כמדי שנה ב- 10 בדצמבר, בישראל ובעולם מציינים את יום זכויות האדם הבינלאומי. ביום זה, בשנת 1948, התקבלה בעצרת הכללית של האו"ם ההכרזה לכל באי עולם בדבר זכויות האדם. בהכרזה מופיעות הזכויות השונות עליהן מחויבים הפרט והמדינה לשמור. גם מדינת ישראל חתמה ואשררה הכרזה זו.
הפרויקט המשותף של המטה לחינוך אזרחי וחיים משותפים במשרד החינוך ומחלקת החינוך באגודה לציון יום זכויות האדם הבינ"ל כבר הפך למסורת, כאשר כל שנה נבחרת זכות אדם אחרת לציון היום עצמו. בשנים האחרונות, לאור התגברות המגמה של גילויי גזענות, פגיעה בחופש הביטוי ואף פגיעה בדמוקרטיה הצורך לעסוק במשמעותם העמוקה של ערכים דמוקרטיים מתחדד. בזמנים בהם כל כך הרבה בני האדם מכל כך הרבה קבוצות בישראל נתפסים כ"אחרים", ובאמתלה זו אינם זכאים לכבוד ולשוויון – החשיבות של חינוך לערכים דמוקרטיים גוברת, והפעולה החינוכית בנושא היא צו השעה. כאנשי ונשות חינוך, כ"אחרים משמעותיים", כמובילי דעה, כסוכני שינוי – עלינו לחפש את הדרך ללבם וראשם של התלמידים/ות, בדרך לעיצוב תודעה שוויונית ומכבדת בקרבם/ן.
הנושא שנבחר השנה כנושא הדגל לקראת יום זכויות האדם הבינלאומי הוא : זכויות עובדים. החומרים החינוכיים הופקו השנה בשיתוף פעולה עם המטה לחינוך אזרחי ומטח. זכויות עובדים כאמור שייכת לקבוצת הזכויות החברתיות כלכליות, "בתחום זכויות האדם נותרה כברת דרך שיש ללכת בה כדי לבסס כראוי את ההגנה המלאה על הפרט ועל קבוצות המיעוט. נדרש לבסס את ההכרה בזכויות החברתיות במסגרת חקיקת-על נורמטיבית, וליישם את ההכרה הזו, הלכה למעשה, במציאות חיי היום-יום. רק בדרך זו תזכה הדמוקרטיה הישראלית למלוא משמעותה הערכית. השיטה הדמוקרטית שלנו מספקת כלים ואמצעים יעילים שבעזרתם ניתן לגשר על הפער העמוק בין מציאות המשפט למציאות החיים – ופער זה מחייב הסדרה. המשימה העיקרית בעניין זה מוטלת על הכנסת". דברי השופטת (בדימוס) אילה פרוקצ'יה בכנס "חוק יסוד זכויות חברתיות: צדק חברתי בכנסת?"
ביום זכויות האדם הבינלאומי נערכת פעילות שנתית במערכת החינוך, באמצעות פרויקט משותף של המטה לחינוך אזרחי וחיים משותפים במשרד החינוך ומחלקת החינוך באגודה לזכויות האזרח. לפניכם/ן מגוון מערכי שיעור העוסקים בנושא זכויות עובדים – הזכות העומדת במרכז הפרויקט השנה. מצורפים מערכי שיעור לגילאי יסודי ועל יסודי, כאשר הם נמצאים לפניכם בשתי גרסאות. ניתן להשתמש במערך שיעור כפי שהוא, או להשתמש במשחק שהוכן על פלטפורמת המשחקים הלימודיים של to be education.
זכויות עובדים אינן רק חלק מ"אג'נדה" פוליטית כזו או אחרת. הן חלק בלתי נפרד מזכויות אדם, כפי שהדבר אף מתבטא בהכרזה לכל באי עולם בדבר זכויות האדם. כך, בין השאר, מצוין בהכרזה כי כל אדם זכאי לעבודה, לבחירה חופשית של עבודתו, לתנאי עבודה צודקים והוגנים ולהגנה מפני אבטלה; כי כל אדם זכאי לשכר שווה בעד עבודה שווה, ללא אפליה; כי כל עובד זכאי לשכר הוגן, אשר יבטיח לו ולבני ביתו קיום ראוי, וכי כל אדם זכאי להצטרף לאגודות מקצועיות ולאיגודי עובדים. כן מציינת ההכרזה כי כל אדם זכאי למנוחה ולפנאי, ובכלל זה להגבלת שעות העבודה במידה וחופשה בתשלום – הנחות שכבר אינן מובנות מאליהן בימינו.
נושא זכויות העובדים ומאבקי עובדים רלוונטי לתלמידים, גם בשל העובדה שבתוך כמה שנים יהפכו גם הם לחלק משוק העבודה, ועל כן כל פגיעה בזכויות העובדים בישראל עלולה לגרום לפגיעה בעתיד שלהם. יתרה מכך, חשוב לחדד כי מאבקי זכויות אינם בהכרח "הפרעה לסדר" אלא להיפך, מעורבות לגיטימית וחשובה של אזרחים צעירים במדינה דמוקרטית.
נושא זכויות העובדים יכול להיות הזדמנות חשובה לעידוד שיח ביקורתי בכלל: אפשר לדבר על השיח הכלכלי הדומיננטי, על נציגיו ועל מידת החשיפה שלהם, לעומת הביקורת על שיח זה, שאינה תמיד זוכה לאותה רמת חשיפה.
בתקופה זו, שבה אנחנו שומעים חדשות לבקרים אודות מאבקי עובדים, פיטורין המוניים ופגיעה בזכויותיהם של עובדים, אפשר וראוי לשוחח עם התלמידים על נושאים אלה כל יום, ולא רק לרגל האחד במאי. ובכל זאת, אם הנושא טרם נדון – זו יכולה להיות הזדמנות טובה להחזרת זכויות העובדים לסדר היום החינוכי בישראל
מחלקת החינוך באגודה לזכויות האזרח מאחלת לכל העוסקות והעוסקים בחינוך יום זכויות אדם מוצלח. מי ייתן ותהא זו שנה של כבוד אנושי מלא לכל בני ובנות האדם החיים בישראל.