הגעת לארכיון החומרים החינוכיים של האגודה לזכויות האזרח.
לאתר הסדנא החדש לחצו כאן >>

לפוליטיקאים הצעירים אסור להיות "פוליטיים"

פורסם בתאריך 7 בנובמבר 2013


תקנון העל של מועצת התלמידים הוא מסמך דמוקרטי מרשים. בתקנון המפורט סעיפים רבים וחשובים המתווים דרך להתנהלות דמוקרטית תקינה של המועצה, אופן בחירתה, ואופן התנהלות חבריה. הניסוח נעשה כמובן בליווי פדגוגי של מנהל חברה ונוער. עד כאן הכל טוב ויפה. אך עיון בעקרון ה- 12 של התקנון חושף מצב לא תקין מבחינה דמוקרטית.  מסתבר, כי על חברי המועצה חלות מגבלות חמורות בנוגע למעורבותם בחיים הפוליטיים בישראל. דווקא חברי המועצה, אלו אשר מתעניינים בפוליטיקה אשר חלקם וודאי יבקשו להמשיך בדרך פוליטית גם בבגרותם, אינם יכולים, בין השאר, להתפקד למפלגות, להשתתף במסגרות ה"מדירות אוכלוסיות מסוימות- כגון נושא המתנחלים, זכויות מיעוטים.." (לשון הסעיף) ולהצביע בפריימריז המפלגתי. חשוב לציין- מדובר בהגבלה המתקיימת ברמת החיים האישיים של חברי מועצת התלמידים !  על כך שאין מקום לניצול החברות במועצה לצורך קידום עמדות פוליטיות אישיות אין חולק. אך ברמת ההשתתפות הפוליטית האישית של החברים ? מדוע ? האם בשם העיקרון של "השארת הפוליטיקה מחוץ לכיתה" וה"ממלכתיות" מותר למשרד החינוך להגביל באופן כה בוטה את חופש הביטוי והזכות להשתתפות פוליטית של תלמידיה ? המסר הלא כך כך סמוי המועבר לחברי המועצה בפרט, ולתלמידי ישראל בכלל, הוא ברור- עליכם/ן להצניע עמדות פוליטיות. אג'נדה פוליטית, הגם שהיא אישית, אינה מקובלת בין כותלי בית הספר. וכיצד נעודד מעורבות פוליטית של התלמידים, עם מגבלות מסוג זה ? ושאלה לא פחות חשובה- איזה מסר מועבר בכך למורים ?

חופש הביטוי

חופש הביטוי

לפני מספר חודשים נחשף הנושא על ידי תלמידים ובין השאר פורסמה גם כתבה בתכנית "צינור לילה" (דקה 1:45- 6:30). מאז, האגודה לזכויות האזרח מקדמת את ביטול סעיף 12 בתקנון ומתכתבת בנושא עם משרד החינוך. לשמחתנו, לאחרונה התקבלה תשובתו של שר החינוך בנושא, הקוראת לביטול הסעיפים המגבילים את ההשתתפות הפוליטית האישית של חברי המועצה במסגרת העיקרון ה- 12 של תקנון המועצה, זאת "לאור הפגיעה הבלתי מידתית של העיקרון ה- 12 ביחס להגבלת חופש הביטוי של נציגי המועצות". (מתוך דברי השר).

כא/נשי חינוך, אנו רואים חשיבות בהבאת נושא זה לדיון עם התלמידים. זאת מכמה סיבות: 1. דיון כנה בתפקוד מערכת  החינוך, בה כולנו פועלים, מורים ותלמידים, מעביר לתלמידים/ות מסר דמוקרטי חשוב ביותר בדבר נחיצותה של חשיבה ביקורתית. 2. שיתוף התלמידים בדילמות אשר משרד החינוך מתמודד איתן בהקשר זה מעביר מסר דמוקרטי חשוב נוסף לתלמידים- מעורבותכם/ן בחשיבה המערכתית נחוצה ,השתתפותכם בקבלת ההחלטות קריטית- אם בחשיפת בעיות, אם בקידום עמדותיכם בנושא זה או אחר. זוהי, בין השאר, מהותה של השתתפות פוליטית אמתית.

אנו רואים במקרה הנ"ל סיפור הצלחה בהיבט הדמוקרטי, של תלמידים המציפים בעיה, נאבקים על זכותם, ובסופו של דבר מביאים לשינוי. אנו מעודדים אתכם/ן, המורים והמורות להביא את הנושא לדיון כיתתי ובהחלט כן "להכניס את הפוליטיקה" לכיתה. ניתן לקרוא יחד את סעיף 12 בתקנון העל של המועצה,  את מכתב האגודה לזכויות האזרח, את תשובת שר החינוך או לצפות בקטע מהתכנית צינור לילה (דקה 1:45- 6:30). להלן מספר שאלות אפשריות לדיון עם התלמידים/ות:

א. מה דעתכם/ן על המקרה המתואר ? האם אתם/ן מסכימים עם הסעיף המגביל את ההשתתפות הפוליטית האישית של חברי המועצה ? נמקו את עמדתכם/ן.

ב. מדוע לדעתכם הוכנסו הסעיפים המגבילים לתקנון ? עם איזו סיטואציה ההגבלות מנסות להתמודד ?

ג.  אילו זכויות אדם נפגעות כתוצאה מסעיף זה בתקנון העל של מועצת התלמידים ?

ד. איזה מסר מועבר על ידי הגבלה מסוג זה, בהיבט של מעורבות פוליטית ?

ה. מה דעתכם/ן על אופן פעולת התלמידים שחשפו את הנושא בתקשורת ? איזה עקרון דמוקרטי מתממש כאן ?

 

לשיתוף והדפסה:
  • Print
  • Facebook
  • Twitter
  • email

תגיות:,

קטגוריות: מערכים וחומרים לפי הזכויות השונות,שעת אקטואליה

אפשרות התגובות חסומה.