הגעת לארכיון החומרים החינוכיים של האגודה לזכויות האזרח.
לאתר הסדנא החדש לחצו כאן >>

היום הבינלאומי למאבק באלימות נגד נשים

פורסם בתאריך 25 בנובמבר 2012

השנה נרצחו, על פי ויצ"ו, 19 נשים על ידי בני משפחה; על פי הערכות, בישראל חיות כיום כ-200,000 נשים הסובלות מאלימות מצד בני זוגן; לפי סקר שנערך בתחילת השנה, אחת מכל שלוש נשים בישראל תותקף מינית במהלך חייה.

 

נתונים קשים אלה מבהירים את חשיבותו של היום הבינלאומי למאבק באלימות נגד נשים, המצוין היום (25 בנובמבר) ברחבי העולם. אנו מזמינים אתכן ואתכם לציין יום זה במסגרות החינוכיות השונות ולהעלות את מודעותם של התלמידים או החניכים לנושא הכאוב. בנוסף להצגת הנושא והנתונים, תוכלו להעלות בפניהם מספר שאלות:

  • האם אתם מודעים לתופעת האלימות כלפי נשים? האם אתם מכירים או שמעתם על מקרי אלימות כאלה?
  • האם נתקלתם בכתבה או ידיעה חדשותית בנושא? – ניתן לאסוף כתבות ולנהל סביבן דיון.
  • מהן לדעתכם הסיבות לתופעה?
  • כיצד ניתן לדעתכם להתמודד עם תופעה זו?

 

אירועי היום הבינלאומי למאבק באלימות כלפי נשים, 2010
– כתבה של הטלוויזיה החברתית

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=SZ8L6m75dkU&feature=relmfu[/youtube]

 

אי שוויון ואלימות כלפי נשים

אלימות כלפי נשים היא למעשה ביטוי קיצוני של אי השוויון השורר בין גברים לנשים, ושל האפליה ממנה סובלות נשים על דרך קבע. לכן ראוי לדון בנושא השוויון המגדרי כבסיס לעיסוק בסוגיית האלימות. חשוב להסביר, כי זוהי תופעה הפוגעת בנשים מכל שכבות וקבוצות האוכלוסיה. יחד עם זאת, ישנו קשר בין אי שוויון חברתי לתופעה זו, ונשים מקבוצות מוחלשות חשופות יותר לאלימות. למשל, מתוך 19 הנשים שנרצחו השנה שש נשים היו ממוצא אתיופי – יותר מפי 20 משיעורן באוכלוסיה – ובקרב הנשים שנרצחו בשנים האחרונות בולט לרעה גם שיעורן הגבוה של נשים ערביות. לאור זאת מושמעת פעמים רבות ביקורת על הטיפול הלקוי של רשויות הרווחה והמשטרה באלימות כלפי נשים מקבוצות אלו.

 

ביטחון ואלימות כלפי נשים

במאמר שכתבו נציגות פרויקט "בלי נשים אין ביטחון" בעקבות הלחימה האחרונה בדרום ובעזה, הן התייחסו להשלכותיהם של מצבי מלחמה וסכסוך על נשים. לדבריהן, במצבים אלה ישנה החמרה באלימות אצל נשים הסובלות מאלימות מצד בן זוגן. בנוסף לכך, נשים חוות במצבים אלה פגיעה ייחודית, ראשית כיוון שהן אלה המתמודדות ברוב המקרים עם רגשותיהם הקשים של ילדיהן ומטפלות בחרדותיהם, ושנית כיוון שהפגיעה הכלכלית בהן משמעותית יותר על רקע מצבן התעסוקתי והכלכלי הפגיע יותר מלכתחילה. קשר זה בין מצב הביטחון למצבן של נשים ניכר, לפי הכותבות, גם בעובדה כי ניטור מקרי אלימות נגד נשים במדינות שונות בעולם יכול לשמש כמערכת התרעה שמלמדת על סכסוך אלים שעתיד לפרוץ.

על אף הפגיעה הקשה בנשים במצבי מלחמה וסכסוך, הרי שהן נעדרות מהמקומות שבהם מתקבלות ההחלטות בנוגע לנושאי הביטחון וקולן אינו נשמע בהם. לכן קוראות כותבות המאמר ליישם את החלטה 1325 של מועצת הביטחון של האו"ם משנת 2000, אשר דרשה מהמדינות השונות "לשתף נשים במוקדי ובתהליכי קבלת החלטות, בייחוד בנושאים מדיניים-ביטחוניים – הן ביחס ליציאה למלחמה והן בתהליכי משא ומתן ופתרון עימותים. המטרה הייתה לשים על סדר היום את ההשפעות הייחודיות שיש למצבי לחימה על נשים ולהביא לידי ביטוי את קולן הייחודי, שחשיבותו מתעצמת בתקופת סכסוך".

לסיכום, ביום המאבק באלימות נגד נשים ראוי להדגיש את זכותן של נשים לביטחון בכל מובניו ואת זכותן לקחת חלק בהחלטות שנוגעות לביטחון זה.

 

* מאבק באלימות נגד נשים וקידום שוויון מגדרי הם מטרה נהדרת להשתתפות במצעד זכויות האדם שיתקיים ב-7 בדצמבר. הצטרפו לאגודה לזכויות האזרח ולארגונים נוספים שחרטו מטרה זאת על דגלם: http://themarch.org.il

לשיתוף והדפסה:
  • Print
  • Facebook
  • Twitter
  • email

תגיות:, , ,

קטגוריות: שעת אקטואליה

תגובה אחת על היום הבינלאומי למאבק באלימות נגד נשים

  1. חיים

    עצם המינוח "המאבק באלימות נגד נשים" – זה כבר קונוטציה של אלימות, השם במקור "היום הבנלאומי למניעת אלימות נגד נשים" , אני מניח שהתרגום לעיברית בנוסח הזה אומר הרבה בין השיטין עלהחברה שלנו