הגעת לארכיון החומרים החינוכיים של האגודה לזכויות האזרח.
לאתר הסדנא החדש לחצו כאן >>

"ממדינה יהודית ודמוקרטית למדינה יהודית נקודה" – דו"ח על הפרקים החדשים בספר הלימוד באזרחות

פורסם בתאריך 23 בנובמבר 2013

 

ומה עם החלק של "ודמוקרטית" ?צילום: קרן מנור, אקטיבסטילס

ומה עם החלק של "ודמוקרטית"? צילום: קרן מנור, אקטיבסטילס

"ממדינה יהודית ודמוקרטית למדינה יהודית נקודה" . ניתוח הפרקים החדשים בספר האזרחות "להיות אזרחים בישראל: מדינה יהודית ודמוקרטית". דו"ח מיוחד מאת ד"ר הללי פינסון. 

בשנתיים האחרונות הוכנסו שינויים מסוימים לתכנית הלימודים באזרחות ולספר הלימוד המרכזי של משרד החינוך. במסגרת שינויים אלו נכנסו לשימוש בשנת הלימודים תשע"ג שמונה פרקי לימוד חדשים (אשר שישה מהם תורגמו לערבית), המתמקדים בהגדרתה ובמאפייניה של ישראל כמדינה יהודית. פרקים אלו החליפו את חמשת הפרקים שעסקו בנושא בגרסתו הקודמת של הספר.

בעקבות הביקורת הציבורית שהתמקדה בתוכן הפרקים ובתהליך שכתובם, ובמיוחד זאת שבאה מקרב מורים יהודים וערבים כאחד והפנייה לאגודה מצד אנשי חינוך רבים לטפל בעניין, פנינו יחד עם מרכז דיראסאת (מכון מחקר שמתמקד בהתוויית מדיניות אסטרטגית ראויה לחברה הערבית-פלסטינית בישראל ) לד"ר הללי פינסון, חוקרת המתמחה בתחום החינוך האזרחי, וביקשנו ממנה להכין דוח אקדמי שמנתח את השינויים האמורים.

הדו"ח שכתבה ד"ר פינסון הוגש לאחרונה לשני הארגונים. הדו"ח מציין מגמות חמורות ומדאיגות, בעינינו, שבולטות בפרקים המשוכתבים, וכן ליקויים רבים שיש בהם כדי לסתור את מהות החינוך במדינה דמוקרטית, ואשר הופכים את מקצוע האזרחות למקצוע חד ממדי שמטרתו היא ביסוס הלגיטימציה של גישה פוליטית אחת, תוך עשיית דה לגיטימציה לגישות אחרות. נוסף לכך, הפרקים שהוכנסו לשימוש, לא עברו הערכה אקדמית ופדגוגית כנהוג בתהליך אישור ספרי לימוד באזרחות.

בפנייתנו למשרד החינוך בנושא, הדגשנו: "בתקופה זו, שבה ערכים דמוקרטיים נסוגים, וגישות אנטי דמוקרטיות ואף גזעניות מתפשטות, יש מקום שמערכת החינוך תאמץ חומרים ותוכניות המאפשרות דיון פתוח ודמוקרטי תוך מתן מקום ראוי לעמדת קבוצות וזרמים שונים בחברה, ובמיוחד להכרת הנרטיב של המיעוט הערבי בישראל, לרבות מעמדו, זכויותיו ועמדותיו בשאלות מהותיות (בהתאם להמלצות הוועדה הציבורית לגיבוש המדיניות הלאומית בנושא חינוך לחיים משותפים בין יהודים לערבים בישראל, 2009). גישה כזאת תתרום לבניית חברה רב תרבותית ופלורליסטית ותבסס חינוך לחיים משותפים במדינה".

לאור הליקויים הרבים שהצביע עליהם הדוח ברמות השונות, מצאנו לנכון לפנות למשרד החינוך בדרישה לאמץ את ההמלצות של הדוח, שעיקרן:

א. לאור הליקויים שהתגלו בפרקים, ובמיוחד אי הדיוקים הרבים שתועדו בדוח זה, על משרד החינוך למשוך לאלתר את שמונת הפרקים החדשים, עד לבדיקה קפדנית נוספת.

ב. על מנת להימנע מהליקויים שנמצאו בדוח זה ולנסות לייצר ספר מאוזן יותר, יש למנות יועצים אקדמיים נוספים ולקטורים שיחוו דעה מקצועית על הספר מפרספקטיבות אקדמיות ופוליטיות שונות.

ג. על מנת להימנע מהליקויים באופן בו מיוצגים המיעוט הערבי וזהותו ועל מנת לעשות ניסיון אמיתי לייצר תכנית לימודים וספר לימוד משותפים לכלל התלמידים במדינה, יש לשתף באופן משמעותי מומחים, אקדמאים ואנשי חינוך (שאינם בהכרח תלויים במשרד החינוך) מקרב הציבור הערבי בתהליך התיקון והעיצוב מחדש של חומרי הלמידה.

אנו מודעים לכך שמדובר בסוגיה רגישה פוליטית וטעונה אידאולוגית, אך אנו סבורים כי תפקידו של משרד החינוך למצוא את שביל הזהב ולהבטיח שעקרונות של דמוקרטיה, פלורליזם וחופש ביטוי – ישמרו בכל פעילותו ובוודאי בכל הנוגע ללימוד האזרחות שמהווה את הבסיס של הנחלת הערכים האמורים, ובמיוחד כשמדובר בלימוד תוכן מורכב ורגיש כמו במקרה של הפרקים המשוכתבים.

לקריאת הדו"ח המלא לחצו כאן.

לשיתוף והדפסה:
  • Print
  • Facebook
  • Twitter
  • email

תגיות:

קטגוריות: הספרייה החינוכית שלנו,חומרי העשרה כלליים,ניירות עמדה,שעת אקטואליה

אפשרות התגובות חסומה.