הגעת לארכיון החומרים החינוכיים של האגודה לזכויות האזרח.
לאתר הסדנא החדש לחצו כאן >>

יום זכויות האדם הבינלאומי 2014 – בסימן הזכות לכבוד

פורסם בתאריך 8 בדצמבר 2014

מהי המשמעות העמוקה של הזכות לכבוד ? מהם ההבדלים בין סוגי הכבוד השונים ? מתי יש חשש גדול יותר מפגיעה בכבודו של אדם ? וכיצד  ניתן לקיים פעילות חינוך משמעותית בנושא הזכות לכבוד, מבלי להיתפס כמטיפי מוסר ? בשאלות אלה, ועוד, עוסקים מערך הפעילות והכרזה המלווה שלפניכם, לציון יום זכויות האדם הבינלאומי 2014.

כמדי שנה ב- 10 בדצמבר, בישראל ובעולם מציינים את יום זכויות האדם הבינלאומי. ביום זה, בשנת 1948, התקבלה בעצרת הכללית של האו"ם ההכרזה לכל באי עולם בדבר זכויות האדם. בהכרזה מופיעות הזכויות השונות עליהן מחויבים הפרט והמדינה לשמור. גם מדינת ישראל חתמה ואשררה הכרזה זו.

הפרויקט המשותף של המטה לחינוך אזרחי וחיים משותפים במשרד החינוך ומחלקת החינוך באגודה לציון יום זכויות האדם הבינ"ל כבר הפך למסורת, כאשר כל שנה נבחרת זכות אדם אחרת לציון היום עצמו. בשנים האחרונות, לאור התגברות המגמה של גילויי גזענות ואף פשעי שנאה, הצורך לעסוק במשמעותם העמוקה של ערכים דמוקרטיים מתחדד. בזמנים בהם כל כך הרבה בני האדם מכל כך הרבה קבוצות בישראל נתפסים כ"אחרים", ובאמתלה זו אינם זכאים לכבוד ולשוויון-  החשיבות של חינוך לערכים דמוקרטיים גוברת, והפעולה החינוכית בנושא היא צו השעה. חוק היסוד: כבוד האדם וחירותו אמנם שריר וקיים, אך כאנשי ונשות חינוך, איננו יכולים להמתין עוד להפרות חוק, עד שנחליט לפעול. כ"אחרים משמעותיים", כמובילי דעה, כסוכני שינוי – עלינו לחפש את הדרך ללבם וראשם של התלמידים/ות, בדרך לעיצוב תודעה שוויונית ומכבדת בקרבם/ן.

האם כולנו מוגנים מפני פגיעה בכבוד ?

האם כולנו מוגנים מפני פגיעה בכבוד ?

העיקרון של כבוד האדם הוא הבסיס המרכזי לכל אמונה בזכויות אדם.  זאת מפני שאמונה בזכויות אדם היא אמונה בכך שיש לאדם, מפני שהוא אדם, קובץ של זכויות שעליהן אנחנו רוצים להגן מפני החברה, מפני המדינה ומפני אחרים. הזכויות האלה נתונות לבני האדם לא מפני שחברה מסוימת בחרה להעניק להם אותן, אלא מפני שהזכויות האלו מגיעות להם, בשל כבודם האנושי.  סוג זה של כבוד הינו מולד, אין צורך לעשות דבר על מנת לזכות בו, והוא קבוע במשפט הראשון הפותח את הכרזת האו"ם לכל באי עולם בדבר זכויות האדם, שם נאמר: "ההכרה בכבוד הטבעי לכל בני משפחת האדם ובזכויותיהם השוות והבלתי נפקעות הוא יסוד החופש, הצדק והשלום בעולם".  

הכרזה המלווה את מערך השיעור נשלחה לכל בתי הספר בישראל ומשמשת כבסיס לשאלות יסוד לדיון הכיתתי. במערך תמצאו  הפעלות ודיונים המתאימים לגילאים שונים, מהיסודי ועד גילאי התיכון.

לכרזה החינוכית לחצו כאן.

למערך הפעילות לתיכונים לחצו כאן.

לכלל מערכי הפעילות המופיעים באתר המטה לחינוך אזרחי, כולל יסודי, חט"ב ותיכון – לחצו כאן.

במידה ואתם/ן מעוניינים/ות בקבלת כרזות נוספות למוסד החינוכי שלכם/ן ו/או מעוניינים להתייעץ בנוגע לפעילות זו, או בכלל  בנושאי חינוך לדמוקרטיה וזכויות אדם אחרים,

צרו קשר במייל: yonatan@acri.org.il

מחלקת החינוך מאחלת לכל העוסקות והעוסקים בחינוך יום זכויות אדם מוצלח.  מי ייתן ותהא זו שנה של כבוד אנושי מלא לכל בני ובנות האדם החיים בישראל.

לשיתוף והדפסה:
  • Print
  • Facebook
  • Twitter
  • email

תגיות:, , ,

קטגוריות: אקטואליה וגזענות,הספרייה החינוכית שלנו,חינוך נגד גזענות,לא משויכים,מועדי זכויות אדם,מערכי פעילות,מערכים וחומרים לפי הזכויות השונות,שעת אקטואליה

אפשרות התגובות חסומה.