הגעת לארכיון החומרים החינוכיים של האגודה לזכויות האזרח.
לאתר הסדנא החדש לחצו כאן >>

האם מותר לשאול על עמדות פוליטיות בראיון לקראת השירות הלאומי?

פורסם בתאריך 17 ביוני 2018

בכל שנה אלפי בני ובנות נוער לוקחים חלק בשירות לאומי כאלטרנטיבה לגיוס הצבאי בישראל ודרך נוספת לתרום באופן "אחר" לחברה הישראלית בתחומי רווחה וחינוך. הבחירה של צעירים/ות להצטרף לשירות לאומי נעה מסיבות אישיות, אמונה ודת, רפואיות ופוליטיות.

במכתב שפרסם לאחרונה צעיר לקראת כניסה לשירות לאומי בבית ספר, הוא מגולל  את היחס כלפיו בראיונות בעירייה ובית ספר כאשר נשאל (באופן לא חוקי) שאלות אישיות הנוגעות לכך שהוא לא מתגייס לצבא, למצב בריאות נפשו ועמדותיו הפוליטיות. חשוב להבין שמעבר לעובדה ששאלות אלו אינן חוקיות, הצעיר, כמו כל מי שבוחר/ת להצטרף לשירות לאומי עובר סידרה של ראיונות שמהווים סינון לתחומים בהם הוא/היא יכולים/ות להתנדב בהתאם לרצונות, כישורים ויכולות. הנער שענה בכנות לשאלות בראיון במקרה הטוב לא קיבל תשובה חזרה מהעירייה ובמקרה המדאיג קיבל איום מבית הספר בנוגע לעמדותיו הפוליטיות וכך שאסור לו להציג אותם מול ילדי בית הספר מכיוון ש:"התלמידים פה מאוד ימנים". במכתבו ציין הנער כי מי שעושה שירות לאומי מראש קיבל פטור מהצבא ועובר תהליכי מיון בעמותה לשירות אזרחי מאנשי מקצוע מוסמכים שביכולתם לכוון ולנתב את תחום השירות על פי יכולות וקריטריונים של מי שעתיד להשתלב בשירות לאומי. בין אם מדובר בעמדה פוליטית או מצב רפואי, במדינה דמוקרטית שטוענת לפלורליזם, טוענת לקבלת האחר וסובלנות המצב בו צעיר או צעירה נשפטים במוסד חינוכי אם הם "מוכשרים" או "יכולים" לתרום את חלקם הוא אבסורד. עצם השאלות שהופנו אל הצעיר במסגרת הראיון קבלה בנוגע לעמדות הפוליטיות הינו לא חוקי. לצערנו מדובר בתופעה מוסדית רחבה ולא במקרה בודד.

לאור זה חשוב להבהיר: שני החוקים המרכזיים בישראל שעוסקים בנושא זה הם חוק שוויון הזדמנויות בעבודה וחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, שקובעים רשימה של נושאים אשר הסתמכות עליהם כקריטריון בראיון קבלה לעבודה, תיחשב כאפליה אסורה. כך למשל, אסור לשאול מועמד לעבודה על נטייתו המינית, על מעמדו אישי, מוגבלותו, ומועמדת לעבודה אסור לשאול האם היא נמצאת בהריון, האם היא עוברת טיפולי פוריות או הפריה חוץ-גופית. נוסף לכך אוסר החוק על המעסיק לשאול את המרואיינים לעבודה מה גילם, גזעם, דתם, ארץ מוצאם, השקפתם הפוליטית, האם הם חברים במפלגה או מבצעים שירות מילואים פעיל.כל שאלה או דרישה למידע הנוגעת לרשימת הקריטריונים הללו, נחשבת בחוק ל"שאלה אסורה", הנגועה באפליה אסורה.

לשיתוף והדפסה:
  • Print
  • Facebook
  • Twitter
  • email

תגיות:

קטגוריות: שעת אקטואליה

אפשרות התגובות חסומה.