הגעת לארכיון החומרים החינוכיים של האגודה לזכויות האזרח.
לאתר הסדנא החדש לחצו כאן >>

יום עיון במכללה האקדמית לחינוך ע"ש קיי: ביטחון ומוגנות הילד

פורסם בתאריך 1 בינואר 2020

החיבור בין מחלקת החינוך של האגודה לזכויות האזרח לבין אוניברסיטאות ומכללות להכשרת מורות ומורים הולך ומעמיק בשנים האחרונות. במסגרת זו אנו מעבירים קורסים, סדנאות, הכשרות והרצאות לסטודנטים ולאנשי הסגל האקדמי, שמטרתם להטמיע את החינוך לזכויות אדם ולדמוקרטיה ואת החינוך נגד גזענות כאבן יסוד בהכשרת מורות/ים בישראל ובעבודתם של אנשי חינוך.

כחלק משיתוף פעולה המתמשך שלנו עם מכללת קיי, השתתפנו בארגון יום העיון השנתי של המכללה בנושא מעמד הילד החברה, שהתקיים ב-25.12.19. אנו מברכים את מכללת קיי על יום העיון החשוב הזה, שמתקיים זו השנה העשירית (!), ובחמש השנים האחרונות בשיתוף עם האגודה לזכויות האזרח.

יום העיון השנה התמקד בסוגיות של ביטחון ומוגנות הילד. הוא עסק בזכות הבסיסית שיש לכל ילדה וילד לחוש מוגנים ובטוחים, פיזית ורגשית, וליהנות מאקלים של כבוד וצמיחה בכל מקום, כולל בגן ובכיתה. בשנים האחרונות, אנו שומעים על יותר ויותר מקרי אלימות במסגרות החינוך. מקרים אלה משפיעים על אקלים המסגרת החינוכית ועל תחושת הביטחון והמוגנות של כל מי שקשור למערכת: הילדים, ההורים והצוות המקצועי. לנו, אנשי ונשות החינוך, האחריות לזהות מצבי סיכון ומקרים הפוגעים בזכותם הבסיסית של ילדים לחוש בטוחים ומוגנים, להבטיח טיפול מקצועי ולסייע בשעת משבר. לפעמים, מדובר בהצלת נפשות, פשוטו כשמשמעו.

ביום העיון השתתפו כ-270 סטודנטיות, גננות ומורות לעתיד. הוא נפתח בהרצאה של השופטת בדימוס סביונה רוטלוי, שסיפרה על ההיסטוריה של זכויות ילדים, על הזכויות הקבועות באמנה הבינלאומית בדבר זכויות הילד, ועל אחריות הגורמים השונים להגן על זכויותיהם של ילדים – מהמעגל הקרוב של הורים ומשפחה, דרך הקהילה, הרשות המקומית, מערכת החינוך ויתר רשויות המדינה.

את ההרצאה השנייה העבירה ליאת דותן, פסיכולוגית חינוכית מדריכה. היא עסקה בבעיות התנהגות אצל ילדים כקריאה לעזרה והציגה מודלים התנהגותיים וטיפוליים שונים, תוך התמקדות בזיהוי גורמי הסיכון לבעיות התנהגות ובדרכי התמודדות אפשריות שתעזורנה לילד, לילדים שסביבו ולצוות החינוכי ולקדם את תחושת המוגנות שלהם.

אחרי ההרצאות המרתקות השתתפו הסטודנטיות בסדנאות שהתקיימו בקבוצות קטנות, ובהן מיפו מרחבים חינוכיים על פי תחושת המוגנות והביטחון של ילדים ודנו בדרכי התמודדות של גננות ומורות עם מצבי סיכון ותפקידן בהגנה על ילדים.

"אל תפחד
אתה לא לבד.
היתה זו דקירה קטנה
זעזוע פתאומי ומהיר,
נכון, איבדת שליטה לרגע
לא היית מספיק זהיר,
ועכשיו פעמוני אזהרה
מצלצלים בראשך
אתה רוצה לשכוח
להתחיל מהתחלה
אז תאמין שאם קלקלת
אתה יכול גם לתקן, כן, כן.
אם יחזור שוב רגע הפחד
אבוא להושיט לך יד
תמיד אהיה קרוב אליך
לחבק במקרה שתרעד…."
(אהוד בנאי)

 

להורדת סדנת הפעילות בנושא מוגנות וביטחון ילדים

 

לשיתוף והדפסה:
  • Print
  • Facebook
  • Twitter
  • email

תגיות:,

קטגוריות: אירועים ופעילויות,מועדי זכויות אדם,מערכי פעילות,סדנאות והכשרות בנושאי זכויות אדם

אפשרות התגובות חסומה.