזענות,מערכי פעילות,מערכים וחומרים לפי הזכויות השונות

אפשרות התגובות חסומה.