הגעת לארכיון החומרים החינוכיים של האגודה לזכויות האזרח.
לאתר הסדנא החדש לחצו כאן >>

דיון מיוחד ליום זכויות האדם בוועדת החינוך בכנסת – האם אנו עושים מספיק בחינוך לדמוקרטיה ?

פורסם בתאריך 7 בדצמבר 2014

ב- 9.12, ערב יום זכויות האדם הבינלאומי, התקיים דיון מיוחד בוועדת החינוך של הכנסת בנושא- "חינוך לאזרחות ודמוקרטיה, ברוח מגילת העצמאות". דיונים בסוגיות של חינוך לדמוקרטיה כבר הפכו למסורת בוועדת החינוך בכנסת, והפעם נכחו בדיון: יו"ר הועדה, ח"כ עמרם מצנע, ח"כ שמעון אוחיון (הבית היהודי), נציגי ארגוני חברה אזרחית: המכון הישראלי לדמוקרטיה, יסודות, מט"ח, האגודה לזכויות האזרח, וכמובן נציגות של משרד החינוך- המטה לחינוך אזרחי, מפמ"רית אזרחות, וראש אשכול חברה ורוח. אנחנו באגודה יזמנו השנה את הדיון  על מנת לקיים בירור ביקורתי בנושאים הבאים:

  1. שילוב חינוך לדמוקרטיה ונגד גזענות בתכנית העבודה הרב-שנתית של משרד החינוך, באופן רב גילאי ובכל מקצועות הלימוד.
  2. קביעת יעדים בנוגע להכשרת מורים בקשר עם חינוך לדמוקרטיה ומאבק בגזענות- הרחבת והעמקת ההכשרה באופן שתעניק כלים להתמודדות בכיתה, וכלים לחינוך לערכים אלו דרך תחומי התוכן.
  3. העדר לימוד על גזענות והיעדר גופי ידע בנושא במקצועות הלימוד.
  4. העדר חשיפה לערבים ונרטיבים הערבים במערכת החינוך.

לקריאת המכתב המלא שנשלח לוועדה לחצו כאן.

הזכות להשתתפות פוליטית - 2010

יש לציין כי הדוברות/ים דיברו באותה שפה לאורך הדיון, ובין היתר דובר בדיון על חשיבות ההטמעה במקצועות הלימוד השונים, על חשיבות הפעילות המערכתית ולא הנקודתית וכמו כן – על הצורך בשטח בכלים דידקטיים ופרקטיים להתמודד עם התבטאויות של תלמידים. במטה לחינוך אזרחי ציינו כי בתקופה זו נעשה פיתוח של חומרים חינוכיים בנושא הגזענות והתמודדות עמה במספר תחומי תוכן.  מנהלת תחום אזרחות במט"ח אמרה כי "בעבר פנו אלינו מורים על מנת  לרכוש כלים לקידום דמוקרטיה ואזרחות בתחומי הדעת השונים. היום הבעיה מספר אחת היא התמודדות עם גזענות בכיתות – גזענות מכל הסוגים, ובעוצמות שלא היו בעבר" ."מפמר"ית אזרחות דיברה על כך שבתכניות הלימוד מקפידים גם על הבנת המורכבות של החברה הישראלית ובנוסף יש גם תכנים שעוסקים בנקיטת עמדות והתמודדות עם עמדות בכיתה. כמו כן המפמ"רית עדכנה כי בקרוב ייצא חוזר מנכ"ל  בהתייחס לשאלה:  כיצד (ולא – האם..)  יש לנהל דיונים כיתתיים בנוגע לסוגיות מעוררות מחלוקת.  יו"ר הועדה ח"כ עמרם מצנע התייחס למהותה של הדמוקרטיה, במהלך ויכוח בנושא עם ח"כ אוחיון, באומרו:  "דמוקרטיה היא הגנה על המיעוט וזכויות האדם, זאת ללא קשר לשלטון הרוב".

אנו מברכים על כל סוג של פעילות פרלמנטרית מסוג זה, המעניקה רוח גבית (וממסדית) לקידום ערכים דמוקרטיים, המבקשת למפות את הסוגיות הספציפיות ולברר כיצד הדרגים המקצועיים הרלוונטיים במשרד החינוך מתכוונים לתת מענה לאותן סוגיות. יש לקוות כי העיסוק בנושא החינוך לדמוקרטיה ונגד הגזענות יהיה שוטף ולא חד פעמי, מקיף ולא נקודתי, ואגב הבחירות המתקרבות- בלתי תלוי בזהותו של רוב פרלמנטרי כזה או אחר.

לשיתוף והדפסה:
  • Print
  • Facebook
  • Twitter
  • email

תגיות:, ,

קטגוריות: אירועים ופעילויות

אפשרות התגובות חסומה.